„V programu, který bych spravoval, bych nikdy jako partner nebyl, to jde proti mým zásadám.“ – ROZHOVOR Zdeněk Dvořák

Dnešní rozhovor bude oproti ostatním trochu odlišný. Mám tu sice na vyzpovídání affiláka, ale je to zároveň jeden z nejlepších linkbuilderů a SEO specialistů u nás. Je to Zdeněk Dvořák aka Linki.

Ahoj Zdeňku, můžeš se mým čtenářům ve stručnosti představit?

Ahoj, už devět let mě živí SEO, konkrétně link building, posledních pár let ale i to on-page SEO. Affiliate se věnuji jako malý partner a jako manager jsem vybudoval affil program MT Nábytku (R.I.P) a poslední dva roky se věnuji programu Alkohol.cz.

Mám přítelkyni, se kterou máme dvě super děti (když se zrovna neperou:), jsem také DJ a po letech jsme s klukama z gymplu obnovili kapelu, kde bubnuji.

Jaká byla tvoje první zkušenost s affilem?

Úplně první byla Inteligentní plastelína, to bude tak 13 let pozadu? Zkoušel jsem taky herní affil. Obojí na blogu, který jsem psal od roku 2001. Ale nebylo to nijak cílené, měl jsem tehdy hodně času a webem se jen bavil při práci. Teď mě párkrát napadlo, proč jsem se do toho nepustil víc, ale pozdě bycha….

Jaké vidíš propojení mezi linkbuildingem a affiliate marketingem? Mohou si pomáhat?

Propojení vidím velké, pokud nejsi v affiliate síti. Platformy jako Affilbox nebo Post Affiliate Pro umějí generovat i odkazy, které naprosto nevypadají jako provizní. Pro určitou skupinu partnerů se hodí a plní tak dvojí funkci.

I v procesech je velká příbuznost. Vymyslet témata a najít relevantní weby, to mají identické. Affiliate manager to má jednodušší v motivaci a argumentaci u majitelů webů, protože jde přímo o placené aktivity. U odkazů nemusíš platit vždycky.

Benefit affilu je podle mě výrazný pro SEO jako celek. Pokud má být v SERP můj e-shop a pak moji affil partneři, je to jasně lepší, než můj e-shop a devět konkurentů. V praxi ale vidíš spíš opačný přístup a majitelům eshopů affil weby v SERP vadí. Nejspíš se nad tím pořádně nezamysleli.

Máš nějaké své vlastní affiliate weby?

Mám několik projektů v oblasti elektro, která mě baví, a jeden v bydlení. Zatím to pořád beru spíš jako bonus, jednou bych to ale rád posunul o úroveň výš. Zatím jsem se ale nedokopal k tomu, abych projektům věnoval větší čas a začal vše škálovat. Ale aspoň už web nedělám sám a tvorbu jsem dokázal outsourcovat.

Vidíš to jako velkou výhodu, že máš vlastní affil web pro testování, nebo jako střet zájmů?

Vnímám to jako výhodu. V programu, který bych spravoval, bych nikdy jako partner nebyl, to jde proti mým zásadám. Weby mi ale slouží hlavně k testování v SEO, které mě živí.


V partnerské propagaci pracuješ více napříč tématy, nebo soustřeďuješ úsilí a čas do například 1 niky, kterou chceš plně penetrovat?

Už jsem to zmínil výše. Niky mám dvě. Elektro je srdeční záležitost, gadgetům jsem propadnul v roce 2006, když jsem si pořídil první smartphone. Ale jak určitě víš, provize tam nejsou velké, co se týká procent, a tak to prostě není z pohledu vydělávání nejlepší volba.

Druhou je to bydlení, kde je mnohem víc příležitostí. Tady musím pochválit tebou vedenou Econeu, tam je výkon skvělý, jen to nafouknout.

Dává ti smysl se se svým affil webem osobně spojit, více o něm mluvit, psát o něm a tedy i ukazovat své know-how, jako pozitivní krok? Spousta affiláků se tohoto řekněme coming-outu bojí, aby je někdo zbytečně neokopíroval.

Já jeden z affil webů používám v rámci SEO školení nebo zveřejňování poznatků o SEO, takže se toho nebojím. Na webech jsem vedený jako majitel v kontaktech.

Ostatně jsem sám žádné velké affil know how nevymyslel, prostě se dívám ve světě a u nás, jak to dělají ostatní a pak zkouším, jestli to funguje i v mém případě. Myslím, že u nás bude jen pár lidí, kteří v affilu vymyslí něco úplně unikátního a inovativního. Ale zase jsou někteří excelentní v kvalitě a tahu na branku a tam se nakonec láme chleba.

Co bys udělal, kdybys dnes o všechno přišel, všechny weby, marketingové kanály a přesto bys chtěl dál v affilu působí jako partner. Jak bys postupoval? Jak vybíral směr, technické řešení, obsah, …?

Nejrychlejší start se podle mě dá udělat na sociálních sítích. Ale inzerce na Facebooku je oblast, kde bych se označil maximálně za mírně edukovaného laika, takže to je teorie. Navíc tím nebuduješ nic vlastního. Tudíž bych se pustil zase do obsahu, který mi jde nejlíp.

Jako platforma mi nejvíc sedí WordPress, web umím spustit a naladit zhruba do hodiny. Obory bych si vybíral jako teď, musím k nim mít aspoň trošku blízko, i když to není vždycky nejlepší byznys volba.

U obsahu bych se zaměřil na témata, které stojí na konci nákupního procesu, protože tam je vždycky nejlepší šance, že to dobře dopadne a konverze budou. Takže cenové žebříčky, recenze a návody.

Očekávám, že máš nápady na nové webové projekty, spolupráce… a pravděpodobně si je dáváš do šuplíčku – můžeš se se mnou podělit o některý z nich?

To můžu. Chtěl jsem dělat web, který bych hodnotil a doporučoval nástroje pro marketéry. Hodně z nich má zajímavé provizní programy, kde jsou i lifetime provize z aktivních přivedených zákazníků. V zahraničí takové weby jsou. Jen tvorba vyžaduje skutečně odbornost a tam vidím problém, který ovlivní objem tvorby. To není práce pro běžné kopíky.


Kolik si myslíš, že dokáže affiliate manažer zvládnout programů v 1 člověku?

Ono dost záleží na velikosti. Než jsme v MT Nábytku udělali větší automatizaci, zabralo mi to i 30 hodin měsíčně. V menším programu jsou to spíš jednotky, takže si myslím, že jednotlivec může řídit i deset programů současně. Ale jakmile nějaký vyroste, musí objem správy zredukovat.

Jaká technická řešení vybíráš pro své affiliate programy? A proč zrovna tyto?

Jsem věrný Affilboxu. V současné verzi dělá, co má, funkce, o kterých jsem v roce 2015 snil, už má. Podpora je skvělá a rychlá a cena za provoz platformy je velmi rozumná.

Doufám, že připravovaný redesign vyřeší hodně z UX mušek, které mě rozčilují.

Jak se z pohledu linkbuildera staráš o to, jestli partneři ne/používají affil linky s parametrem? Jaká varianta je lepší?

Starám se, dvě mouchy jednou ranou je fajn motivace. Nejde o to, co je lepší pro mě, ale pro partnera. Jinak nikoho nepřesvědčíš. Profi affilák potřebuje tracking, do URL dá třeba kanál. Amatér, třeba bloger, tohle neřeší a navíc je pro něj komfortnější jednoduše zkopírovat URL z eshopu, než ji generovat na stránce programu.

Tvoje týdenní rutina co se týče affiliate správy – jak vypadá? Máš nějaký ucelený koncept?

Koncept mám. První oblast je feedback od partnerů. Co napadá do pošty a podobně. Druhá oblast je projektové řízení klienta a hodnocení výkonu. Jakmile jsi součást nějakého týmu, není možné fungovat izolovaně. Třetí oblast je hledání nových příležitostí. Poslední čtvrtá je propagace.

Aktuálně mám v Affilboxu automatizované schvalování a zamítání konverzí, takže mě tyto aktivity vůbec nezdržují.

Jaký byl tvůj rekord v rychlosti spuštění nové aff. kampaně od první komunikace s klientem?

To asi nebude okouzlující číslo, myslím, že 2 měsíce? Ono to dost závisí na klientovi, jak rychle vše udělá u sebe.

Jak se díváš z pohledu aff. manažera na trend poslední doby: snižování provizí, zkracování platnosti cookies, zavírání programů… Proč je takových případů v poslední době více?

Asi to nebude populární názor, ale optimalizace nákladů je běžný a zdravý proces, když se udělá dobře. Všichni chtějí platit méně za marketingové kanály. Jen affil má tu smůlu, že tam to jde snáze. Co mi přijde klíčové, je argumentace u takového kroku směrem k partnerům.

Říkám to z vlastní praxe. Jako manažer programu jsem byl proti snižování, ale čísla a cíle majitelů byly jinde. V Alkohol.cz jsme ale teď provize naopak zvyšovali, protože tam prostor byl a máme k tomu i patřičné cíle.

Proč si myslíš, že je v ČR tak málo affiliate manažerů?

Haha, to je jako s link buildingem. Popravdě nevím, vstupní know-how není zas tak náročné, díra na trhu to je. Možná lidi nevědí, jak se nacenit?

Dá se taková situace nějak změnit? Lepší edukací on-line markeťáků? Nebo něčím jiným stimulovat tento trh?

Na tohle jsem chtěl odpovědět už výše. Existují kurzy a mraky článků zaměřené na partnery. Na manažery programů nic není, tu potřebu vnímají jen sami manažeři při odmítání poptávek a taky eshopaři. Musejí ji prostě víc začít ventilovat ven.

Jaké je tvoje ideální pracovní místo? Kancelář s pracovní stanicí (PC, monitory, ext. klávesnice, myš, …) nebo jen na cestách třeba v kavárně s samostatným notebookem?

Představa práce z kavárny s notebookem je moje noční můra. Jsem dost zaměřený na pracovní komfort a navíc pro SEO potřebuji výkonný stroj, za kterých bych v mobilní verzi zaplatit zbytečně moc peněz.

Doma mám velký stůl z IKEA, dva 23” monitory zavěšené na stěně a desktop (aktuálně Ryzen 5 CPU  a 48 GB RAM). K tomu nezbytné repro, muzika mi hraje celý den, pokud nemusím telefonovat.

Nezbytností je i ergonomická myš, protože jsem si před pár lety uhnal nepěkný zánět v ruce a tento typ myši tomu aspoň na nějaké úrovni brání.

Důležité je taky pohodlné křeslo, mám už 7 let tento model a plně mi vyhovuje.

Nic z toho mi kavárna s notebookem nedá. Ale chápu, že to je stylem práce.

Jaké jsou tvoje pracovní návyky? Pracuješ typicky zaměstnanecky 8-16, nebo máš nějaké pracovní bloky v průběhu celého dne? Jak si udržuješ soustředěnost?

Jedu v továrním režimu 8 – 16. Mám rodinu, děti mají kroužky, doma je třeba občas i jiná práce, takže držení nějakých bloků mi dává smysl. Někdy si sednu k počítači ještě i večer.

Na mobilu jsem si vypnul notifikace, v Gmailu mám Inbox When Ready, aby mě nelákalo tam koukat (fakt to funguje:). V běžné práci mi ale nevadí se sem tam podívat jinam, hlavně na Twitter, co nového v SEO a affil bublině a Facebook na relax.

Docela mi pomáhá time tracking. Když vidím, že jsem na něčem dělal jen chvíli a mám chuť relaxovat, posunu to o nějaký další časový blok, třeba z 30 na 40 minut.

Jaké desktopové či webové aplikace či nástroje používáš pro svoji práci na svých affiliate webech?

Poštu řeším přes G Suite, kde mám v jednom mailboxu namapované všechny byznys schránky a hodně stresu mi ušetří rozšíření Gmelius, které mi připomíná zprávy, na které mi někdo neodpověděl a moc hezky řeší i šablony mailů.

Pro offline ladění obrázků používám Caesium, na webu pak https://squoosh.app/. Obojí je zdarma. Přes Caesium můžete navíc obrázky z webu stáhnout z FTP, Caesium je vyladí a zachová adresářovou strukturu, takže pak stačí jen přepsat.

Obsah na sociální sítě pouštím přes Buffer.

Zadávání práce řeším přes Trello, na takto triviální činnosti je to ideální platforma. Instrukce k práci jsem vytvořil v Google Dokumentu.

Pro audity webů používám Sitebulb, který mi skoro nahradil Screaming Frog. Taky Ahrefs, který mi ukazuje nové trendy v KW, na která se začínám objevovat v SERP Google. Když jsme u Ahrefs, hodně mě zaujala verze 3.0 jejich Keywords Exploreru, která má neuvěřitelné možnosti v návrhu slov.

U klíčovek se neobejdu bez Marketing Mineru a viditelnost v SERP a odkazy řeším v Collabimu.

Správu webů řeším přes ManageWP, na hromadné aktualizace všechno skvělá věc a zdarma!


Je něco, co bys poradil dnešním začínajícím affilákům?

Vzdělávejte se, ale pozor na info bláboly. Nejsou žádné zkratky. Co neumíte sami dobře, zkuste si nechat dodat externě, možností je dnes mraky. U tvorby obsahu chtějte vždy vytvořit to nej, co se na dané dá na internetu najít. Sdružujte se s ostatními, zkušenější vám rádi poradí.

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.

Pošlete tento článek e-mailem: