„Affiliate se podle mě musí vyhodnocovat na základě atribuce a překryvu kanálů.“ – ROZHOVOR s Milanem Pichlíkem

Dnes pokračujeme v dalším rozhovoru s úspěšnými affiliate partnery a affiliate manažery z CZ i SK scény.

Ahoj Milane, moji čtenáři tě nejspíše budou znát, ale aspoň krátce se představ.

Ahoj, již to je přes 6 let co jsem se rozhodl pustit se do online marketingu naplno. Poslední 2 roky se věnuji hlavně affiliate managementu se svojí agenturou AffiliateAgency.cz. Jako freelancer pak pomáhám e-shopům i v jiných oblastech jako je SEO a PPC.

Posledně jsme spolu rozebírali trend xml katalogů v rámci affilu – jak se na tohle téma dnes díváš s odstupem? Dává ti to stále smysl?

Smysl mi to dává hlavně v tom kontextu, že to pořád funguje. Tahle metoda propagace je stále funkční. Co mi přijde zajímavé, že v této oblasti nevidím u partnerů moc technický posun kupředu. Přitom si myslím, že když je katalog dobře technicky zpracovaný, tak má dlouhodobě solidní šanci uspět.

V dnešní době už bych se také nevydával cestou desítek nebo stovek webů, ale udělal bych si například 2 – 5 webů v různých segmentech a ty ladil, získával pro ně odkazy a tvořil na nich i textový obsah. Ne pouze nahazoval produkty z XML. Vybudovat silnou doménu je podle mě základem dlouhodobého úspěchu.

Daleko více bych také dbal na výběr správných inzerentů a nesnažil se jich mít na katalogu co nejvíce.

Milan Pichlík – Kanárské ostrovy 2019

Čemu se v rámci affilu věnuješ? Více partnerské nebo manažerské práce?

Nyní již více manažerské práci. Je to něco, v čem jsem se hodně našel. Ladění procesů,  outsourcing činností, komunikace s velkými klienty…

Affil jsem ale určitě neodložil. Věnuji se teď primárně budování kvalitních magazínových webů, kde zkoušíme prodávat vlastní produkty. To je věc, která mě také hodně baví.

Když pak vidím výsledky té investované práce v podobě rostoucího trafficu a příjmů, tak z toho mám obrovskou radost a motivuje mě to na to pokračovat.

Myslím si, že dělat white hat SEO, kde skutečně vyřešíme problém uživatele, který ve vyhledávači něco hledá, se dlouohobě vyplatí.

Jak se daří tvé affiliate síti?

V Networku jsme akorát pokořili další milník a to je 1 000 000 Kč vyplacených provizí affiliate partnerům. Oproti konkurenci jsme stále ještě malinký, ale já to vnímám velice pozitivně a mám z toho obrovskou radost.

Rosteme pomalu, ale k partnerům přistupujeme fér, snažíme se jim pomoci a případné problémy rychle řešit. A hlavně nelžeme. To si myslím, že je ta správná cesta.

Na druhou stranu vnímám, že nás dost brzdí měřící platforma. Je to jako když máte krabicové řešení e-shopu a trochu vyrostete, tak už vám přestane vyhovovat. Já už to cítím stejně. Mám však v rukávu velkou novinku, kterou brzy oznámíme! Zatím o ní mluvit nemohu 🙂

(zleva) David Kristen, Milan Pichlík, Veronika Kristen a Josef Kroupa

Jaké vidíš další možnosti například trackingu, které by se daly v Česku aplikovat? Něco co není plošně využívané?

Tohle je velké téma, které si myslím, že spousta affiliate partnerů nepovažuje za důležité.

Jako affiláci to máme těžké. AdBlocky, nefunkční tracking, vypínání inzerentů, crossdevice a další věci. To je něco co bolí každého affiláka, když už do nějakého inzerenta vloží důvěru.

Osobně si myslím, že jediná cesta je se do budoucna úplně zbavit cookies. Updaty o ITP tomuhle trendu jasně nasvědčují. Pokud se s tím nezačne něco dělat hned, tak brzy může mít affiliate v ČR problém. Již nyní affiliate partneři na některých měřících platformách přicházejí minimálně o 15% všech konverzí díky blokaci cookies třetích stran v Safari.

A to se bavíme čistě o cookies třetí stran. Nehledě na všechny další problémy co jsem zmínil výše.

Affiliate sítě a měřící platformy se sice tváří, že to mají vyřešené, ale podle mě to tak úplně není. Zatím jim to tak nějak funguje, ale to se brzy začne měnit. Většina affiliate softwarů totiž není dostatečně dobře vyvíjena.

Osobně vidím cestu v multi-layer trackingu. Tzn. že bude existovat více vrstev, které budou o připsání konverze rozhodovat. Nebudou to tedy pouze cookies, ale třeba ještě referral, IP adresa, konkrétní zařízení, geolokace a pro zpřesnění využít server-to-server tracking. To jsou věci, které jsou implementačně náročnější, ale minimálně u velkých affiliate programů to bude nezbytné.

Jaký je tvůj názor na v poslední době negativní trend snižování cookies, provizí, … Čím to je, že se to teď tak projevilo? Více edukovanějších klientů? Úspory před domnělou krizí?

Podle mě je to spíš špatnou edukací trhu. Klienti k affilu přistupují úplně špatně, protože jim ho tak obvykle affiliate sítě prezentují. Návštěvnosti zdarma, platíte pouze za uskutečněné prodeje apod. Klienti pak mají pocit, že si mohou s affilem dělat co chtějí.

To je jedna část problému. Druhá část je, že affiliate sítě nedokáží klientům, kteří chtějí affiliate více ladit a optimalizovat, dát nějaké vhodné řešení. Veškerá optimalizace affilu totiž znamená snížení obratu. Sítě jsou obvykle placené od výkonu, a tak se jim do podobných věcí moc nechce. To je realita.

Dalším problémem je nedostatečná technická edukovanost zaměstnanců affiliate sítí a počet affiliate manažerů. Když vidím, že pár lidí zvládne „řídit“ stovky affiliate programů, tak se mi z toho protáčí oči. Vidím to u nás. Správu affiliate programů u nás dělá aktivně 5 lidí a to máme nějakých 17 klientů, které tak tak stíháme kvalitně obsloužit. Sice to v našem případě nejsem zaměstnanci na full-time, ale stejně.

Affiliate se podle mě musí vyhodnocovat na základě atribuce a překryvu kanálů. Tzn. šťourání se v datových nástrojích a identifikování konverzních tras a partnerů, kteří přinášejí klientovi nejmenší přidanou hodnotu a poškozují výkon celého affilu.

Typický příklad je bounce zákazníka v košíku e-shopu, vygooglením si slevového kódu na webu partnera a dokončení objednávky. Nejenom, že tímhle trpí obsahový partneři, ale i samotný klient, který rozdává takové provize úplně zbytečně.

Všechny tyhle věci se dají řešit. Jde jen o to chtít a umět to. Pro klienty je pak totiž nejjednodušší se podívat na affil a říct „hele mě to nevychází, pojďme snížit provize“. To je jednoduché a rychlé. Neuvědomují si však ten dopad, který to má.

Na druhé straně není affiliate stroj jako v PPC, ale jsou tam reální lidé, jejich partneři, u kterých si takovým jednáním kazí reputaci a výkon z affilu jim pak klesá. To se není čemu divit 🙂

Tulum ruiny – Mexiko 2019

V partnerské propagaci pracuješ více napříč tématy, nebo soustřeďuješ úsilí a čas do například 1 niky, kterou chceš plně penetrovat?

Úzce specializované weby je něco co jsem dělal dřív. Nyní vnímám to, že obecnější téma mi dávají daleko větší prostor k růstu. Zvládnu se totiž objevovat v násobě více SERPech, dokáži lépe reagovat na trendy, což je u úzkého niche webu docela problém.

Často se mi stává, že díky tomuhle širšímu záběru objevím náhodou nějaký segment, ve kterém se mi daří rankovat velice dobře. Mohu se pak na něj více zaměřit a lépe ho obsadit.

Navíc pro web se širším záběrem témat se lépe shánějí odkazy (existuje více webů, které na mě mohou odkázat) a tím se buduje autorita domény.

Samozřejmě obě strategie mají něco do sebe, ale já na to koukám takto.

Co bys udělal, kdybys dnes o všechno přišel, všechny weby, marketingové kanály a přesto bys chtěl dál v affilu působí jako partner. Jak bys postupoval? Jak vybíral směr, technické řešení, obsah, …?

V první řadě bych začal více pomáhat klientům v SEO a PPC. To je to co umím. Know-how mi už nikdo nevezme. Díky tomu bych získal příjmy, ze kterých bych koupil nějaké starší neaktualizované weby a ty si vyladil.

Technické řešení je jasné. To je WordPress. Je free a mám s ním největší zkušenosti. Šel bych ze začátku více po kvalitě obsahu. Žádné přepisování českých článků jinými slovy jak je v oblibě. Naučil bych copywriterky hledat hodně zdrojů v zahraničí, ověřovat jejich správnost informací, formátovat obsah atp. Prostě to co dělám teď 🙂

(zleva) Milan Pichlík, Josef Kroupa, Ondřej Bajer a Petra Větrovská – Mexiko 2019

Také tě jistě napadají nápady na nové weby, projekty, … a nejspíše si je dáváš do šuplíčku“. Můžeš se podělit o některý, o kterém víš, že ho nebudeš realizovat?

Musím upřímně říct, že nápady na další webové projekty mě v poslední době již moc nenapadají a jsem za to rád. Spíš se držím své strategie a to mi funguje a raději vylepšuji weby co už mám. Když už rozšiřuji svoje portfolio webů, tak to musí být v souhladu s mojí dlouhodobou vizí. Již si hodně vybírám do čeho půjdu a do čeho ne.

Mám spíš nápady jak zlepšit naší affiliate síť, s kým spolupracovat apod. Nenapadá mě tedy k této otázce žádná perlička, kterou bych zmínil 🙂

Když jsi už nějaké weby kupoval – jak sis pro sebe stanovil cenovku, aby mělo daný web koupit a dál rozvíjet?

Je to na základě zkušeností. Dokáži odhadnout kolik daný web může v horizontu jednoho roku vydělat. Hodně se řídím tím kolik ten web aktuálně vydělává a jestli tam existují věci, které mohu jednoduše opravit a tím příjmy zvednout.

Bohužel tohle je s majiteli webů těžké. Prodávají potenciál, publikované články, doménů atd. To jsou téměř bezcenné věci, když aktuálně ten web nevydělává. Potenciál má každý projekt. Obvykle to tedy dopadá tak, že se snažím jejich nacenění přibližit realitě.

Pokud nejsou ochotni prodat za něco rozumného, tak nevadí. Zkusím to u někoho jiného v daném segmentu.

(zleva) Milan Pichlík, Ondřej Bajer, Petra Větrovská, Markéta Hanušová, Jaroslav Janíček a Josef Kroupa (a jeho triceps) – Mexiko 2019

Vím, že v posledním roce jsi více cestoval a zároveň jsi na svých cestách i pracoval. Je to pro tebe udržitelný model, nebo jsi na cestách neměl 100 % fokus na práci? Jak si ho udržet?

Cestování mi krásně ukazuje proč to vlastně celé dělám. Svoboda. Je to krásná věc, které si každý den skutečně vážím.

Podívat se do zahraničí mi hodně pomáhá i v ujasnění si nápadů a směrů, kterými se chci vydat. Rutina mě po nějakém čase dost ubíjí a hledám proto změnu. Po návratu ze zahraničí pak mívám ty nejproduktivnější a nejkreativnější období.

Cestuji pouze se super lidmi, kteří mě hodně inspirují a dávají mi feedback na moje nápady. To mi pomáhá. Snad zase brzy bude nějaká přiležitost kam vyrazit.

Máš na svém blogu v plánu nějaké konkrétní články? Máš obsahový plán na třeba rok dopředu, nebo to bereš tak, jak nápady přijdou? Z tvých posledních článků mě nejvíce zaujalo vyhodnocování aff. programu na Affilboxu pomocí GA – díky ti za něj. Máš v plánu podobné „technické” návody?

Aktuálně mám v plánu jedinou věc a to je příprava školení & workshopu SEO s tématem jak budovat výdělečné projekty z organické návštěvnosti. Předávat své know-how lidem mě baví a od dob školení XML katalogů jsem již nic nového nepřipravil. To chci změnit. Ještě nevím jak mi to vyjde termínově, ale rád bych ho udělal buď ke konci června a nebo začátkem září v Praze a Brně.

Jinak obecně vzato se v mých článcích věnuji spíše technickým tématům. Ať už je to online marketing nebo kryptoměny. Možná se ještě časem vrátím k natáčení nějakých videí, ale uvidíme.

Mexiko – Selina Coworking

Jaké je tvoje ideální pracovní místo? Kancelář s pracovní stanicí (PC, monitory, ext. klávesnice, myš, …) nebo jen na cestách třeba v kavárně s samostatným notebookem?

Pro běžnou rutinu kancelář. Na cestách mi nevadí pracovat v kavárně. Je to pro mě příjemná změna. Doma bych pracovat nezvládl. Potřebuji mít oddělená místa pro práci a odpočinek.

Jaké jsou tvoje pracovní návyky? Pracuješ typicky zaměstnanecky 8-16, nebo máš nějaké pracovní bloky v průběhu celého dne? Jak si udržuješ soustředěnost?

Dalo by se říct, že se hodně zaměstnanecky řídím. Tzn. do kanceláře přicházím obvykle na 8 a odcházím v průměru okolo té 16:00.

Hodně se řídím tím, jak mi věci aktuálně jdou. Mám dny, kdy mám perfektní focus a zvládnu pracovat i do večera. Někdy to naopak zapíchnu ve 2 odpoledne, protože mě to nebaví a nejde. S tímhle již nemám problém. Dřív jsem byl daleko větší workoholik. Teď když odpracuji 5 hodin denně, tak z toho nemám blbý pocit.

Víkendy se snažím nepracovat a dávat si volno.

Milan Pichlík – Kanárské ostrovy 2019

Díky moc Milane za tvé odpovědi ať se ti daří!

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.

Pošlete tento článek e-mailem: