„Affiliate partneři se mohou objevovat tam, kde inzerent nemůže.“ – ROZHOVOR s Jaroslavem Janíčkem

Tento rozhovor je další ze série affiliate rozhovorů, kterými chci výrazně rozhýbat českou affil scénu. Tentokrát je s affiliate partnerem a manažerem Jaroslavem Janíčkem. Má solidní zkušenosti z velkých českých i zahraničních kampaní.

Sekce

Ahoj Jardo, nejdříve s mým čtenářům představ, protože ne všichni tě budou znát.

Ahoj Ondro, jmenuji se Jaroslav Janíček, jsem z Brna a pracovně se věnuji správě několika affiliate programů a propaguji jich desítky jako affiliate partner. Kromě svých affiliate aktivit se zajímám i o nemovitosti a rád cestuji/nomádím, když to jde :-).

[no_toc]

V rámci partnerského affilu – věnuješ se nějaké konkrétní nice, nebo máš strategii být všude, kde jsou řekněme peníze?

Já jsem se vždycky chtěl za každou cenu odlišit a tak si vybírám niky, které buď nikdo nepropaguje a nebo o ní affiláci říkají, že není profitabilní 😀 Tak trochu jdu hlavou proti zdi, ale tak sem-tam se mi to vyplatí a najdu opravdový poklad.

V rámci affiliate správy máš v plánu rozšiřovat své programy do počtu?

Bohužel už ne a je to velká škoda, protože těch poptávek mi chodí opravdu mnoho. Člověk ale zvládne kvalitně spravovat pouze omezené množství programů.

Kolik si myslíš, že dokáže affiliate manažer zvládnout programů v 1 člověku?

Záleží samozřejmě na velikosti a náročnosti. Z mé zkušenosti, pokud se manažer bude věnovat pouze správě, pak zvládne 5-6 menších až středních affiliate programů, nebo 1 opravdu velký a 2-3 malé, až střední.

Například já nyní spravuji jednomu mému klientovi affiliate programy ve 14 zemích a to je opravdu náročné na management a samozřejmě čas. K tomuto velkému programu mám už pouze jeden další a to mi stačí.

Jaká technická řešení vybíráš pro své affiliate programy? A proč zrovna tyto?

Já v podstatě nepřemýšlím nad jiným řešením, než je Affilbox. Setkal jsem se s desítkami technických řešení, od softwarů, přes affiliate sítě až po vlastní řešení a musím říct, že žádné z těchto řešení není tak jednoduché a přímočaré jako právě Affilbox. Možná kromě Rumunské affiliate sítě 2performant.com. Ti to prostředí mají opravdu skvěle zvládnuté a řekl bych, že je to takový graficky hezčí Affilbox :-).

Co se pak týká trackingu (který se hodně řeší na českém trhu), ten má Affilbox srovnatelný třeba s AWINem. Pokud tedy odmyslíme AWINové nadstandardní trackování v podobě remarketingového pixelu v košíku, či postview trackingu. Jako výhodu beru pak, že program je umístěný na subdoméně klienta a vypadá dle mého názoru důvěryhodněji.

Tvoje týdenní rutina co se týče affiliate správy – jak vypadá? Máš nějaký ucelený koncept?

Týdenní koncept ucelený nemám, protože díky dalším aktivitám a projektům musím být časově hodně flexibilní ale mám své měsíční cíle, které si pracovně rozděluji do týdnů. Samozřejmě ale pracovní koncept mám a jedu podle něj při stanovování cílů.

Týdně:

  • Hledání nových partnerů, kteří mohou affiliate program propagovat.
  • Optimalizování výsledků úspěšných partnerů za pomoci pobídek, soutěží, speciálních akcí, bonusů za objem, nových kreativ a slevových kupónů.
  • Aktualizace informací v kampaních na základě vývoje e-shopu/webu.
  • Schvalování konverzí, zajišťování včasného vyplácení partnerů.
  • Všeobecná podpora partnerů na telefonu a mailu.
  • Schvalování partnerů do affiliate programu (pokud to není automatické).

Pak takové věci, které se nedělají na týdenní bázi ale přesto se dělají 🙂

Například:

  • Příprava sezónních kampaní.
  • Příprava podkladů pro výrobu kreativ.
  • Reporty výkonu kampaně.
  • Pomoc při optimalizaci přistávacích stránek, či prezentace zboží a služeb.
  • Kontrola partnerů, zdali se nedopouští nekalých praktik

Sem-tam se mi navíc objeví nějaké další úkoly mimo affil, které ale rád pro klienty udělám. Je to třeba pomoc při optimalizaci nákupního procesu, vylepšení SEO webu (nejsem guru ale sem-tam jsem něco pochytil 🙂 ), návrh content strategie, atp…

Abych to nějak shrnul, tak affiliate správa není o ničem jiném, než o vytrvalosti, důslednosti, odpovědnosti a konzistentnosti. Neboli o dělání věcí pořád dokola do té doby, než začnou přinášet ovoce.

Jaký byl tvůj rekord v rychlosti spuštění nové aff. kampaně od první komunikace s klientem?

Uff no, když bychom vzali pouze nasazení kódů a otestování, pak 5-10 minut. Pokud bereme i textaci, napojení pluginů a tak nějak všechno abych byl s výsledkem spokojený, pak se to pohybuje mezi 3 – 10 hodinami, v závislosti na tom, kolik mám od klienta dat a s jakou rychlostí komunikuje.

Ale pokud mám všechno dopředu, pak jsou reálné ty 3 hodiny 🙂 Mimochodem udělal jsem si z toho profitabilní byznys a nabízím to jako samostatnou službu: https://jaroslavjanicek.cz/affiliate-program/

Jak se díváš z pohledu aff. manažera na trend poslední doby: snižování provizí, zkracování platnosti cookies, zavírání programů… Proč je takových případů v poslední době více?

Nelíbí se mi, jak z pozice partnera, tak z pozice manažera.

Domnívám se, že snižování provizí a cookies většinou vzniknou nedostatečným nebo špatným pochopením affiliate trhu a affiliate marketingu jako takového. Tady dávám vinu hlavně affiliate manažerům a majitelům affiliate sítí, kteří nejsou schopni e-shopu argumentovat.

E-shopy a celkově weby, která mají affiliate program by si měli uvědomit, že jejich affiliate partneři jsou něco jako pobočky v malých městech pro kamenný obchod. Mohou se objevovat tam, kde hlavní obchod nemůže. Spousta e-shopů si navíc nepočítá PNO (podíl nákladů na obratu) – často pak e-shopy překvapí jaké číslo dostanou z FB nebo Googlu – výhodou a zároveň nevýhodou je, že v Affilu to číslo vidíme hned.

Co se stane, když snížíte rozpočet na Google Adwords? nebudete mít kliky a prodeje. Co se stane, když snížíte rozpočet na FB? Nebudete mít kliky a prodeje. Co se stane, když snížíte provize na Affil? V krátkém období pravděpodobně nic, protože partneři na tuhle změnu budou reagovat se zpožděním. V dlouhém období ale nebudete mít kliky a prodeje a co je horší, partneři půjdou k vaší konkurenci. Pokud konkurence nemá affil, půjdou do Heuréky a tam už z většiny případů vyhrává cena a musíte si šáhnout na marže.

Další argument může být, že e-shopy, které se ke snižování rozhodnou, se často dívají pouze na výkonnostní složku affiliate marketingu a vůbec neberou v potaz povědomí o značce nebo neberou v potaz „dláždění SERPu“.Dláždění lze krásně sledovat u Amazonu. Schválně si zkuste zadat nějakou kategorii z Amazonu do amerického SERPu, vsadím se, že první dvě stránky budou Amazon skrze jeho affiliate partnery.

Pokud inzerent snižuje provize bez udání srozumitelného důvodu, dochází zřejmě k nepochopení výhod affiliate marketingu.

Mohli bychom si z toho vzít poučení a pokud program začne snižovat provize, přestaneme jej propagovat. Pokud existuje konkurence, propagujme ji – pokud nemá affil, propagujme Heuréku nebo začněme s konkurencí jednat o affiliate programu.

Již se mi několikrát stalo, že jsem nějaký obor chtěl propagovat ale neexistoval zde affiliate program. Udělal jsem velmi jednoduchou věc – napsal jsem jim, že mám web a chci je propagovat přes affil. V mnoha případech jsem přiměl e-shop zřídit si affiliate program.

Samozřejmě snížení provizí pro cashbacky a kuponové weby, je tak nějak “standardem” a sám tyto snížení dělám (pokud program nevedu od startu – ze startu rovnou nastavuji dvojí provize). Nedělám to ani tak z důvodu, že bych smýšlel zle o těchto webech ale spíš z propagačního hlediska.

Cashbacky a kuponové weby mají velkou a silnou komunitu a v případě, že potřebuji propagovat nový výrobek, vytěžit sezónní akci nebo pouze „dohnat čísla“, pak mohu těmto webům krátkodobě zvýšit provizi/poslat speciální kupón a oni jsou schopni rychle a efektivně mého klienta zapropagovat – proto s nimi pracuji velmi úzce a efektivně. Content partneři takovou flexibilitu a reakční dobu obvykle nemají.

Co se týká zavírání programů. Opravdu těžko říct. Pár firem v poslední době zkrachovalo nebo krachuje a i proto se některé programy zavírají. Nemyslím si, že je to teď nějaký „trend“ spíš se nešťastnou náhodou sešlo několik špatných událostí.

Naštěstí nové programy rostou rychleji, než staré umírají, takže se domnívám, že trh je zdravý 🙂


Vím, že jsi pár měsíců na přelomu roku strávil v zahraničí? Kde jsi byl a jak se ti na cestách pracovalo?

Ano, byl jsem v Jižní Americe na 5 měsíců. Nejdříve jsem žil 3 měsíce v Kolumbii, pak měsíc v Peru a měsíc v Mexiku (mimochodem v Mexiku jsem potkal Pepu Kroupu a Milana Pichlíka a udělali jsme si tam affiliate snídani :D)

Z pracovního hlediska, změna prostředí na mě působí jako „nakopávač“, takže jsem byl po celou dobu velmi efektivní. Nevýhodou práce na dálku je to, že jste v úplně jiném časovém pásmu a pokud máte klienty v Česku, je komunikace s nimi náročnější. V každé zemi jsou jinak coworkingové prostory, kde se dá celý den pracovat, takže pro nás affiláky se nic nemění 🙂 (posuďte sami – není tohle na affilu naprosto skvělé?).

Jak si vybíral své cestovatelské destinace? Bylo klíčové připojení k internetu, existence coworkingů?

To vybírání destinací bylo spíše náhodné, abych řekl pravdu. Věděli jsme, že chceme do Kolumbie a tím to haslo. Samozřejmě jsme měli X otázek, jaké to tam bude. Naštěstí asi půl roku před námi cestoval Peťa Chodelka po jižní Americe a tak jsem si s ním dal Skype a vyzpovídal ho.

Díky němu jsme zjistili, kde se ubytovat, na jaké oblasti si dávat pozor a jaký coworking vyzkoušet (ještě jednou díky Peťo). V Kolumbii jsme pak objevili coworking jménem Selina (https://www.selina.com/) a ten měl naprosto všechno – skvělou partu lidí, krásné prostory, plné zeleně, rychlý internet, mimopracovní aktivity (přednášky, jóga, lekce španělštiny, lekce salsy, atp…), no prostě paráda.

Další destinace jsme potom vybírali podle toho, kde měla Selina pobočky, abychom se mohli spolehnout alespoň na jednu věc. Když nomádíš a jsi každých pár týdnů nebo měsíců na jiném a úplně novém místě, je strašně uklidňující mít alespoň coworking jistý 🙂


Se svými affil weby se zaměřuješ jen na ČR, nebo máš i zahraniční? Co vlastně jako affilák považuješ za zahraničí? Co třeba Slovensko, nebereš ho jako řekněme jednotný trh, který je nejblíže nám a tedy ne moc náročný na úpravy webů, legislativu?

V současné době mi weby fungují v Česku a na Slovensku ale aktuálně jeden z mých projektů expanduji do 15 zemí. Slovenský trh v byznysu beru jako zahraničí. I když si jako lidé velmi rozumíme a jsme všichni bratia, tak stejně ten trh má svá specifika.

Navíc když expanduji web do zahraničí, je úplně jedno jestli obsah překládám do slovenštiny nebo do angličtiny – vždycky někoho musím najmout a zaplatit.

Legislativně, nás naštěstí spojují směrnice EU a ta legislativa vůči webům a marketingu je jakž takž jednotná napříč Evropou.

Myslíš, že propojení majitele se svým webem, který pak veřejně prezentuje (Facebook, Twitter, Linkedin, srazy, …), mu může výrazně pomoci, nebo ho poškodí? Příkladem může být Josef Kroupa a jeho Svatebníasistentka.cz.

Záleží na mnoha faktorech, jako jsou bariéry vstupu, náročnost na zkopírování a účel takového zveřejnění. Když bych chtěl přes můj osobní blog pomoci brandu webu, klidně bych zveřejňoval informace o webu ale v té fázi, kdyby potencionální konkurenci trvalo mnoho měsíců mě dohnat. To stejné platí pro přípravu placených kurzů – zveřejněním části mého know-how, bych si „zahříval“ publikum.

Přijde mi to rozumné, pokud je za tím nějaký vyšší cíl a pokud si jsem jistý, že by mé současné, nebo potencionální konkurenci zabralo dlouhou dobu mě zkopírovat.

Když vezmu v potaz tebou zmíněnou Pepovu Svatební Asistentku s tím, že vím kolik mu to dalo práce a odříkání vybudovat web, jakým je asistentka teď. Tak bych spíš affiláky, kteří by ho chtěli kopírovat politoval 😀

Pokoušel se už někdo kopírovat zrovna tvé weby?

Pár lidí se pokoušelo. Naštěstí neměli vytrvalost a odhodlání. Je to jistá forma uznání, když tě někdo kopíruje – dává ti to pocit, že děláš něco dobře. 🙂

Co bys udělal, kdybys dnes o všechno přišel, všechny weby, marketingové kanály a přesto bys chtěl dál v affilu působit jako partner. Jak bys postupoval? Jak vybíral směr, technické řešení, obsah, …?

Když bych o všechno přišel, opravdu těžko říct do jakého segmentu bych se pustil, to by záleželo na aktuální situaci na trhu a průzkumu zahraničního trhu.

Ohledně směru, nejspíš bych šel do obsahového webu (recenze, magazín), domnívám se že na tyto věci mám cit a jdou mi od ruky.

Přesný postup nemám, ale mám několik doporučení, které bych vzkázal mému minulému já a které mohou sloužit jako takový postup 🙂

  • Grafika až na konec (často se mi na začátku stávalo, že jsem strávil několik hodin ladění barviček a loga pro web, namísto abych ho plnil obsahem a získával odkazy. Grafická stránka je určitě důležitá ale pro nově vznikající affiliate web má až poslední prioritu).
  • Napiš si sám pár článků, vytvoř manuál a pak je deleguj.
  • Průběžně dělej linkbuilding.
  • Zapisuj si myšlenky, principy práce, důležité informace o webech, protože když se k webu vrátíš třeba po 2-3 měsících, těžko se zase do toho dostaneš.
  • Nechej se zaměstnat na pozici, která ti přinese know-how potřebné do budování vlastního affil impéria.
  • Neskákej z projektu na projekt, ale buduj pořádně jeden. Jakmile ho deleguješ, přidej další.
  • Pravidelně se dívej, co funguje v zahraničí a zkoušej to implementovat do svých projektů.

Co se týká technického řešení, tady bych neváhal a šel opět do WordPressu.

Jako asi každého tě napadají nápady na nové webové projekty, spolupráce… a pravděpodobně si je dáváš do šuplíčku – můžeš se s mými čtenáří podělit o některý, o kterém víš, že ho určitě nebudeš realizovat?

Protože nechci už skákat z projektu na projekt, tak se rád podělím o nějaké šuplíkové nápady:

  • Obsahový web o kolech, cyklokolech a koloběžkách – myslím si, že je tu silný trend
  • Affiliate web na prodej lístků na koncerty a sportovní akce – dobře obsažitelná klíčová slova, nekonečná možnost expanze, affil na lístky nabízí všechny velké společnosti (jenom ne veřejně 🙂 )
  • Srovnávač a obsahový web na stavební materiály

Mimo affiliate bych rozhodně uvítal rozvoz keto jídla.

Na všechno mám domény připravené, takže kdyby se toho někdo chtěl chytit, neváhejte mi napsat. 🙂


Jaké máš pracovní návyky? Pracuješ z domova? Coworkingu? Na notebooku, nebo celé pracovní stanici?

Rád měním prostředí, protože mám vysledované, že to na mě má pozitivní efekt. Každopádně teď aktuaĺně pracuji z domu, kde jsem si zařídil kancelář. No už teď vím, že to nebyl nejlepší tah, protože potřebuji mít kolem sebe lidi při práci. Aktuálně tedy hledám coworking/sdílenou kancelář, kam bych chodil na pár dní v týdnu.

Můj pracovní setup je Mac Air, externí bluetooth klávesnice, ergonomická myš, druhá obrazovka

Není to úplně pracovní stanice ale není to ani „jen noťas a myš“ 🙂

Už jsi nějaké coworkingy vyzkoušel? Ať už u nás či v zahraničí? Jaké vidíš výhody/nevýhody?

Coworkingů jsem vyzkoušel velké množství, ale spíš v zahraničí. S českými coworkingy nemám až takovou zkušenost. Největší výhodu coworkingu vidím v tom, že je člověk mezi lidmi a může se ve volných chvílích socializovat – to je věc, která prostě začne chybět, když sedíme pořád za počítačem.

Nevýhod může být několik, příliš hluku, málo místností pro hovory/videohovory, přednášky v pracovním prostoru, atp… Za mě ideální nastavení je mít 1-2 dny v týdnu coworking a zbytek týdne v klidu v kanceláři pro deep work.

Jaké webové či desktopové nástroje ti ulehčují tvoji affiláckou práci?

Upřímně snažím se používat co nejméně nástrojů, abych v tom neměl guláš.

  • Trello – řízení projektů a práce s externisty.
  • Google docs – tabulky, články, e-maily, poznámky, které se nevlezou do Trella.
  • Toggl – měření času strávené na kliensté a projektové práci.
  • Rozšíření do Chromu ColorZilla pro zjišťování barev a rozšíření “pravítko” na měření pixelových vzdáleností při úpravách webů.
  • Grammarly (píšu hodně anglicky).
  • Filezilla na práci s FTP.
  • Sublime text na úpravy k kódu.

No a to je tak nějak všechno 🙂

Díky moc za dnešní rozhovor a ať se ti daří!

5/5 - (1 hlasů)

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: