„Co nejdříve vytvořte ořezanou verzi projektu pro ověření vize a čísel.“ – ROZHOVOR s Petrem Jurčou

Pokračujeme v dalším rozhovoru s úspěšnými affiliate partnery z české i slovenské scény. Tentokrát jsem si pozval Petra Jurču, kterého mnozí budou znát díky tomu, že rád sdílí své know-how.

Ahoj Petře, jak jsi v rámci affilu začínal? Existuje ještě tvůj první affiliate web?

Ahoj Ondro. Začínal jsem asi 6 let zpátky, tou dobou jsem byl ještě spolumajitelem webového studia Liquid Design, kde jsme pro klienty programovali za zakázku online aplikace a pomáhali s marketingem. 

Prvotní impuls mého začátku s affilem byla potřeba zkoušet si SEO a různé marketingová strategie na vlastních webech. Vytvořil jsem si vlastně online laboratoř. 

Na úplně první web si už ani nepamatuji, bylo to něco ohledně cestování a chtěl jsem vyzkoušet affil Invie a Adsense, ale absolutně jsem podcenil konkurenci. 

V partnerské propagaci pracuješ více napříč tématy, nebo soustřeďuješ úsilí a čas do například 1 niky, kterou chceš plně penetrovat?

Nejvíce peněz mám teď ze dvou segmentů, fitness/sport a lékárny. Poslední rok a půl ale pracujeme jenom v segmentu lékáren na projektu Leano.cz

Je to web, který má pomáhat s nákupem z lékáren, drogerií, parfumérií a vypočítat nejlevnější nákup. Brzy zaměstnáme i lékárníka nebo dermo kosmetičku, ať můžeme návštěvníkům více pomáhat a připravujeme se i na online prodej léků na předpis. 

Teď jsme ve fázi sběru dat a vypadá, že to bude pecka. Těším se na sezónu.

Jaká sezónnost u lékáren a zdravotnického zboží?

Sortiment lékáren má největší sezónu, když jsou lidé často nemocní, takže asi září-březen. Nejsilnější měsíce jsme minulý rok měli listopad, prosinec, leden.

Pěkný projekt – vzhledem k náročnosti předpokládám, že je vyvíjený na míru?

Ano, projekt je na míru v PHP + MySQL. Museli jsme tady navrhnout i celou databázi, strukturu webu a workflow práce s feedy.

Dává ti smysl se se svým affil webem osobně spojit, více o něm mluvit, psát o něm a tedy i ukazovat své know-how, jako pozitivní krok? Spousta affiláků se tohoto řekněme „coming-outu“ bojí, aby je někdo zbytečně neokopíroval.

Zveřejňování know-how a vytvořením osobního „face“ pro projekt vidím jako prospěšné pro všechny strany, čtenáře to inspiruje, pomáhá to podnikatelskému prostředí a navíc to pomáhá i s budováním brandu. A pak je na posouzení, zda to zveřejnění poškodí nebo pomůže.

Mám jeden osobní příklad, pár let zpátky jsem vytvořil katalog restaurací s rozvozem, tou dobou moc nebyla konkurence a jednoduše jsem na affiliate DameJidlo vydělával desítky tisíc měsíčně. Nebyla to žádná raketové věda a bylo to jednoduše okopírovatelné.

Pak jsem měl na jedné affiliate konferenci přednášku, jak jsem postupoval, ukázal čísla, vlastně jsem odprezentoval návod.

Díky přednášce mi vznikly desítky kvalitních zpětných odkazů, udělal si dobré jméno u inzerentů, se kterými jsme domluvili speciální podmínky a poznal super lidí z onlinu, se kterými spolupracuji. 

Pár měsíců po přednášce vznikly nějaké kopie a vznikla mi konkurence, ale mě se díky odkazům znásobila návštěvnost a zisk, nové konkurenci navzdory 🙂 

Lidi mě upozorňovali, ať tu přednášku nedělám, že mě to poškodí, ale ve finále to byl win pro všechny. Tady je ta přednáška.

Ale je pravda, že si i hodně věcí nechávám jenom pro sebe.

S tím webem, co si pamatuji, jsi chtěl expandovat i do zahraničí. Jak vypadá taková expanze? 

Tady se o expanzi asi moc mluvit nedá. Kamarád s úrovní C1 mi přepsal web do angličtiny, nasadilo se to na co.uk doménu, zařídil několik odkazů z Česka a to bylo vše. 

Nejdříve jsem chtěl otestovat, zda web bude v UK konkurenčněschopný přes SEO, to se potvrdilo. Pak jsem chtěl nechat překlady udělat native-speakery a postupně nasazovat funkční upgrady z Česka. To se už ale nestalo, protože jsem kvůli možnému ukončení affilu DámeJidlo přestal na českém projektu pracovat. Věnovat se u rozvozu jídla jenom v zahraničí jsem nechtěl. 

Překvapivě tento UK web s relativně špatnými překlady a jenom s linkbuildingem z českých webů měl asi 400 návštěv / den, což znamenalo kolem 20 tisíc korun provizí měsíčně. Tohle vydrželo asi rok a pak postupně šlo dolů.

Přestože ti vznikla konkurence, web jel dál – máš ho stále a rozvíjíš ho?

Už vůbec. Po prodeji DameJidla jsem zjistil, že nový majitel Delivery Hero nemá affiliate mezi marketingovými plány a byla otázka času, kdy se affiliate spolupráce ukončí. 

Zároveň Delivery Hero koupilo i druhého hráče na trhu, takže nebyl způsob jak web rozumně monetizovat. No, možná konkurence Dáme Jídla 🙂 ale na tohle jsem si nakonec netroufl. 

Zajímavé je, že na těch českých rozvozových webech mám pořád asi 800 lidí denně.

Jaký je tvůj názor na v poslední době negativní trend snižování cookies, provizí, … Čím to je, že se to teď tak projevilo? Více edukovanějších klientů? Úspory před domnělou krizí?

Myslím, že je to přirozený vývoj, z pohledu inzerenta je affiliate marketingový kanál a jako každý jiný kanál jde optimalizovat.

Spolupráce musí být oboustranně výhodná, pokud se snížení provizí moc přežene, budou partneři odcházet, protože už to není výhodné. Naopak zase může být náklad na affil pro inzerenty vysoký a přestane jim to dávat smysl.

Jako nejlepší strategii proti snižování provizí vidím vytvoření takového projektu, který bude pro inzerenta natolik zajímavý, že bude ochotný o provizích vyjednávat.

Edukovat inzerenty, kteří neřeší atribuce, lifetime value a nevyhodnocují zdroje návštěv asi má smysl, ale samotnou edukaci bych nechal na affiliate sítích, pro které je získání a udržení inzerenta core business. Myslím že to dělají celkem dobře.

Podařil se ti v poslední době nějaký husarský kousek? Nějaká nová marketingová metoda? Nová spolupráce či zajímavý monetizační model, který není čistě affiliate?

V červenci jsme měli stejně registrací do fitness center jako v sezóně, to bylo hodně překvapení. Pak mě ještě napadá jedna věc, zkusil jsem Facebook reklamu s obrázkem vzhůru nohama a má násobná čísla, než se správně otočeným obrázkem.

K tomu červenci ti gratuluji, je to hodně zajímavý úkaz! A obrácené obrázky – přiznávám, že to by mě nenapadlo testovat 🙂

Co bys udělal, kdybys dnes o všechno přišel, všechny weby, marketingové kanály a přesto bys chtěl dál v affilu působí jako partner. Jak bys postupoval? Jak vybíral směr, technické řešení, obsah, …?

Hodně analyzoval – zjišťovat čísla, projekty a trendy v zahraničí, velikost trhu, vývoj trhu. Určitě bych se snažil získat informace od co nejvíce lidí, kteří by o tématu/segmentu mohli vědět více, např. inzerenti, majitelé firem, affil sítě, obchodníci, projekťáci, markeťáci, programátoři. 

Pak se pro jednu věc rozhodnout a co nejdříve vytvořit ořezanou verzi projektu pro ověření vize a čísel. S těmito daty už jde lépe říct, zda jít do projektu naplno vlastními prostředky nebo si říct o investice.

Technické řešení bych volil podle projektu, nejlepší je určitě inhouse řešení, ale drahé a trvá to. Ideálně bych na první verzi projektu použil něco krabicového.

Jako asi každého tě napadají nápady na nové webové projekty, spolupráce… a pravděpodobně si je dáváš do „šuplíčku“ – můžeš se s mými čtenáři podělit o některý, o kterém víš, že ho určitě nebudeš realizovat?

Budu teď trochu střílet od pasu, protože to nemám analyzováno, ale chybí mi tu nákupní galerie pro domácí mazlíčky. Když potřebuji něco koupit pro svého psa, musím procházet několik e-shopů, než najdu co potřebuji. 

Jsou to často základní věci jako hračky, vodítka, náhubky, celkem mě překvapilo, že se zboží v e-shopech tak liší.

Jestli někdo nákupní galerii udělá, budu používat.

S tímhle oborem nejsi paradoxně první, kdo ho v společných rozhovorech zmínil. Takže něco na tom bude.

Jaké je tvoje ideální pracovní místo? Kancelář s pracovní stanicí (PC, monitory, ext. klávesnice, myš, …) nebo jen na cestách třeba v kavárně s samostatným notebookem?

Uklizená kancelář s dobrou kávou, plná verze Spotify, externí 4K monitor, externí klávesnice s myší a výkonný notebook s 16GB RAM. Někdy, když potřebuji inspiraci a nový pohled chodím do Starbucks.

Jaké jsou tvoje pracovní návyky? Pracuješ typicky „zaměstnanecky“ 8-16, nebo máš nějaké pracovní bloky v průběhu celého dne? Jak si udržuješ soustředěnost?

Mám pravidlo, že každý pracovní den musím odpracovat aspoň těch 8h. Když se cítím v pohodě, tak se horní hranicí neomezuji a pracuji klidně několik dní v kuse. 

Hodně mi tu pomáhá sport, když cítím, že už je toho dost, jdu si zaběhat nebo dám náročný trénink.

Zmiňuješ trénink – čemu se v něm věnuješ?

Kruháče, posilovna, běh, ještě když jsem bydlel v Brně, tak intenzivně Crossfit.

Jaké desktopové či webové aplikace či nástroje používáš pro svoji práci na svých affiliate webech?

Google Tabulky skoro na všechno 🙂 A pokud Tabulky nestačí, tak pro organizaci práce Google kalendář, Google Keep a Trello. Pro vývoj webů Wampserver, Netbeans, Svn a FileZillu

Pro marketing Google Analytics, Ahrefs, Search konzoli, Marketing miner, Open refine, Sklik, Google Ads. Btw. víš, že Ahrefs má teď free backlinks checker pro top 100 odkazů?

Nevím, každopádně díky moc za tip, to se affilákům rozhodně bude hodit, ač mnozí z nich už mají nějakou variantu “sdíleného” účtu u podobných služeb.

4 komentáře ke článku “„Co nejdříve vytvořte ořezanou verzi projektu pro ověření vize a čísel.“ – ROZHOVOR s Petrem Jurčou”

  1. Pavel napsal:

    Děkuji za další super rozhovor.
    Mohu se zeptat, proč Petr odešel z agentury? Díky a ať se daří.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Není vůbec zač – co si matně pamatuji, myslím, že svůj podíl nakonec prodal, ale nechci mystifikovat. Napíšu rovnou Petrovi.

  2. Petr Jurča napsal:

    Ahoj Pavle, je to jak říká Ondra. Po výšce jsem spoluzaložil webovou agenturu a po 7 letech budování podíl prodal.

  3. Pavel napsal:

    Ahoj Petře, napsal jsem svůj dotaz ne zcela jednoznačně, tak to zkusím znovu 🙂
    Zajímá mne, proč si podíl prodal, tedy si již dále v agentuře nebyl a začal si se věnovat neklientskému byznysu. Ale možná to nejsou důvody, které lze takto veřejně napsat na internet 🙂

    Řeším podobnou situaci, kdy mne klientská práce ne zcela naplňuje, tak mne zaujalo, že existuje někdo, kdo s agenturou také skončil a dělá to jinak.
    Děkuji.

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.

Pošlete tento článek e-mailem: