„Mám takový odhad v hlavě, že na 1 úspěch přijde 9 failů.“ – ROZHOVOR s Františkem Szabó

Čas k přečtení: 7 minut


Dnes pokračujeme v dalším rozhovoru s úspěšným affiliate partnerem. Tentokrát je to František Szabó!

Ahoj Franto, pro mé čtenáře budeš určitě známý díky svému historickému blogu Affilblog.cz, ale pro ty zbylé, můžeš se pro ně stručně představit?

Jsem internetový podnikatel, provozující online portály. Monetizuji je hlavně pomocí affiliate a Adsense. Affilblog.cz jsem založil 1. 1. 2010 a díky psaní jsem se snažil prohlubovat své znalosti v této oblasti marketingu.

Jak se vlastně daří tvému Affilblog.cz?

Affilblog považuji za předchozí etapu svého života. Momentálně je v hibernaci a pustil jsem se do nového „projektu“ svého osobního webu https://frantisekszabo.cz/, kam přispívám články nebo nově podcasty.

Máš nějaké plány na jeho rozvíjení?

Affilblog je momentálně k dispozici jako publikační médium. Kdokoliv může přispět zajímavou případovkou nebo obsahem a zdarma publikovat svůj obsah.

Jaký byl tvůj první úspěšný affiliate web?

Ono záleží co považuješ za úspěch. Ale pokud bych měl zalovit hodně do historie, tak to bude http://www.letenkydousa.net/ a je stále funkční. Udělal mi radost, protože to byla pravděpodobně moje první úspěšná konverze. Nakonec se mi web podařilo prodat za v tu dobu pro mě astronomickou částku 9 000Kč v aukcí na webtrhu :-D. Za první finančně úspěšný web považuji projekt Memetricko.cz (dnes již nefunkční), o kterém jsem napsal celý seriál a krok po kroku mapoval jeho úspěch. V době největší slávy vydělával 9 000 Kč / měsíčně na provizích.

Kolikátý to byl web v pořadí? Neboli kolik failů jsi měl za sebou?

Bylo to období, kdy každý produkoval obrovské množství MFA. Já jsem měl mnoho dalších projektů, které negenerovaly žádný, nebo malý příjem. Ty se ale daly dobře monetizovat přes prodej odkazů. To bylo ještě před zvířátky od Google. Ale mám takový odhad v hlavě, že na 1 úspěch přijde 9 failů.

Doporučil bys tedy partnerům věnovat se více webům s tím, že některý z nich uspěje, nebo se soustředit jen na 1 větší?

Záleží na osobnosti podnikatele. Co sedí mně nemusí sedět a fungovat ostatním. Mě osobně přijde velké riziko být závislý na 1 projektu. Dnes bych se už na kvantitu nezaměřoval, spíše jít cestou několika jednotek super kvalitních projektů.

Co byl tvůj největší fail v podnikání vůbec?

Těch bylo hrozně moc. Plánuji o tom natočit nový podcast https://frantisekszabo.cz/podcasty v průběhu června. Kde budu mapovat všechny velké faily a jaké poučení jsem si z nich odnesl. Namátkou můžu jmenovat faily finanční: nákupní agregátor Shopia.cz nebo katalog kryptoměn Coinario.com případně pak manažerský fail PestryJidelnicek.cz. Další faily jsem sepsal do článku na affilblog: https://www.affilblog.cz/rozjet-affiliate-projekt/

Co sis z těchto konkrétních failů odnesl, aby se to neopakovalo?

Nepouštět se do složitých služeb hodně závislých na málo partnerech. Americký trh je brutálně náročný. A že nejsem dobrý ve vedení a motivaci většího týmu.

Jaká vidíš největší úskalí při expanzi do zahraničí? Jsou to překlady? Promo? Legislativa?

Záleží na konkrétním projektu a zdroji trafficu, je to hodně individuální. Ale největším úskalím jsou vysoké investice (překlad nebo tvorba nového obsahu pro daný trh) a neznalost trhu. Pokud vstupujete do Argentiny tak je to samozřejmě úplně něco jiného než do Dánska. Je to rozsáhlá problematika.


Svého času jsi měl na starosti i několik affiliate programů coby affiliate manažer – proč jsi už tuto pozici opustil?

Nevyhovovala mi klientská práce a také to, že musíte působit jako určitý mediátor mezi partnery a inzerentem. Ač se to možná mnohým nezdá, není to jednoduchá práce.

Jaký je dle tebe názor na nízký počet affiliate manažerů u nás? Malá edukovanost on-line markeťáků?

Náročnost povolání, to ohodnocení nebývá úplně atraktivní. Trh se hodně mění, kampaně se ruší, snižují provize apod.

Jak by se dala taková situace změnit?

To je otázka za milion, možná víc 🙂


Společně s Michalem Vávrou (známým přes affil portál Cestolino.cz) jsi vybudoval a poté prodal Pestrýjídelníček.cz – co vás vedlo k prodeji takového velkého projektu?

Důvod že byl velký, vyžadoval mnoho času a díky němu jsem zjistil, že nejsem úplně vhodný člověk na řízení většího počtu lidí. Moc mě ta práce nenaplňovala.

Spolupracujete s Michalem dál na nějakých projektech, byť mimo affiliate?

S Michalem udržujeme kamarádský vztah, vzájemně si radíme (takový privátní mastermind) ale na dalších projektech již nespolupracujeme.


Jaký je tvůj názor na v poslední době negativní trend snižování cookies, provizí, … Čím to je, že se to teď tak projevilo? Více edukovanějších klientů? Úspory před domnělou krizí?

Řekl bych že každý inzerent k tomu může mít jiný důvod. Nesvaloval bych to na něco konkrétního. U někoho se může jednat o úspory z důvodu vnitřních problémů u někoho jiného, pak to, že prostě špatně na začátku vypočítal správnou provizi (last click atribuce), kterou si už nemůže dovolit.

Nebo prostě utáhne kohoutek, tam kde je to pro něj krátkodobě nejjednodušší. V ČR mají bohužel inzerenti výhodu, že zde není tak velká nabídka kampaní (v některých segmentech) a tak si můžou často dělat co chtějí a partneři se přizpůsobí.

Které segmenty jsou u nás dle tebe nejvíce penetrované affil inzerenty? Nebo jak už zde moc nepůsobíš, tak nemáš přehled?

Samozřejmě že už takový přehled nemám, ale tvrdím si odhadnout, že to bude stále dost podobné v silně konkurenčních disciplínách jako finance, cestování, zdraví, je slušná nabídka inzerentů k propagaci. Do popředí se také dostává e-commerce.

V partnerské propagaci pracuješ více napříč tématy, nebo soustřeďuješ úsilí a čas do například 1 niky, kterou chceš plně penetrovat?

Dříve jsem zkoušel všechno možné, ale poté se mi z toho vyseparovaly 2 niky: zdraví, finance. A nyní už se soustředím pouze na finance.

Už jsi několikrát zmiňoval, že se soustředíš primárně na zahraničí – proč už ne na CZ affiliate trh?

Chtěl jsem se posunout dál a naučit se něco nového. V podnikání mám takové pětiletky, po kterých vždy staré opustím a pustím se do něčeho jiného/nového. Jsem člověk, kterého by dlouhodobě nebavilo dělat pořád to samé.

Už víš, jaká bude nejbližší pětiletka?

Ta už běží a týká se expanze do zahraničí, tu další ještě neřeším.


Co bys udělal, kdybys dnes o všechno přišel, všechny weby, marketingové kanály a přesto bys chtěl dál v affilu působí jako partner. Jak bys postupoval? Jak vybíral směr, technické řešení, obsah, …?

Pokud bych přišel i o všechny finance a musel startovat jako low budget (jako před 10 lety) bylo by to náročné. Trh se strašně posunul, zreguloval a zdražil. Nastartoval bych pravděpodobně magazín na WordPressu a začal psát na určité téma, kterému rozumím nebo mě zajímá a má zajímavou hledanost.

Postupně bych se snažil pokrývat danou tématiku čím dál šířeji a spoléhal bych se na organickou návštěvnost a budování mailing listu. V průběhu času bych samozřejmě testoval monetizaci webu a vylepšoval rychlost a UX.

Nicméně jsem docela skeptický k organické návštěvnosti do budoucna, takže bych se na tento zdroj trafficu moc nespoléhal a snažil se z projektu vybudovat brand a získávat direct a také využíval různé nové trendy v možnosti získávání nových návštěvníků. Klíč je přetavit návštěvníka ve vašeho uživatele/klienta tak aby chodil na web ideálně pravidelně. Reklama bude do budoucna jen dražší a organic bude ustupovat snippetům a reklamě.

Dává ti smysl se se svým affil webem osobně spojit, více o něm mluvit, psát o něm a tedy i ukazovat své know-how, jako pozitivní krok? Spousta affiláků se tohoto řekněme „coming-outu“ bojí, aby je někdo zbytečně neokopíroval.

Já osobně jsem v tom nikdy velký smysl neviděl. S projektem PestryJidelnicek.cz jsme byli s Michalem spojování od začátku, ale že by nám to přineslo nějaký ekonomický nebo SEO význam to si nemyslím. Osobně nemám problém zveřejňovat projekty na kterých pracuji, nebo dokonce mapovat jak se jim finančně daří (viz seriál o memetricko.cz).

Asi je to vždy na povaze zakladatele projektu: Čupr vs Zavoral. Co se týče kopírování, před 2 lety jsem na toto téma napsal článek s názvem Affiliate konkurence a konkurenční výhody.

Podařil se ti v poslední době nějaký husarský kousek? Nějaká nová marketingová metoda? Nová spolupráce či zajímavý monetizační model, který není čistě affiliate?

Ano, zrovna nedávno jsem objevil, že jedné zapomenuté affiliate síti jsem poslal od prosince 2018 skoro 40 tisíc prokliků a neměl z toho ani korunu (http://prntscr.com/nut1ss). Takže jsem odkazy sundal a nahodil raději adsense :-D. Poučení mimo měsíčního vyhodnocení na úrovni země jsem přidal i vyhodnocení na úrovni sítě a kampaně.

To už je solidní fail. 🙂 Agreguješ si výsledky z jednotlivých sítí/programů na 1 místo, třeba přes api do dashboardu, nebo to proklikáváš jednotlivě?

Ano používám nástroj pro monitoring prokliků, problém je že ne všechny sítě, které používám mají postbacky, nebo do nich posílají nerelevantní data. Takže se to stejně vždy musí procházet ručně.

Jako asi každého tě napadají nápady na nové webové projekty, spolupráce… a nejspíše si je dáváš do virtuálního „šuplíčku“ – můžeš se s mými čtenáři podělit o některý, o kterém víš, že ho určitě nebudeš realizovat?

Pravděpodobně nějaký mezinárodní obsahový web + katalog produktů pro hobby (domácí mazlíčci nebo sport).


Pravděpodobně díky volnosti, kterou máme díky on-line podnikání často cestuješ… Dle jakého klíče vybíráš své cestovatelské destinace?

První destinace byly mé sny USA a Austrálie. Také si píšu budget list, kam bych chtěl ještě vyrazit a co nového objevit a ten se neustále protahuje. Konkrétní klíč nemám, je to spíše nahodilé když si někde něco přečtu nebo poslechnu a místo mě zaujme, přidám si ho do seznamu.

Jak se ti vlastně na cestách pracuje? Pracuješ tam vůbec, nebo máš vše tak dobře delegované, že nemusíš?

Na cestách pracuji v omezeném režimu (1-2 hodiny denně). Snažím se mít maximum věcí delegovaných, ale stále nacházím úzká hrdla. Zrovna ve Vietnamu se mi stala hodně nemilá věc, odešel mi server, který zajišťoval přesměrování na kampaně inzerentů. Problém se mi nakonec podařilo vyřešit, ale stálo to hodně času a peněz.

Na Bali jsem si vyzkoušel i ten moderní nomádský styl pracovat po coworkinzích, ale moc mi to nevyhovuje. Spíše se snažím na cestách objevovat a poznávat a považuji se spíše za cestovatele než digitálního nomáda.

Pracuješ v zahraničí například v coworkinzích, nebo ti stačí běžná kavárna či hotelový pokoj?

Spíše ten pokoj a spíše moc nepracovat. 🙂


Jaké je tvoje ideální pracovní místo? Kancelář s pracovní stanicí (PC, monitory, ext. klávesnice, myš, …) nebo jen na cestách třeba v kavárně s samostatným notebookem?

Ideální pracovní setup mám doma. Stojací stůl kombinuju s balanční židlí Ergonomis. Externí monitor, bezdrátová klávesnice a myš napojená na Macbook Air. Pracovat na samotném notebooku považuji spíše za nouzovku.

Jaké jsou tvoje pracovní návyky? Pracuješ typicky „zaměstnanecky“ 8-16, nebo máš nějaké pracovní bloky v průběhu celého dne? Jak si udržuješ soustředěnost?

Záleží na období, teď je to hektičtější, takže pracuju více v průběhu dne od 9-16 s přestávkami včetně víkendů. Ale mám to docela variabilní, podle nálady a množství práce. Se soustředěností problém nemám i když mi tu poletuje dítě. Spíše mám problém s motivací.

Jaké desktopové či webové aplikace či nástroje používáš pro svoji práci na svých affiliate webech?

Snažím se používat minimum externích aplikací. Takže základ: Chrome, Slack, Skype, Dropbox, nativní aplikace Macu a Googlí nástroje.

Je něco, co bys poradil dnešním začínajícím affilákům?

Začni dnes a každý den posuň projekt alespoň trošku, za rok tě pak překvapí co z toho může být. Vydrž, ale neboj se také rychle selhat pokud to nefunguje.

Díky moc Franto za rozhovor a ať se ti daří!

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.

Pošlete tento článek e-mailem: