„Český trh mi přijde stále zajímavý, ale nyní se snažíme trochu diverzifikovat.“ – ROZHOVOR s Petrem Šedivým

Tímto rozhovorem navazuji na zatím publikovanou sérii s úspěšnými affiliate partnery z české scény. Vyzpovídal jsem Petra Šedivého.

[no_toc]

Sekce

Ahoj Petře, v rámci affil komunity moc známý nebudeš (třeba i záměrně). Můžeš se pro mé čtenáře stručně představit?

Ahoj a díky za pozvání k rozhovoru. Vystudoval jsem v Praze VŠE a poslední rok na škole jsem působil jako PPC specialista v agentuře Sun Marketing (nyní Taste). Během práce v agentuře jsme s kamarádem založili pár online projektů a tím jsem se postupně dostal k affilu.

Jinak jsem nikdy netoužil po slávě a taky jsem asi minul tu nejslavnější dobu affiliate komunity 🙂

Jak jsi s affiliate marketingem vlastně začínal? Jak je to dlouho?

S affilem jsem začínal cca 3 roky zpátky, protože mě fascinovala ta volnost. Řešíte vlastně jen marketing a můžete si svobodně vybrat, co budete propagovat. První dva projekty už jsou v propadlišti internetových dějin, ale třetí pokus www.testado.cz už vyšel a funguje dodnes.

V partnerské propagaci pracuješ více napříč tématy, nebo soustřeďuješ úsilí a čas do například 1 niky, kterou chceš plně penetrovat?

Nebavilo by mě se soustředit jen na jedno téma, a navíc mi to připadá dost riskantní. Obecně mi dává smysl na menších trzích dělat větší projekty nebo se zaměřit na velkou niku jako jsou třeba finance.

Na silných trzích jako je USA už mi dává větší smysl se zaměřit na jednu úzkou niku. Ideálně bych vždy chtěl alespoň 3 projekty, které jsou na sobě nezávislé.

Nezávislé z pohledu návštěvnosti (jeho zdroje), či tématu, inzerenta, či ideálně všeho?

Samozřejmě ideálně všeho, ale to je utopie 😊 Obecně se na to snažím koukat hodně z nadhledu. Kolik jsou celkové příjmy, kolik jich je závislých na organické návštěvnosti a kolik například na placené. Kolik příjmů je od určitého inzerenta a šel by daný inzerent teoreticky nahradit? To samé konkrétní téma či země.

Na základě toho se pak snažím rozvíjet jednotlivé projekty či začínat nové. Nicméně občas je nějaká spolupráce tak výhodná, že se nevyplatí diverzifikovat a cílem může být maximalizovat okamžitý zisk. 

Je pro tebe český trh stále zajímavý v rámci výkonnostního marketingu, nebo je dle tebe zahraničí země zaslíbená?

Český trh mi přijde stále zajímavý, ale nyní se snažíme trochu diverzifikovat. Líbí se mi trhy jako je Rumunsko a Maďarsko. Občas dokáží pozitivně překvapit i pro mě hodně exotické země jako je například Nizozemí.

Jak si jednotlivé země vybíráte? Máte na to nějaký vzorec? Nebo jdete podle inzerentů v daných zemích?

Udělali jsme si hodně obecný průzkum a vytipovali cca 10 zemí v Evropě. Cílem bylo v každé zemi založit stránku a napsat cca 10 článků. Na tyto články jsme potom pustili PPC reklamu a snažili se nasbírat data.

Často se vyskytly nečekané problémy, například nás neschválili do affiliate programu nebo jim schválení trvalo klidně 3 měsíce. Jindy byl zase problém s vyplácením provizí, protože neuměli peníze poslat na český účet atd.

Obecně velký předpoklad pro úspěch je silný a spolehlivý inzerent. Dobrou zkušenost v tomhle máme s Amazonem a v Nizozemí to je třeba Bol.com. Z mojí zkušenosti je dobré spolupracovat s těmi nejúspěšnějšími v daném tématu.

Když mluvíš o zahraničních trzích v kombinaci s tím, že máš weby (byť třeba jen část z nich) na WordPressu. Jak jsi v minulosti škáloval weby do zahraničí?

Upřímně, tohle jsme moc neřešili. Vždy jsme používali stejnou WordPress šablonu, pluginy, grafiku a měli připravené šablony v angličtině pro překlady a redaktory. Cíl byl spustit to hlavně rychle a levně.

Jaký je tvůj názor na v poslední době negativní trend snižování cookies, provizí, … Čím to je, že se to teď tak projevilo? Více edukovanějších klientů? Úspory před domnělou krizí?

Podle mě na to má každá firma právo a je to pouze její rozhodnutí, nicméně bych ocenil, kdyby dané změny inzerent oznámil třeba 2-3 měsíce dopředu. Osobně se cítím jako jejich obchodní partner a podle toho bych čekal i odpovídající jednání.

Jinak podle mě není affiliate jenom čistě výkonností záležitost, ale hodně může pomoci i v budování brandu a při správném využití může fungovat třeba i jako linkbuilding (viz rozhovor se Zdeňkem Dvořákem).

Děláme obsahový affil a tam tyhle benefity jasně vidím. Například portály se slevovými kupóny tento benefit podle mě ztrácejí a je hlavně na inzerentech, jak si to vyhodnotí.

Docela fandím rozdílným provizím pro jednotlivé skupiny affiláků a smysl mi dává například i rozhodnutí Milana Pichlíka u Urban Store. 


Dává ti smysl se se svým affil webem osobně spojit, více o něm mluvit, psát o něm a tedy i ukazovat své know-how, jako pozitivní krok? Spousta affiláků se tohoto řekněme coming-outu bojí, aby je někdo zbytečně neokopíroval.

Pokud už je projekt dostatečně zavedený a má nějaké konkurenční výhody, tak bych se toho coming-outu nebál. Projekt potom vypadá důvěryhodněji a můžou se otevřít i nějaké nové možnosti pro spolupráci.

Podařil se ti v poslední době nějaký husarský kousek? Nějaká nová marketingová metoda? Nová spolupráce či zajímavý monetizační model, který není čistě affiliate?

Měli jsme web, který jsme docela intenzivně tvořili cca půl roku a nebyl na něm vidět žádný velký pokrok v návštěvnosti a i konverznost webu nebyla moc zajímavá. Tak jsme zvolili marketingovou metodu, že se na to vykašleme. Obecně bych řekl, že nám vyjde třeba jeden projekt z pěti, takže až doteď to byl docela standardní postup.

Následující rok jsme tedy na tom webu neudělali vůbec nic a například obsah už nebyl úplně aktuální a najednou přibližně po 1,5 roce tam začala z ničeho nic chodit organická návštěvnost. Nyní i mimo sezónu má web návštěvnost cca 500 lidí denně a v sezóně se to číslo ještě násobně zvedne.

Co bys udělal, kdybys dnes o všechno přišel, všechny weby, marketingové kanály a přesto bys chtěl dál v affilu působí jako partner. Jak bys postupoval? Jak vybíral směr, technické řešení, obsah, …?

Technické řešení by byl určitě WordPress a zaměřil bych se na recenzní obsah. Udělal bych analýzu klíčových slov a na její základě vytvořil redakční plán. Hodně důležité by bylo, jestli by mi zůstaly nějaké finanční prostředky. 

Kdybych nic neměl, tak bych se asi nechal zaměstnat a cca půlku svého platu obětoval na redaktory. Kdybych zdroje měl, tak bych rozjel více projektů najednou a hodně investoval do obsahu.

Máš nějaké své oblíbené WordPress pluginy, které bys použil? Takové, které nasazuješ na všechny své WP weby?

Obecně se teď spíše snažíme pluginů postupně zbavovat a jejich funkce si naprogramovat přímo do šablony, nicméně pár oblíbených určitě mám.

Plus určitě nějaký plugin na optimalizaci obrázků, ale tady nechci radit, protože stále hledáme. Pokud někdo má tip, tak určitě napište do diskuze. 

Jako asi každého tě napadají nápady na nové webové projekty, spolupráce… a pravděpodobně si je dáváš do šuplíčku – můžeš se s mými čtenáří podělit o některý, o kterém víš, že ho určitě nebudeš realizovat?

Dokážu si představit, že tu je ještě prostor vytvořit nějaký porovnávač/inspirátor v oblasti módy. Klíčem je podle mě kvalitní technické zpracování s důrazem na filtraci. Nicméně podobný projekt už vyžaduje velké investice do vývoje a úspěch rozhodně není jistý.


Jaké je tvoje ideální pracovní místo? Kancelář s pracovní stanicí (PC, monitory, ext. klávesnice, myš, …) nebo jen na cestách třeba v kavárně s samostatným notebookem?

Pro mě určitě kancelář a ideálně dva externí monitory. Někde v kavárně jsem schopen vyřídit maily, ale digitální nomád ze mě nebude 😊 

Jinak v poslední době jsem přešel na radu kolegy na vertikální myš (dokonce jsem ho donutil napsat krátkou recenzi) a můžu rozhodně doporučit, akorát to hodně žere baterky. Plus jsem si nedávno koupil výškově nastavitelný stůl Hobis Motion a zatím taky spokojenost.

Jaké jsou tvoje pracovní návyky? Pracuješ typicky zaměstnanecky 8-16, nebo máš nějaké pracovní bloky v průběhu celého dne? Jak si udržuješ soustředěnost?

Obecně se dá říct, že se to blíží tomu klasickému 8-16. Nicméně mám rád flexibilitu a jsem schopen si v „pracovní“ době zajít na kolo a pak třeba pracovat večer. Ta flexibilita je pro mě velký benefit, protože když chci jet s kamarády na hory, tak prostě jedu a nemusím řešit dovolenou, když je v pátek hezky a celou sobotu má pršet, tak na ryby zajdu holt v pátek 😊

Jaké desktopové či webové aplikace či nástroje používáš pro svoji práci na svých affiliate webech?

Pro projektové řízení v týmu Asanu a s redaktory Trello. Pro komunikaci Slack a už si nedokážu představit práci bez správce hesel, osobně používám LastPass. Hodně využíváme Google dokumenty a s placených nástrojů mě napadá Ahrefs, který nám řeší vlastně všechny naše SEO potřeby.


Je něco, co bys poradil začínajícím affiliate partnerům?

Podle mě je nejdůležitější hlavně vydržet a neustále se vzdělávat. 

4.4/5 - (14 hlasů)

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: