„Důležité je inzerentům vhodně vysvětlovat výhody dlouhodobé partnerské spolupráce.“ ROZHOVOR s affilákem Petrem Balounem

S Petrem se známe už roky a to z všemožných affiliate akcí, twitteru #czaffil a je dle mě i určitým affiláckým veteránem. Jak on se dnes po tolika letech dívá na na affiliate marketing?

Sekce

Ahoj Petře, jak jsi v rámci affilu začínal? 

Ahoj Ondro, s prvními pokusy výdělků na internetu jsem začal kolem roku 2008, kdy jsem se snažil vydělat na provoz zábavního webu. Tehdy jsem objevil první affiliate programy, které by se na celém trhu daly spočítat téměř na prstech jedné ruky. Od té doby mě affiliate živí. 

[no_toc]

V roce 2010 jsem zjistil, že více vydělají specializované weby tvořené přímo za účelem výdělku z affiliate, a o rok později jsem spustil módní katalog NakupniRadce.cz. Od roku 2016 provozuji eshopy s módou na bázi přeposílání objednávek, např. Lingerio.cz, a od roku 2019 srovnávač cen nábytku CROSTA.cz.

Mnoho let se pokouším kultivovat české affiliate prostředí a komunitu na https://twitter.com/AffiliateMagazi a https://www.facebook.com/groups/topaffilak.cz

Existuje ještě tvůj první affiliate web?

Úplně první web bohužel neexistuje, ale NakupniRadce.cz stále běží, i když jen v omezené verzi bez aktualizací, s pár inzerenty a téměř bez návštěvnosti. Je to nostalgie co jsem před tolika lety dokázal vytvořit a jak ten čas běží, a zatím jsem nenašel sílu to úplně vypnout :o)

V partnerské propagaci pracuješ více napříč tématy, nebo soustřeďuješ úsilí a čas do například 1 niky, kterou chceš plně penetrovat?

Zkoušel jsem toho mnoho, ale vždy se mi vyplatilo se věnovat jedné oblasti – dříve módě, nyní nábytku a dekoracím. Až když zpracujete nějakou oblast do hloubky, tak jste schopni projekt vyladit a dostat se na zajímavější výsledky.

Dává ti smysl se se svým affil webem osobně spojit, více o něm mluvit, psát o něm a tedy i ukazovat své know-how, jako pozitivní krok? Spousta affiláků se tohoto řekněme „coming-outu“ bojí, aby je někdo zbytečně neokopíroval.

Záleží na každém jedinci, jak moc je extrovertní a jak moc se bojí konkurence. Jsou projekty, kde stojí za to se pod ně podepsat a dostat se tak k různé spolupráci a kooperaci, a pak jsou projekty, kde je výhodnější být neviditelný – hlavně pokud je nika hodně úzká, trendová, brzo vytěží, nebo je způsob výdělku kopírovatelný bez větších investic.

Aktuálně s naším affiliate projektem srovnávače cen CROSTA.cz jdeme mezi affiláky, ukážeme co přesně děláme, ale nabízíme možnost kooperace s ostatními affiliate partnery, kteří se mohou zapojit a za provizi nás propagovat. Slučujeme všechny zajímavé nábytkové inzerenty do jednoho affiliate programu v naší affiliate síti AFFILO.cz. Jeden affiliate program vládne všem :o)

Mluvíš v množném čísle, to znamená, že nepracuješ sám – s kým na affiliate projektech spolupracuješ?

Jsme tříčlenný tým, já a dva Davidové. Firmu mám 5 let s kolegou Davidem Řezáčem, a 10 let mi mé nápady realizuje programátor David Matějka, řečený „Mates“, aby se to nepletlo :o)

A jak máte mezi sebou rozdělenou práci? Má to nějakou logiku, matici, pravidla?

V online mám delší zkušenosti než kolega David, tak já se starám o vize kam směřovat, plánuji a řídím vývoj projektů. David má na starosti fakturace, práci s produkty, administrativu s inzerenty, a hlavně zpětnou vazbu na mé nápady. 

Spoustu úkolů rozdělenou nemáme, udělá je ten, kdo je bude mít rychleji. To řešíme operativně. Důležité je většinu práce zprocesovat, aby zabrala co nejméně času.

Podařil se ti v poslední době nějaký husarský kousek? Nějaká nová marketingová metoda? Nová spolupráce či zajímavý monetizační model, který není čistě affiliate?

Jsem roky opravdu kovaný affilák, ale mám v plánu něco vyzkoušet, tak to bude možná téma do dalšího rozhovoru :o)

Co bys dělal, kdybys dnes o všechno přišel, všechny weby, marketingové kanály a přesto bys chtěl dál v affilu působit jako partner. Jak bys postupoval? Jak vybíral směr, technické řešení, obsah, …?

Těžko říci… Vím kolik úsilí stojí se dostat na zajímavé výdělky a jak konkurence každoročně v online prostředí roste. Proto tak si nejsem jistý, zdali by to byl affiliate a nebo úplně jiný druh monetizace nebo projektů.

Základem je se stále vzdělávat a rozhlížet, abych viděl příležitosti ve chvíli, kdy je budu potřebovat.

Jako asi každého tě napadají nápady na nové webové projekty, spolupráce… a pravděpodobně si je dáváš do „šuplíčku“ – můžeš se s mými čtenáři podělit o některý, o kterém víš, že ho určitě nebudeš realizovat?

Nápady mám každý den, ale ne všechny jsou hodné realizace. Většinou jsou ražení „to by šlo udělat“, ale skončí v myšlenkové přihrádce „pracné, nebo nerentabilní“. 

Spíše než skákání z jednoho projektu na druhý se nyní snažím držet fokus na vylepšování CROSTA.cz, a co vše by tam šlo udělat a mělo přínos pro projekt jako celek.

Byli jsme spolu na nepřeberném množství affiliate akcí – od Affiliate čtvrtků (jejichž jsi pomyslným „spoluotcem společně s Máriem Roženským a Michalem Majgotem), affiliate konferencí, až po vyhlášené Affil campy… 

Je to tak, dokonce jsem celému Affiliate čtvrtku dal samotný název a určil jeho časování jako čtvrtek po sirénách (pozn.: 1. středa v měsíci ve 12:00 v celé ČR), i když poslední dobou již toto pravidlo nedodržujeme. 

Přišli jsme na to, že jakýkoliv čtvrtek je fajn se sejít a pokecat :o)

Affil camp je každoročně jedna z menších komorních 3 denních akcí pro pár skalních nadšenců, která je díky své intenzitě všemi účastníky hodnocena jako nejpřínosnější affiliate akcí roku. Zatím to vypadá, že letos by mohl být zájem větší. Včas vyhlásíme, kde budeme a můžete přijet pokecat a užít si prodloužený víkend.

Změnily se ty akce za ty dlouhé roky, co je navštěvuješ?

Musím pochválit všechny pořadatele, že kvalita českých affiliate akcí meziročně roste, ať se jedná o Affiliate konferenci, HotDognet, Affiliate čtvrtek a další. 

Velmi mne těší s kolika lidmi se na akcích potkávám pravidelně, a že jsme všichni u affiliate vydrželi, i když leckdo jen okrajově. Málokterá komunita je tak přátelská.

Jaké akce si dnes myslíš, že mají pro affiliate partnery přínos?

Ač je náš obor čistě online, tak je na akce důležité chodit a poznávat nové lidi.

Nebojte se mezi zavedené matadory chodit na pokec, pokud budete vy sami sdílní, oni budou také, protože málokdy jim řeknete něco nového, co by je posunulo dále, ale oni vám pár tipů na zlepšení dají. 

Chcete-li se rady dozvědět, musíte je i sdílet, není to jednosměrné. Často vám neporadí napoprvé, ale i affiliate je dlouhodobý byznys, tak se snažte družit o to déle, a ono to půjde. Je to tak asi v každém oboru. 

Pamatuji si sám sebe před 8 lety, když jsem díky setkání s ostatními zjistil, že jsem v top 20 partnerech v ČR. Dnes to již tak snadné nebude. Zdravé sebevědomí je důležité a bude vás affiliate více bavit, pokud jej budete mít s kým probírat.

Nemá smysl se už dnes dívat po zahraničních akcích kolem výkonnostního marketingu, jako například Affiliate summit či TES (částečně je pořádán i v ČR)?

Možná stále příliš vycházím ze své zkušenosti a bubliny, co dělám celé roky, a tak jsem zahraniční zdroje, konference a inspiraci víceméně nepotřeboval. 

Naštěstí tu máme Ondru Martinka :o) a další, kteří z daných akcí dělají reporty všech zajímavostí, které často stačí na ukázku, co je vůbec možné a jakým směrem přemýšlet a hledat možnosti rozvinutí vlastních projektů.

Vzhledem k tomu, že v rámci Affilo.cz máte zapojené programy, tak vy jste ti, co jim dávají zpětnou vazbu na e-shop, připravujeme jim affiliate programy, strukturu provizí, … považujete sami sebe za affiliate manažery?

Affiliate síť AFFILO.cz není síť pro inzerenty, ale síť pro naše vlastní projekty, kde lze vydělávat na provizích. 

Pracujeme zde na provizním principu na obě strany – máme inzerenty zapojené do našich projektů jako je srovnávač cen nábytku CROSTA.cz a nebo eshopů, jako je např. se spodním prádlem Lingerio.cz, kam mohou za provizi affiliate partneři přivádět konverze.

V naší affiliate síti jsem vůči partnerům affiliate manažerem, a vůči našim inzerentům a dodavatelům jsem affiliate partner. 

U eshopů na našem vlastním eshopovém řešení pro nás podoba eshopů našich dodavatelů není prioritou, objednávky se dokončují na našem vlastním řešení a ne u dodavatelů, a objednávky se jim posílají přes API.

U srovnávače cen nábytku CROSTA.cz se objednávky dokončují na eshopovém řešení inzerenta. Zde se pokusíme sjednat úpravu a pokud i tak inzerent nekonvertuje a nebo jinak nefunguje, tak se jeho zboží přestane zobrazovat, a naši affiliate partneři to ani nepocítí, objednávky z jimi přivedené návštěvnosti volně přetečou do jiných zapojených obchodů.

Jak se díváš z pohledu správce affiliate sítě na trend poslední doby: snižování provizí, zkracování platnosti cookies, zavírání programů… Proč je takových případů v poslední době více?

Před pár lety byl na trhu určitý šum, který se snažil přemlouvat inzerenty ke spuštění affiliate programu vidinou „levnějšího marketingového kanálu“. 

To je naštěstí pryč a můžeme se těšit, že v marketingových budgetech affiliate nahradí část ostatních kanálů díky své přesně dané nákladovosti. Ostatní placené kanály jsou a budou dražší a hlídat jejich návratnost bude těžší.

Důležité je inzerentům vhodně vysvětlovat výhody dlouhodobé partnerské spolupráce a pokud partner bude svoji práci dělat dobře a bude mít unikátní složení koupěchtivé návštěvnosti, tak by neměl mít problém si vydělat více než inzerent platí za stejné množství návštěvnosti v jiných kanálech. Affiliate umí přesně ohodnotit návštěvnost každého partnera/webu.

Délka cookies by neměla být kratší než rozhodovací doba nákupu daného zboží. Čím dražší zboží, tím delší rozhodování návštěvníka ke koupi. Inzerenti by cookies neměli zbytečně omezovat, protože záleží u každého affiliate projektu v jaké fázi nákupního procesu jsou zákazníci, které poté přivádí eshopu. 

Pokud inzerent hodně zkrátí cookies, zbydou mu většinou jen partneři, kteří sbírají téměř rozhodnuté zákazníky pro daný nákup a nebo propagují jen zboží v akcích. V obou případech je přínos takového partnera pro inzerenta z dlouhodobého hlediska o něco nižší.

Proč si myslíš, že je v ČR tak málo affiliate manažerů? 

Nevím zdali je jich málo, otázkou spíše je, že pokud jsou, proč jsou tak málo veřejně vidět :o)

Být affiliate manažerem je práce těžká, není snadné se jakémukoli partnerovi trefit do chutě, že chce právě v době oslovení danou kampaň propagovat, že má na to čas, prostředky a vidí v ní potenciál. Ulovit partnera je víceméně věc náhody.

Dá se taková situace nějak změnit? Lepší edukací on-line markeťáků? Nebo něčím jiným stimulovat tento trh?

Většina známých technických řešení pro affiliate program je dnes již docela dobře na použitelnost odladěna a návody jsou sepsány. Ve spuštění affiliate programu tedy nevidím žádný složitý problém. 

Ten nastává u propagace, kde je potřeba dát vědět, že program vůbec existuje. Tam vidím velké mezery, že na to kolik se programů spouští, tak ač jsem v oboru a sleduji ho, tak se o spoustě programů nikdy nedozvím – Facebook, Twitter, e-mail…

Pociťuješ na své affiliate podnikání vliv koronavirusu, který ve světě i u nás řádí?

Vliv očekávám spíše v budoucnu, pokud teď je, není v mé oblasti tak zásadní, abych jej rozpoznal od běžného březnového sezónního výkyvu, kde toto období je každoročně slabší. Uvidíme jak případná krize ovlivní kupní sílu. 

Jak si myslíš, že to (Covid-19) dlouhodobě ovlivní celý affiliate trh?

Affiliate vydělává tam, kde je poptávka, takže otázka píše je, jak to ovlivní poptávku, kde poroste a kde klesne. Tomu se budou muset partneři přizpůsobit.

Věřím, že to inzerenty donutí brát affiliate vzhledem k jeho výhodám vážně. Snad se podaří affiliate partnerům na weby inzerentů přivést takový výkon, aby affiliate jako marketingový kanál byl na celku každého inzerenta významnější. Tam každé vyjednávání o dlouhodobém smyslu affiliate pro inzerenta začíná a končí.

Jaké je tvoje ideální pracovní místo? Kancelář s pracovní stanicí (PC, monitory, ext. klávesnice, myš, …) nebo jen na cestách třeba v kavárně s samostatným notebookem?

Pracuji na 17” notebooku doma. O monitoru uvažuji až s plným přechodem na menší přenositelnější 14” notebook, který mám zatím na práci v “terénu”.

Jaké jsou tvoje pracovní návyky? Pracuješ typicky „zaměstnanecky“ 8-16, nebo máš nějaké pracovní bloky v průběhu celého dne? Jak si udržuješ soustředěnost?

Vstávám po 8. hodině, dám si kávičku na vzduchu a zapnu notebook. Každý den se vrhnu na to, v čem vidím smysl, a co moje projekty ten den posune kupředu. Dopoledne máme s kolegou “call” kde probereme plány na daný den, jak se nám dařilo a online trendy. 

Mezi prací chvilkově prokrastinuji na Twitteru a Facebooku, kde na obou sítích sleduji vesměs byznysové přátele, případně to proložím politickou satirou, abych byl společensky v obraze.

Jaké desktopové či webové aplikace či nástroje používáš pro svoji práci na svých affiliate webech?

Asi 10 let již používám OpenOffice, hlavně tabulkový editor, pro rychlé práce s daty s vzorečky na větších datech, a pro to co potřebuji s někým sdílet sáhnu po Google Sheets, Docs a Google Disk. 

Na emaily Gmail a Supportbox.

Webovou analytiku v Google Analytics a Matomo (dříve Piwik).

Pozice webů a správu odkazů sleduji v Collabim.

Grafiku dělám v Canva.com nebo Photoshopu.

Nápady a úkoly si evidujeme v Asana.com.

S kolegou komunikujeme roky přes Viber, protože má krom mobilní aplikace i plnohodnotnou desktop verzi.

Programů se snažím používat co nejméně, ale na druhou stranu mám stále zapnuto 5 prohlížečů, kde v každém mám trvale otevřené jiné weby, které sleduji nebo s nimi pracuji (Explorer, Opera, Firefox, Chrome, Iron). 

A to hlavně z důvodu, že v každém mám přihlášený jiný Gmail, na který mám historicky napojené nějaké Google služby, a jejich přepínání v rámci jednoho prohlížeče pro mně nebylo efektivní.

Co bys dnes poradil začínajícím affiliate partnerům?

Napodobujte ostatní, učte se, a u toho sledujte, co jde udělat lépe. Tím jsme se všichni od dětských let naučili nejvíce. :o)

4.5/5 - (2 hlasů)

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: