Jak vidí vliv koronaviru na affiliate svět 17 specialistů na affiliate?
Co se děje s reálným světem vidíme my všichni, ale jak nastalá situace kolem COVID-19 ovlivní náš profesní život? Ten se většinou točí kolem affiliate marketingu a už pár týdnů jsem se ptal mých kamarádů a známých, jestli a jak je to ovlivňuje. A byla to opravdu pestrá mozaika. Od tvrdých pádů, až po překvapivé raketové růsty.
Nedalo mi to a dal jsem dohromady souhrnný článek ohledně vlivu koronaviru na (převážně) český affiliate svět. A to očima těch, kteří jsou v příslovečné první linii – affiliate partnery, správci a dalšími specialisty na tento výkonnostní kanál.
Oslovil jsem pro tuto improvizovanou „anketu“ všechny vyzpovídané z mých affiliate rozhovorů. Do publikace článku ne všichni odpověděli, ale budu jejich odpovědi postupně doplňovat. Pořadí jednotlivých autorů je dle toho, jak jsem je v minulosti oslovoval ohledně samotných rozhovorů. Aneb proč si to komplikovat.
2 stejné otázky pro všechny
Všem jsem poslal stejné 2 otázky (rozsah byl plně na nich, nechtěl jsem nikoho omezovat délkou či formou).
- Pociťuješ na své affiliate podnikání vliv koronaviru, který ve světě i u nás řádí?
- Jak si myslíš, že to (Covid-19) dlouhodobě ovlivní celý affiliate trh?
Milan Pichlík
Affiliate partner, bloger a spolumajitel affiliate sítě eHub.cz – rozhovor zde.
1) Co se týče mých webů, tak rozhodně pozoruji růst trafficu a to až o 100%. Mám štěstí na témata, která nejsou dopadem opatření omezení ohrožena. Spíš naopak. Co se týče výkonu affiliate sítě eHUB, tak pozorujeme přibližně 150% meziroční růst počtu konverzí a to nemáme mezi inzerenty žádné lékárny.
Většina toho je náš „běžný“ růst co nyní máme, takže negativní dopady zatím v tomto ohledu vidět nejsou. U svých webů se dalšího vývoje nebojím a myslím si, že jejich výkon se udrží.
U eHUBu si myslím, že tento růst v dalších 2-3 měsících již nebude takový a trochu zpomalíme. Přeci jen dopady všech současných opatření se teprve projeví.
2) Myslím si, že skrze pozitivně. Setkali jsme se s několika inzerenty, kteří v tomto období chtěli dávat vyšší provize, protože jim dávalo smysl v affilu utrácet více peněz, když utlumili další marketingové aktivity.
Lidé jsou navíc víc doma. Nudí se. Vyhledávají. A to je pro affiliate jen dobře. Pro většinu segmentů. Letenky a cestování obecně teď asi budou nic moc.
Josef Kroupa
Affiliate partner, správce programů, bloger – rozhovor zde.
1) Jelikož mým hlavním affiliate projektem je svatební magazín, dopad Covidu-19 pociťuji velmi. Svatby jsou v současné době zcela pozastaveny, výhledově se přemýšlí o možnosti pořádat pouze malé svatby s maximálně 10 účastníky, nikdo neví, jak dlouho nebude možné, aby na svatbu přijela rodina ze zahraničí… Mnoho snoubenců tak svoji letošní svatbu ruší či odkládá na neurčito.
Návštěvnost magazínu mi tak (místo toho, aby vzhledem k nadcházející svatební sezóně rostla) poklesla zhruba na čtvrtinu návštěvnosti loňské. Pokles návštěvnosti magazínu bohužel koreluje i s jeho příjmy. Já si ale nezoufám a vše beru jako příležitost zamakat na webu tak, aby mě zbytek letošní svatební sezóny, zastihl v plné síle 🙂.
2) Už nyní pozoruji, jak některé e-shopy zastavují či mění podmínky ve svých affiliate programech. Některé kvůli přetlaku poptávky, jiné naopak vzhledem k její absenci. Bohužel se bojím, že tuto krizovou situaci některé e-shopy neustojí, jiné začnou přecházet k úsporným opatřením a „affil vypnou“.
Očekával bych tak, že se nabídka affiliate programů zúží. Jelikož ale současně dělám affiliate manažera E-shopu-rychle, tak vidím, že zájem o nové e-shopy vzrostl raketově a nyní zaznamenáváme o polovinu více nově zřizovaných e-shopů, než ve stejném období v loňském roce.
Výhledově tak věřím, že část e-shopů bude hledat nové způsoby propagace svých služeb a bude si zřizovat nové affiliate programy, a to v oblastech, které by nás doposud ani nenapadly propagovat.
Pro připravené se tak bude jednat o unikátní možnost naskočit do zcela nových odvětví, kde nebude až tak závratná konkurence a potenciální míra ziskovosti bude obrovská.
Jaroslav Janíček
Affiliate partner, správce programů a spolumajitel AffilBox.cz – rozhovor zde.
1) Na mých webech vidím spíš nárůst nárůst, jako asi všichni affiláci, kteří nedělají v dovolenkovém affilu. Řekl bych, že ale i nás onlajnisty dostihne krize a proto je potřeba neusnout na vavřínech a ještě více, než kdy jindy makat na svým.
2) Myslím si, že situace bude vypadat jinak v krátkém (do 1 roku), středním (1-3) a dlouhém období (3 a více let). V krátkém období jde online do výšin a s ním i affiliate, tedy zvýšení prodejů, zvýšení provizí.
To ovšem neplatí o cestování, které si ani neodvažuji odhadovat jak na tom je. Ve středním období se situace na online trhu ustálí, protože offline funguje tak nějak podobně jako před krizí ale mnoho firem zkrachovalo, je vysoká nezaměstnanost a lidé spíše šetří, než by utráceli za „luxusní zboží“, tedy za zboží které je jiné, než pro základní potřebu.
V tomto období affiláci budou mít těžší časy kvůli odlivu peněz obecně z nákupů – vzpamatovávají se cestovní weby zaměřené na lokalní nebo evropské destinace (pokud situace bude dobrá třeba v Koreji, Japonsko, atd.. dokážu si představit dovolené i tam). V Dlouhém období se situace na trhu ustálí, lidé více nakupují online, protože krize je naučila a affil roste.
David Eiselt
Affiliate partner v travelu, Cestujlevne.com – rozhovor zde.
1) Projekt cestujlevne.com je čistě cestovatelskou záležitostí a proto jsme situaci ohledně koronaviru pocítili jednoznačně – příjem se během března postupně utlumil o 99 % a dnes jsme rádi za pár stovek z Adsense.
Bohužel jsme v té nejhorší pozici, kdy zaznamenáváme propad návštěvnosti i propagace ze strany inzerentů. Cestovní ruch se vypnul.
Za nás je situace o to horší, že pokud bude trvat zákaz cestování třeba 3 měsíce, naše cashflow bude bez příjmů minimálně dvojnásobnou dobu. Provize se totiž vyplácí po uskutečnění cesty.
Tedy přijdeme o provize, které jsme měli dostat v březnu a dubnu a zároveň tyto měsíce nic neprodáváme. Firma je naštěstí zdravá a rezervy nám několik měsíců výpadku pokryjí.
Nicméně je to situace, která nás nutí spíše ubírat své know-how a čas k jiným oborům, protože cestovní segment se z tohoto bude vzpamatovávat hodně dlouho.
2) Tohle bude segment od segmentu. Jsou obory, které kvetou a díky aktuální situaci naberou nové zákazníky, kteří se určitě udrží.
Na druhou stranu náš obor zůstane v negativní náladě minimálně do konce roku. Omezení budou totiž doprovázet krachy cestovek i aerolinií.
František Szabó
Affiliate partner, bloger – rozhovor zde.
1) Ano pocituji pokles budgetu na traffic od inzerentů jak u PPC, tak u klasickych kampani. Jde videt, že inzerenti začínají šetřit a utahují šrouby.
2) To bude souviset s tím, jak ovlivní samotné inzerenty, pokud se situace uklidní brzo, tak se to bude nějakou dobu vracet na původní čísla (ale nepočítám, že moc rychle). Naopak pokud bude pandemie gradovat, trvat dlouho, nebo nedej bože se vrátila na podzim, tak to může mít pro některé inzerenty a celé segmenty devastující vliv.
S tím by se svezly samozrejme i affiláci. Pokud byste se chtěli podívat do budoucnosti na opravdu černý scénář pro některé další segmenty (hlavne luxury a zbytné věci) mrkněte, jak se daří affilákům v travelu…
Michal Hardyn
Provozovatel cashbacku Tipli.cz, rozhovor zde.
1) Pocítili jsme vliv koronaviru poměrně tvrdě. Za 12 let v affiliate oboru je to první podobná situace a velká rána pro business. Těžko se na to dalo připravit. Máme kolem 40 % příjmů v cashback portálu TIPLI z cestování a přímo navazujících oborů, které jsou tvrdě zasaženy aktuálními omezeními.
Obor cestování se bude dlouho vzpamatovávat. Bude to trvat roky. Na tom je shoda. Dalším naším zasaženým projektem je Pestrý jídelníček, který má většinu příjmů z affilu pro poradny v hubnutí. Ty jsou nyní také zavřené, takže tržby spadly na minimum. Velmi zasažený je náš HR business ve VimVic.cz. Je to celé velmi nepříjemné.
První dva týdny patří určitě mezi nejtěžší v mojí kariéře. Pracoval jsem non-stop. Chodil spát mezi druhou a třetí v noci. V 8:00 ráno jsem začínal první konferenční hovor a každý den včetně víkendů odbavoval kolem dvaceti konferenčních hovorů s týmem a několik stovek emailů.
Připomínalo mi to dobu, kdy jsem startoval projekty jako TIPLI. Jenže to jsem byl mladší, neměl děti a asi toho více vydržel. Teď jsem si připadal dost sedřený a jsem rád, že tyhle první supertěžké týdny jsou za námi.
2) Celý letošní rok bude výrazně ovlivněný situací kolem koronaviru. Řada oborů je tvrdě zasažena. Zmínil jsem cestování a hubnutí. Další výrazný útlum je v módě. Tam také tržby spadly až o 80 % dolů. Spoustu kampaní jsme museli vypnout, protože návratnost již nevychází. Museli jsme rozhodovat rychle.
Několik prorůstových projektů jsme museli obratem zastavit, jednotky lidí propustit ke konci března nebo výrazně omezit pracovní úvazky. Většina našich projektů je zaměřených na růst a nemají finance pro dlouhou runway, ze které se můžeme časem odlepit. Musíme fungovat štíhle a vyžadovalo to bohužel výrazné a nepříjemné omezení na straně některých projektů a šíleně rychlé reakce.
Když se bavím s kolegy z affilu, je to všude podobné. Poslouchal jsem podcast Franty Szabó (mimochodem velmi doporučuji) a zmiňoval, že také doporučuje omezovat úvazky a snižovat hodinovky. Snaží se hledat cesty, jak nepropouštět, aby mohlo časem dojít k postupnému návratu k relativně normálnímu provozu. To znamená nezahodit roky budované vztahy.
Zaznamenal jsem reakce od kolegů z businessu, že nejvíce ohrožení jsou podnikatelé, kteří věřili své firmě a týmu a vše investovali do růstu, který se teď ze dne na den zastavil. Ekonomika se bude rozebíhat velmi pomalu. Zatím nikde ve světě se situace nevrátila do normálních kolejí a neexistuje návod, jak si s koronavirovou krizí poradit za pár měsíců.
Měli jsme rozjednané dvě akvizice, které jsem řešili více než rok. Blížilo se dotáhnout poměrně velkou věc, která by byla vidět v tuzemském affilu. To jsme také museli zastavit. Obávám se, že dost možná už tuhle věc ani nedotáhneme.
Současná situace pravděpodobně urychlí nástup ekonomické krize. Letos pravděpodobně žádnou akvizici neuskutečníme. Možná ani příští rok. Moji zkušenější kolegové zmiňovali příběhy, že při minulé krizi ve 2008 dělali nejlepší nákupy a investice až po 2-3 letech od začátku krize.
Místo akvizic a prorůstových projektů a inovací jsme museli improvizovat a spustíme brzy jeden nový affiliate projekt.
Současné období je také samozřejmě příležitost. Už na začátku roku jsme pro affiliate projekt TIPLI spustili velkou TV kampaň s 320 spoty na hlavních kanálech TV Nova. Na základě těchto výsledků jsme si odsouhlasili přípravu další vlny kampaně. Letní TV kampaň zrušíme.
Kvůli absenci cestování to nedává smysl. Cestování je v klinické smrti. Spíše uděláme velkou a delší TV kampaň před Vánoci v hlavní sezóně. Máme z TV stanic atraktivní nabídky, jaké byly ještě před pár měsíci těžko představitelné. Jednáme také o TV kampani pro affiliate projekt TIPLI na Slovensku, je to také už z větší části domluvené.
Těch příležitostí se bude jistě objevovat spousta. Krátkodobě nám třeba v březnu fantasticky vystřelil business ve srovnání letáků z obchodů. Kdo to umí, mrkněte na tu hledanost v letácích, vyletěla neskutečně. To jsou některé příklady příležitostí, co už jsou vidět. Spousta z nich teprve přijde. Příležitostí teď bude také hodně.
Zdeněk Dvořák
Affiliate partner, aff. manager, linkbuilder – rozhovor zde.
1) Jako správce provizního programu Alkohol.cz zatím velké změny nevidím. Segment vypadá stabilně. Možné změny očekávám spíše dlouhodobě. Hodně bude záležet, kolik lidí a jak moc u nás zchudne a dobré pití nebudou kupovat vůbec, nebo přejdou na levnější alternativy. Například fanoušci rumů jsou specifická skupina, dobré rumy nejsou úplně levné.
Změny uvidíme určitě v B2B segmentu, kde jsou láhve oblíbeným darem, který si firmy dají do nákladů. Tam určitě redukci očekávám.
Za náš program určitě redukce nechystám. Provize jsme zvyšovali, jsou nastavené rozumně. Přínos kanálu je interně srozumitelný.
Jako partner vidím zatím u sebe slušný propad v elektro segmentu. Návštěvnost se propadla s tím, jak třeba chytré hodinky nejsou teď věc, kterou lidé řeší.
2) Hodně obecná otázka. Některé obory budou nejspíše chvíli úplně mrtvé. Sazím ale na to, že chytré značky, které se budou stavět na nohy, budou affil dál používat. Přece jen jsou v něm náklady relativně jasně vidět a navíc pomáhá i v SEO, kde dobří affiláci odsávají ve výsledcích hledání návštěvnost, která by jinak mohla končit u konkurence.
Zákazníci budou zčásti opatrnější na vlastní výdaje. Ta lekce z toho, jak hodně z nás by málo vydrželo v případě výpadku příjmů je silná. Klesnou celkové útraty i hodnoty průměrné objednávky i věcí, které nejsou v kategorii must have.
Čekám přísnější posuzování přínosů různých typů affiliate projektů. Jako inzerent bych se ještě silněji třeba zajímal o to, jaké zákazníky mi přináší cashbacky a jestli je k sobě nedokážu přivést třeba zavedením vlastního věrnostního programu. To samé kupóny. Oba koneckonců čelí těmto tlakům už chvíli.
Každý bude muset po nějakou dobu otáčet každou korunu ještě víc, než se rozhodne ji do něčeho investovat. Na nás z oboru teď bude ukázat a vysvětlovat ještě víc, jaký je přínos affilu a jeho výhody třeba oproti brandovým kampaním.
Myslím, že se v průměru propadne i cena práce na trhu. To může být výhoda pro affiliate partnery, kteří tak dovedou levněji vytvořit více obsahu. Obecně affil přitáhne více lidí, kteří jej budou chtít vyzkoušet. Nejenom jednotlivců, ale i třeba mediálních domů kterým se nebude dařit prodávat imprese jako dřív.
Myslím, že dobré časy zažije Alza se svým plánem na to, jak udělat se svých zákazníků affiliate partnery. Kdo by si nechtěl slevnit další nákup tím, že bude sám doporučovat.
Kdo má kapitál, skoupí menší projekty v různých nikách. Nemusí to být jen affil investoři, umím si představit, že i chytřejší e-commerce projekty budou chtít přikoupit zdroje, u kterých uvidí potenciál.
Michal Majgot
Affiliate partner, bloger – rozhovor zde.
1) Osobně jsem zaznamenal naopak pozitivní vliv. Už před lety jsem pochopil, že musím své snahy víc oborově zobecnit. Před rokem jsem začal hledat konkrétní typ projektu a půl roku ho stavím. V případě Koronaviru se nesnížil plošně zájem o všechny obory, jen se přeskupila poptávka mezi tématy.
Nejde vždy odhadovat, jaký obor vystřelí nahoru. V mém případě třeba vystřelil nahoru článek o zjišťování typu krevní skupiny. Příčina byla v článku na Seznamu, kde zmiňovali, že jedna krevní skupina je pro nemoc náchylnější. To se nedalo předvídat. Proto jsou obecnější projekty na tyhle nárazové události připravenější.
2) Obecně lidé tráví na internetu víc času. Jen si kupují jiné věci a obecně si toho asi kupují méně. Vyrostli obory dovozu potravin, lékárny a podobně. Naopak nejhorší dopad má určitě travel segment. Takže především témata se mění, ale celkový objem zájmu nijak dramaticky nepadá, že by to affil obor položilo.
Věřím, že třeba affiliate sítě jsou v pohodě. Čistě travel affiláci v pohodě nejsou a dlouho nebudou. Viděl jsem celoroční graf, kde je vidět u jednoho slušnějšího travel webu pokles sezóny defacto na nulu.
Majitelé takových projektů se musí rozhodnout, jestli se zaměří jinam, nebo jestli zainvestují a levně zkoupí konkurenci s dlouhodobým výhledem. Ostatní zaměření affiláci se buď trefily do rostoucích oborů, nebo netrefily, případně se jich to moc nedotklo.
Obecnější affiláci, kteří mají buď obecný web, nebo jsou zaměřeni spíš na metodu propagace (PPC, majitelé mail databází atp.) se musí novým trendům přizpůsobit a není to velký problém. Vlastně je v dnešní době lepší být affilákem než nabízet vlastní produkt/službu. Můžete přeskakovat mezi tématy. Pokud jste ovšem deset let nebudovali travel projekt.
Až se vše přežene, věřím, že budeme mít víc obecněji zaměřených affiláků, víc flexibilnějších affiláků a méně zájmu o zbytné (pro přežití nedůležité) segmenty typu luxusní značky. Ty v jakékoliv krizi padají jako první. Navíc každý podnikatel bude opatrnější na své cashflow a utrácení za zbytečnosti.
Michal Vávra
Affiliate partner v cestovním ruchu, Cestolino.cz, – rozhovor zde.
1) Začátkem března jsem na blogu psal, že koronavirus a panika okolo něj začíná ovlivňovat cestovní ruch. Začala se hodně řešit Itálie, karanténa po návratu z dovolené a část klientů už řešila storna. Rezervace zájezdů v březnu klesly v podstatě na nulu.
V průběhu března nastala další panika okolo termínů v dubnu a květnu (v médiích se objevily informace o zákazu vycestování mimo ČR i na dva roky), cestovky byly zavalené dotazy od klientů. Část z nich vyčkávala s vracením peněz za zrušené zájezdy, některé nabízely vouchery, alternativní termíny atd.
Objevil se tlak na vládu, aby umožnila cestovkám u zrušených zájezdů kvůli koronaviru odložit vrácení peněz, před pár dny Sněmovna zákon schválila. Celá situace vyvolává velkou bouři mezi klienty, nelíbí se jim systém voucherů, nejistota a to, že cestovky u storna zájezdů postupují podle smlouvy, kterou klient podepsal (některé jim účtují skutečné náklady za zrušení zájezdu, často desetitisíce korun).
Problém je totiž v tom, že CK mají většinou uhrazené zálohy za dopravu a ubytování (peníze klientů už prostě poslali dál). Jedna z cestovek už situaci neustála. Cestovní ruch je aktuálně úplně v… A podle všeho se nedá očekávat výraznější zlepšení nebo návrat do normálu.
Letošní sezóna bude spíš o ČR, možná bude povolené vycestovat do některých zemí. Ale stále tu bude strašák nákazy a karantény. Zpět k otázce…
Propad tržeb meziročně za březen je cca 85%, duben bude ještě horší. V cestovním ruchu se provize většinou vyplácí až po čerpání služby, takže nám kvůli stornům mizí i provize z předchozích měsíců. Tohle řada firem v oboru neustojí, bude se hodně propouštět.
2) Co se týče cestovního ruchu, hodně záleží na délce zákazu vycestování a jaká opatření budou zavedena po něm. Zároveň je to zbytná aktivita, takže jestli přijde velká vlna propuštění a s ním i krize, lidé změní svoje nákupní chování (levnější dovolené, dovolená v ČR, na Slovensku nebo žádná dovolená).
Hodně to odnesou vyhledávače letenek, nebude tu důvod pro jejich existenci. Weby, agentury, cestovky zaměřené na zájezdy do zahraničí půjdou také na nulu.
Má to i druhou stránku – všude se bude extrémně šetřit, zastaví se vývoj webů, tvorba obsahu, linkbuilding…
Kdo vydrží dál pracovat a rozvíjet služby, i na první pohled docela nesmyslně se stále zaměřovat na zahraničí, může si vytvořit velký náskok a po odeznění krize sklidit úspěch. V tuhle chvíli nastane velká orientace na ČR, Slovensko, možná další okolní státy.
Pochopitelně i my se budeme soustředit na tuzemsko, protože jinde se vydělat aktuálně nedá.
U finančního affilu vidím také riziko. Vláda řeší odklady splátek u úvěrů. Nevím, jak to bude s novými hypotékami a půjčkami, ale je tam riziko, že vláda něco schválí a ovlivní to trh. Lidé se budou snažit šetřit, to může být příležitost aktualizace pojištění.
Seznamky určitě půjdou krátkodobě dolů. Mění se nákupní chování, může tu být příležitost pro agregátory, obsahové, recenzní weby…
Krátkodobě může posílit online vzdělávání, sportovní vybavení, lékárenské zboží, online hry, online televize… Dlouhodobě se nic nezmění, někdo vydělá, někdo prodělá.
Mário Roženský
Bývalý majitel AffilBoxu, bloger, nyní specialista na zákaznickou péči – rozhovor zde.
Aktuální situace někomu nahraje, někomu naopak ne. Velmi se v ní ukáže, kdo byl jak připraven po stránce manažerské, znalostí, zázemí atd. Ti co jsou šikovní, v krizi vždy najdou obrovskou příležitost.
Je důležité se soustředit na to, co funguje a co bude i fungovat nadále. Naopak se nedívat po segmentech, které v nejbližší době jen tak nepofrčí (cestování). Nesnažit se z takového mrtvého segmentu cokoliv vykřesat.
Aktuální situace bude mít ještě několik vln a dozvuky budou opravdu dlouhé (řádově roky). Je to také příležitost podívat se trošku za affiliate a třeba rozjet nějakou službu. V malém, třeba i lokálně (lokální město, super malá niche pro 1.000 lidí), ale následně to může vyrůst ve skvělý byznys.
Peter Chodelka
Affiliate partner, bloger, majitel sítě Affial.com – rozhovor zde.
1) Áno, pociťujeme. Ale veľmi jemne a buďme radi, že robíme online 🙂
Cítime to na výsledkoch affiliate siete AFFIAL, ktoré klesli o 10-20%. Pre nás to nie je nič likvidačné, ale určite to ovplyvní naše plány pre tento rok. Zatiaľ sme napríklad pozastavili hľadanie nového člena tímu a tiež väčšiu expanziu do Maďarska, ktorú sme v tomto období chceli začať realizovať.
Tiež to jemne pociťujeme na affiliate projekte KOMBO.sk. Tam nám poklesla návštevnosť aj provízie, ale znovu, nič tragické.
Máme tam trošku iný problém. Odporúčame ľuďom nakupovať v overených online lekárňach, ale tie sú teraz dosť vypredané. Takže aj keď máme denne 300 preklikov do kategórie s teplomermi, sú vypredané, nedajú sa kúpiť, takže konverzie nie sú žiadne.
Ale je super, že máme diverzifikované kampane, pričom jedna nika klesla (napríklad elektronika), tak druhá stúpla (napríklad doplnky stravy na imunitu). Tu vidím výhodu vo všeobecných portáloch typu KOMBO.sk. Stále sa tam dá čo propagovať 🙂
2) Ovplyvní to asi celý trh, nie len affiliate.
Keby som si mal tipnúť, ako ovplivní táto kríza affiliate, tak následovne:
- medzi e-shopmi sa zvýši povedomie o affiliate marketingu ako o výkonnostnom type marketingu, kde sa vám nezvyšujú náklady na objednávku (ako pri PPC-čkach)
- malé a stredné e-shopy sa začnú o affiliate marketing viac zaujímať
- veľké firmy naopak budú mať problémy s cash flow, budú prepúšťať a budú do nich nastupovať noví manažéri. Tí budú mať jasnú úlohu, osekať čo najviac náklady. A tu môže prísť na rad affiliate marketing, ktorý im nebude pripadať ako zaujímavý kanál a proste ho stopnú. Alebo (nesprávne) znížia províziu partnerom. Affilákov určite čaká veľa zmien v kampaniach.
- ľudia začnú viac nakupovať digitálne produkty (rôzne kurzy, e-booky, webináre) a affiliate partneri začnú viac digitálne produkty propagovať. Aj v sieti AFFIAL vidíme v digitálnych produktoch potenciál a preto sme už pár “DIGITAL” kampaní spustili.
- uvoľní sa veľa šikovných ľudí, ktorí začnú pracovať za nižšiu mzdu, ako pred krízou. Podľa mňa sa trošku ten trh “prečistí”, lebo v poslednej dobe už veľa ľudí nevedelo čo si za svoje služby vypýtať a preto si ich veľa malých internetových podnikateľov nemohlo dovoliť. Mne sa napríklad iba za posledný týždeň ozvali 2 nové copywriterky.
- niektoré niky ako cestovanie už nebudú tak zaujímavé pre nových affiliate partnerov
Štefan Polgári
Spolumajitel affiliate sítě Dognet.sk – rozhovor s kolegyní Júlií Ferancovou zde.
1) Vidíme rôzne pohyby vo všetkých segmentoch. Písal som k tomu aj článok. Predpokladám, že affiliate bude kopírovať vývoj celej ecommerce. Teda aj keď bude ekonomika padať, rast ecommerce sa udrží vplyvom karantény a opatrení.
2) Predpokladám, že sa silno posilní ecommerce ako celok a tak isto vplyvom nezamestnanosti a „práci z domu“ môžeme očakávať vyšší záujem o affiliate aj z pohľadu publisherov.
Affiliate projekty sa dajú robiť z domu a aj bez veľkej investície. Čiže celkovo si myslím, že to bude pre affiliate správny impulz, hoci by som bol radšej, ak by sa nič podobné nedialo 🙂
Michal Hradil
Affiliate partner, majitel lead-generation firmy Hyperia.sk – rozhovor zde.
1) Nedostali sme sa však kvôli tomu do straty a ako firma máme veľkú finančnú rezervu i pre prípadný kritický scenár, ktorý avšak nepredpokladám. Fundamentálne sa na našom podnikaní ani plánoch nič nemení a naopak, snažíme sa čo najlepšie pochopiť, čo to pre nás znamená a ako to zmení trhy na ktorých pôsobíme.
2) Myslím si, že efekt bude mierne pozitívny. Viac sa bude nakupovať online a od toho sa odrazí to, že bude viac možností pre affiliate projekty a zrejme to priláka aj niektorých ľudí vyskúšať affiliate, ako zdroj príjmu. Napríklad freelancerov, ktorí majú výpadok zákaziek. Úplnú renesanciu však nečakám.
Predpokladám, že predajcovia, ktorí stále nevenujú dosť pozornosti onlinu sa na to teraz pozrú a pokúsia posilniť tento kanál. Čo môže znamenať nové affiliate programy. Na druhej strane, napr travel affil (dovolenky, cestovanie) bude na chvíľu zdecimovaný.
Jirka Nový
Ex affiliate manažer, ředitel Suri.cz – rozhovor zde.
1) Vliv na naše podnikání: a.) negativní stránka – zaměřujeme se zejména na pojišťování aut, ve kterém jsme zaznamenali propad, protože autobazary jsou zavřené a nových aut se moc neprodává. b.) pozitivní stránka – Lidi mají více času si udělat ve věcech pořádek a řeší své staré pojistné smlouvy a ozývají se nám s jejich aktualizací.
2) V nejistých dobách, zejména ekonomicky nejistých, se zákazníci více zaměřují na úspory. Optimalizují své výdaje, hledají slevy. V affilu bych odhadl, že na tom můžou být dobře cenové srovnávače a cashbacky.
Samozřejmě segment od segmentu. Krušné chvíle zažívá segment travel, zážitky, móda. Dobře z toho pravděpodobně vyjdou domácí potřeby, elektronika, food delivery apod. To ale neříkám nic nového. Každopádně zákazníci přestanou být loajální větším značkám a půjdou zase více po ceně.
Radoslav Černý
Affiliate partner – rozhovor zde.
1) Už je to několik týdnů a útlum cítím v oborech jako jsou např. P2P půjčky. Naopak nárůst vidím v propagaci online kurzů. Lidi jsou doma, mnozí přišli o práci a chtějí se naučit něco nového. Sám mám mnohem víc práce v těchto dnech než před nástupem karantény. Pracuju na SEO webech a novém kurzu.
2) Pokud nastane krize, tak budou lidi méně utrácet za věci, které tak nutně nepotřebují. A tak by se affiláci měli přesunovat do těch oborů, kam se bude stáčet zákaznická poptávka.
Pro příklad, využívám donášku nákupů a tam je zájem maximální. Stejně tak online dovoz jídel. Affiláci, a nejen oni, se prostě musí nové situaci přizpůsobit.
Petr Baloun
Affiliate partner, spolumajitel affiliate sítě Affilo.cz – rozhovor zde.
1) Vliv očekávám spíše v budoucnu, pokud teď je, není v mé oblasti tak zásadní, abych jej rozpoznal od běžného březnového sezónního výkyvu, kde toto období je každoročně slabší. Uvidíme jak případná krize ovlivní kupní sílu.
2) Affiliate vydělává tam, kde je poptávka, takže otázka píše je, jak to ovlivní poptávku, kde poroste a kde klesne. Tomu se budou muset partneři přizpůsobit. Věřím, že to inzerenty donutí brát affiliate vzhledem k jeho výhodám vážně.
Snad se podaří affiliate partnerům na weby inzerentů přivést takový výkon, aby affiliate jako marketingový kanál byl na celku každého inzerenta významnější. Tam každé vyjednávání o dlouhodobém smyslu affiliate pro inzerenta začíná a končí.
Abych nechyběl
A už jsem dostal protiotázky, co na to říkám já?
1) Překvapivě moje produktové segmenty (jsem e-shopový srdcař) zůstaly propadům netknuté, ba naopak vidím spíše 20-30 % růst.
Ale obávám se toho, že se můžu vést jen na určité vlně optimismu. Neboli kdy my všichni vidíme, nebo si to myslíme, že za xx dní se zruší karanténa, otevřou se hranice, … ale ono to stále nepřichází.
A hlavně nikdo neví, jestli se (po vzoru v zahraničí) nákaza nevrátí. Ta nejistota může rozkolísat sebesilnější nákupní chování zákazníků a zamíchat pomyslnými kartami.
A samozřejmě e-shopy jsou na přímé vazbě k dodavatelům a kurýrům – pokud jedna z těch částí padne, je průser. SAAS či on-line služby jsou mnohem méně zranitelnější, byť i zde mohou od klientů přicházet problémy.
Standardně (pokud nemáte velmi diverzifikované příjmy či peněžní polštář) bych teď volil konzervativnější strategii, analyzoval náklady, procházel různé scénáře, jak se zachová moje podnikání při pádu 30 %, 60 či 90 % příjmů (dá se pak vůbec pokračovat?).
Za sebe to ale vidím jako příležitost, třeba v AffilBoxu se posílily akviziční kampaně a stále pokračujeme ve vývoji funkcí.
2) Strašně bude záležet na tom, jak dlouho bude karanténa trvat. Ta totiž přivedla na svět něco, co zde nebylo – vynucený „home-office“, který jasně ukáže, co by se mělo změnit. E-goverment, telematické lékařství, pracovní home-officy (nebo menší nutnost dojíždět do xyz), e-learning, … Doporučuji zajímavý rozhovor s Ondřejem Raškou z MITONu.
Je otázkou, když aktuální situace se uklidní, kolik se z toho vrátí do původního řekněme zkostnatělého stavu. Například na Pravopisně.cz zažíváme extrémní nával uživatelů (za plovoucích 30 dní přes 1 250 000), podobně i na saasku Plus.pravopisne.cz (které je po dobu karantény jako pomoc rodičům a učitelům zdarma).
Ale nedokážeme predikovat, jestli aktuální chování našich uživatelů/zákazníků zůstane i po odeznění stále „internetové“ nebo vrátí se do doby papíru a tužky.
A to plodí právě nové možnosti a nové vertikály na propagaci. Už teď je každopádně vidět výrazný nárůst on-line vzdělávání, které výrazně ovlivní B2B i B2C trh.
Neboli masové offline konference, školení, workshopy, razantně budou přecházet na částečné či plně internetové obdoby – streamy, webináře, … Třeba Blabu perfektně trefilo dobu, kdy přijít na trh.
Plus SAAS aplikace, které umožňují, či ulehčují práci na dálku, budou dobře růst – Trello, Asana, DropBox, SupportBox, Freelo, Zoom…
Z pohledu partnera se dle mě dost lidí bude vyhýbat světovému travelu, který je aktuálně silně zasažený. A budou se snažit diverzifikovat své affiliate příjmy z vícero vertikál. Aby je pád jedné neohrozil ze 100 %, jako teď. Naopak český travel affiliate může být hodně zajímavý, až se postupně probudí.
Celkově vyjde affiliate marketing z této krize jako ještě silnější, protože kdy jindy, než v době problémů, je veliký tlak na efektivitu, výkon a měřitelnost. A to jsou věci, které jsou zakořeněné v DNA affilu jako takového. Takže věřím v razantní nárůst zájmu inzerentů o tento kanál a bude už jen na partnerech, aby ho pořádně vyplnili.
A co vy?
Jak se daří vám? Cítíte poklesy, či růsty, nebo jste stále na svém? Bojíte se toho, jak bude vypadat český affiliate trh poté, co se karanténa zruší? Jsem zvědavý na vaše komentáře.
V komentářích přibyl citelně rozepsaný příspěvek/zkušenost od TravelPayouts.
1) V Travelpayouts jasně cítíme jak se proměňuje affiliate trh v důsledku koronaviru. V naší síti momentálně máme více než 60 affiliate programu a všechny souvisí s cestovním ruchem a tento segment v současné době prochází těžkými časy.
Naše affiliate partneří stále mají tržby, ačkoli jejich objem prudce klesl. Celkem dobře se vyvíjí affiliate programy založené na pojištění a náhradě za zrušení/zpoždění letu.
Ale moc záleží na trhu a produktu našich partneru. Například v některých zemích je letecká doprava zcela přerušená, když v jiných zemích lidé pořád cestují a kupují si letenky, zejména vnitrostatni. Však stav trhu zbývá v krizovém stavu.
Na evropském trhu a zejména v České republice je v současné době obtížné podnikat v cestovním ruchu, a to jak pro hoteliery nebo letecke spolecnosti, tak webmasterům. Protože lidé přestali cestovat jak v rámci země, tak do zahraničí. Pokud se podíváte na statistiku EuroControl pro Letiště Václava Havla, 14. dubna objem letů klesl skoro o ~90%.
Koronavirus v tomto případě ovlivňuje nejen CPA affiliate marketing, ale také reklamu s placením za kliknutí. V současné situaci klesajících prodejů také inzerenti snížili rozpočty na reklamu. V tomto ohledu CPA model pro inzerenta připadá jako spolehlivější varianta a zároveň je výhodnějšíi pro affiliate partnery s kvalitním trafficem.
2) Prognózy v této situaci nejlépe ponechám odborníkům, protože všichni jsme se s touto situací setkali poprvé. Na trhu cestovního ruchu OECD předpovídá normalizaci v červenci až září 2020. IATA poskytuje podobné předpovědi, že ve třetím čtvrtletí uvidíme začátek normalizace trhu letecké dopravy, i když úplné oživení by se nemělo očekávat v příštích 6 měsících.
Kromě oživení trhu můžeme očekávat jeho změnu. Pravděpodobné je, že domácí cestovní ruch – v rámci země, například v České republice nebo v regionu, například v Evropě, se zotaví rychleji než celosvětový mezinárodní cestovní ruch.
Takové přesměrování ovlivní trh jako celek a na to by měly být připraveny jak affiliate partneří tak i cestovni společnosti. Jsem rád, že Michal Vávra z Cestolino.cz již se této problematice věnuje.
Nyní není snadný čas pro každého, kdo pracuje v turistickém ruchu. Nevíme, kdy přesně trh se navrátí do normálu, ale víme jistě, že se to stane, a že rozhodně nemusíme zbytečně ztrácet čas.
Proto jsme v Travelpayouts připravili podrobný návod pro všechny webmastery, kteří pracují v oblasti cestovního ruchu, jak přežít koronavirus. Návod je v angličtině. Rád odpovím na všechny otázky osobně, můžete mi napsat na an@travelpayouts.com (a to i v češtině).