„Člověk se pořád učí a je potřeba na chyby nezapomenout.“ – ROZHOVOR s Michalem Vávrou

Pokračuji v dalších rozhovorech s úspěšnými affiliate partnery. Dnes jsem si na rozhovor pozval Michala Vávru.

Ahoj Michale, můžeš se pro mé čtenáře stručně představit?

Ahoj, díky za nabídku rozhovoru. Jsem Michal Vávra, mám zkušenosti s vývojem webů, získáváním návštěvnosti a prodejem na internetu. Aktuálně se věnuji webu Cestolino.cz, ze kterého uděláme nejnavštěvovanější cestovatelský server v ČR 😀

To jsou hodně velké cíle. Ale vezmeme to popořadě. Jak jsi vlastně začínal v affilu? Například v jakém segmentu? 

Rok 2005, byl to affil na SMS platby, takové ty loga do telefonů atd. V té době jsem se učil dělat weby a získávat návštěvnost. Pak všechno možné – zájezdy, finance, hromadné slevy atd. 

V jakém oboru jsi měl celkově největší úspěch?

Dlouhodobě se věnuji cestování, takže v něm. Pak to byl zdravý životní styl a hubnutí, slevové servery, finance…


V rámci affilu jsi byl historicky znám jako majitel Cestolina, které jsi zčásti prodal, zpětně ho odkoupil. Co tě k tomu vedlo?

Někdy v roce 2014 jsem dostat nabídku na vzájemnou spolupráci od lidí z dotFoxu, vypadalo to slibně a dohodli jsme se, že do toho půjdeme společně. Bohužel se nám nepodařilo projekt posunout a tak jsme se v dobrém rozešli.

Jak máš v plánu v nejbližší době Cestolino rozvíjet?

Web běží od roku 2012 a podstatná část je dost old school, která běží na původním serveru. Novou máme spuštěnou na AWS. Je vidět, že se aktualizace vyplácí, návštěvnost nám solidně roste a i obsah od uživatelů. Například diskuze mi dělají velkou radost. Spustili jsme také akční nabídky, kam přidáváme last minute zájezdy a letenky za hezký peníz. 

Web rozšiřujeme i po obsahové stránce – sepisujeme průvodce po zemích, letištích, informace k aerolinkám a v magazínu jsou hezké rozhovory s cestovateli. Čeká nás ještě spousta práce, především kompletním s předěláním vyhledávání zájezdů a hotelů. Chceme z toho mít web, kam si cestovatelé půjdou pro radu, poklábosit si a samozřejmě i vybrat zájezd.

Jsou nějaké zahraniční portály kolem cestování, z kterých se inspiruješ?

Je jich spousta a v zahraničí se čas od času inspiruji, jsou např. travelsupermarket.com, loveholidays.com, lastminute.com atd.


V průběhu let jsi společně s Františkem Szabó (čtenáři ho jistě znají z Affilblog.cz) vybudoval Pestrýjídelníček.cz – jaká byla jeho strategie? Byl to ještě affiliate web?

V začátcích to byla velmi jednoduchá služba, uživatel si vytvořil profil a získat ukázkový jídelníček zdarma. Využívali jsme hlavně affil Naturhouse a pár dalších programů. Nejprve jsme chtěli ověřit životaschopnost takové služby a zájem o ní. Ten byl překvapující. 

Po několika měsících jsme začali spolupracovat s poradkyní pro výživu a rozšiřovali nabídku jídel (více receptů, preference některých ingrediencí, plány pro bezlepkáře atd.). S tím přišly i vlastní produkty jako Plná porce, což bylo rozšíření funkcí za poplatek, vlastní tištěné knihy a e-booky. Prodávali jsme tedy vlastní produkty a využívali i související affil programy.

Co vás dva vedlo k prodeji PJ? Jaká byla motivace se tak velkého projektu vzdát?

O prodeji jsme s Frantou uvažovali dlouhodobě, oba jsme měli i další projekty a na PJ nebyl už dostatek energie.

Jak probíhal samotný prodej? Byly za tím dlouhé debaty, nebo vše šlo jako na drátkách?

Zveřejnili jsme, že projekt je na prodej. Ozvalo se několik zájemců, kterým jsme odprezentovali službu a čísla. Velký zájem projevil Michal Hardyn s kterým jsme se nakonec dohodli.

Bylo vidět, že s akvizicemi má velké zkušenosti, zvládnuté procesy a samotný převod proběhl v řádu týdnů. Měli jsme poměrně dobře zpracované statistiky, účetnictví a smlouvy, to samotný převod a prodej urychlilo.


Přijde ti zahraniční trh jako zajímavý start pro affiliate partnera, nebo bys radši začínal v CZ, tedy na trhu, který zná?

To záleží 😀 Je to hodně individuální, uspět a spálit se můžeš všude. Obecně zahraničí bych se nebál. 

Máš nějaké evropské země, do kterých se (dle tebe) dá jednodušeji dostat? Očekával bych, že jednodušší vstup bude do zemí na východ od nás?

K tomu nemám moc co říct, tohle bude záviset na spoustě faktorů – téma webu, konkurence atd.

Co byl tvůj největší fail v podnikání vůbec?

Furt něco, většinou to bylo nepodchycení příležitosti. Ale to člověk vidí až zpětně a to by byl pláč nad rozlitým mlékem. Člověk se pořád učí a je potřeba na chyby nezapomenout.

Jakého oboru se týkalo tvé největší nepodchycení příležitosti? Když už je promarněná.

Bylo to období slevových serverů a agregátorů. Spustil jsem agregátor poměrně pozdě, i když byl úspěšný a za několik měsíců jsem ho prodal, byla to promarněná příležitost. Měl jsem začít na začátku boomu, ne až za pár měsíců.


Jaký je tvůj názor na v poslední době trend snižování cookies, provizí, … Čím to je, že se to teď tak projevilo? Více edukovanějších klientů? Úspory před domnělou krizí?

Zodpovědnost provozovatele affiliate programu nebo sítě je zajistit správné trackování, ohlídat si změny na webu a kontrolovat zda všechny prvky pro objednávku jsou do affilu zahrnuty.

Zároveň by se měli k objednávkám a leadům z affilu chovat tak, jako by za ně zaplatili. Jinak se nejedná o partnerský program a takové jednání není vůči affilákům fér. Naše starost je přivádět relevantní návštěvnost.

Bohužel jsem se v minulosti setkal a setkávám se stále s nepochopením spolupráce a laxním přístupem k dodaným objednávkám a leadům.

Někteří provozovatelé neberou affiláky jako rovnocenné partnery a nezamýšlí se nad tím, že i my máme náklady a návštěvníci nám na web nepadají z nebe. Je za tím spousta vynaložených prostředků. To vidím asi jako největší problém.

Snižování provizí, délky cookies jsou věcí provozovatele a asi k tomu budou mít pádné důvody. Z druhé strany my jako affiláci tyto podmínky nemusíme akceptovat a buď přejít jinam nebo si lepší podmínky zkusit vyjednat.

V partnerské propagaci pracuješ více napříč tématy, nebo soustřeďuješ úsilí a čas do například 1 niky, kterou chceš plně penetrovat?

V rámci jedné niky.

A jak si tu jednu klíčovou niku vlastně vybíráš? Díváš se na její velikost, zajímavé affil kampaně, …?

Vybral jsem si cestování, tam je hodně souvisejících věcí a programů, které lze propagovat. Spíš se vždycky dívám na jednotlivé stránky (URL) a jejich téma, přemýšlím nad tím, co návštěvník může řešit a to se mu snažím nabídnout.

Co bys udělal, kdybys dnes o všechno přišel, všechny weby, marketingové kanály a přesto bys chtěl dál v affilu působí jako partner. Jak bys postupoval? Jak vybíral směr, technické řešení, obsah, …?

Párkrát už jsem znovu začínal, buď z důvodu prodeje projektu nebo strategie přestala fungovat… Obecně bych hledal téma, kde jsou opakované návštěvy a to hlavně přímé. Ideálně komunitní web / službu, kde úplně nehrozí, že např. daný segment obsadí Facebook novou funkcí atd. 

Takže bych začal rešerší, co lidé dělají, co řeší opakovaně, jaké mají koníčky, jestli je to dlouhodobá věc. Pak přemýšlel, jak na tom vydělat – jestli je dostatek partnerů, jestli si člověk produkt koupí jen jednou a pak už nikdy, jestli tam jsou související služby, jestli můžu produkt/službu sám vytvořit a prodávat. 

Následoval by rozpočet a test v podobě webu s minimálními funkcemi. Jsem příznivcem vlastních řešení, protože weby na WordPressu dříve nebo později začnou narážet na limity.

Dává ti smysl se se svým affil webem osobně spojit, více o něm mluvit, psát o něm a tedy i ukazovat své know-how, jako pozitivní krok? Spousta affiláků se tohoto řekněme „coming-outu“ bojí, aby je někdo zbytečně neokopíroval.

Nebude to proti ničemu, já jsem spíš introvert, takže o mojí práci moc nemluvím. Dříve nebo později vám to stejně někdo zkopíruje. A je dost možné, že jste to taky někomu trošku zkopírovali. 🙂 Vždy je to stejně o práci a úsilí.

Podařil se ti v poslední době nějaký husarský kousek? Nějaká nová marketingová metoda? Nová spolupráce či zajímavý monetizační model, který není čistě affiliate?

Ani ne: D U nás sázíme na neustálou práci a zdokonalování, efekt se dostaví.

Jako asi každého tě napadají nápady na nové webové projekty, spolupráce… a pravděpodobně si je dáváš do „šuplíčku“ – můžeš se s mými čtenáři podělit o některý, o kterém víš, že ho určitě nebudeš realizovat?

Je to restaurace, kde by dělali nejlepší řízky a svíčkovou, nic jiného 🙂 Postavil bych ji někde mezi Turnovem a Železným Brodem, většina lufťáků by se tam určitě zastavila.


Jaké je tvoje ideální pracovní místo? Kancelář s pracovní stanicí (PC, monitory, ext. klávesnice, myš, …) nebo jen na cestách třeba v kavárně s samostatným notebookem?

Sedím v kanceláři, práce z domu a kavárny nejsou pro mě. Používám notebook Lenovo v docku, externí monitor, klávesnici, myš a tlačítkové Blackberry.

Jaké jsou tvoje pracovní návyky? Pracuješ typicky „zaměstnanecky“ 8-16, nebo máš nějaké pracovní bloky v průběhu celého dne? Jak si udržuješ soustředěnost?

Typicky zaměstnanecky zhruba mezi 8-17, když je něco potřeba, tak i večer nebo o víkendu. Ale snažím se práci oddělit od zbytku.

Jaké desktopové či webové aplikace či nástroje používáš pro svoji práci na svých affiliate webech?

Takové ty klasiky – Windows, Chrome, Excel, Google Analytics atd. 


Co bys dnes poradil začínajícím affilákům? Má ještě dnes smysl začínat?

Lepší je začít s dobrým webem dnes, než s dokonalým zítra.

2 komentáře ke článku “„Člověk se pořád učí a je potřeba na chyby nezapomenout.“ – ROZHOVOR s Michalem Vávrou”

  1. Michal Hardyn napsal:

    Další výborný rozhovor, díky Ondro.

    Michal je samozřejmě super borec. Potěšila vzpomínka od Michala Vávry na akvizici Pestrého Jídelníčku, který jsme před rokem koupili do TIPLI.

    Mimochodem, nebyla to první podobná transakce projektu ve směru M. Vávra -> M. Hardyn. Někdy v roce 2011 jsem od Michala kupoval do mého projektu SlevyDnes.cz slevový agregátor Slevo, který zde v rozhovoru Michal také stručně zmínil: https://cl.ly/cdf32c

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.

Pošlete tento článek e-mailem: