„Ztotožnění sebe či týmu lidí s konkrétním projektem je podle mě naprosto nezbytnou záležitostí.“ – ROZHOVOR s Davidem Eiseltem

Tímto rozhovorem navazuji na sérii rozhovorů s úspěšnými affiliate partnery z České republiky. Takovými, kteří na českém trhu působí už roky a affil je jejich hlavním příjmem.

[no_toc]

Sekce

Ahoj Davide, citelná část mých čtenářů tě (nebo tvůj hlavní projekt) bude znát, ale můžeš se i přesto krátce představit?

Ahoj Ondřeji, mile rád. Jmenuji se David Eiselt, je mi někde mezi 30 a 31 lety a děsně rád cestuji a poznávám svět. Tomu jsem i delší dobu podmanil svůj studijní a zaměstnanecký život až se z toho všeho nakonec vyklubalo mé angažmá v roli cestovního rádce, chcete–li moderně influencera, na portálu Cestujlevne.com, který jsem také před 7 lety zakládal.

Jak jsi v rámci affilu začínal? Existuje ještě tvůj první affiliate web?

Začátky by se daly nazvat jako hokus pokus. Byl to úplně nový obor a já vlastně ani netušil, kde se nějaká doména či web zřizuje, natož co vše k tomu bylo dál potřeba.

Prostě mi přišlo zajímavé mít vlastní web o letenkách a tak se pomalu začalo skládat Cestujlevne.com do dnešní podoby, což je tedy můj první affiliate web, ačkoliv bych ho dnes takto nekategorizoval.

V partnerské propagaci pracuješ více napříč tématy, nebo soustřeďuješ úsilí a čas do například 1 niky, kterou chceš plně penetrovat?

Za těch 7 let jsem snad jen jedenkrát zkusil jít mimo cestování, vzpomínám si na hype v podobě Trikátoru, ale jinak zůstávám u tématu, kterému rozumím a mám lidem co nabídnout.

Je to o prioritách. Můžeš mít desítku projektů, které budou vydělávat, ale ani jeden z nich nebude určovat směr oboru a rozhodně nebude nejlepším v daném tématu. Tím však neříkám, že jedna z variant je špatně. Každému vyhovuje něco jiného a já zvolil cestu jediné niky.

I když je pravda, že v cestování můžeš těch nik posbírat více, než se na první pohled zdá. To máš letenky, ubytování, zájezdy, dopravu po zemi nebo pojištění. A tohle je stále jen počátek.

Dává ti smysl se se svým affil webem osobně spojit, více o něm mluvit, psát o něm a tedy i ukazovat své know-how, jako pozitivní krok? Spousta affiláků se tohoto řekněme coming-outu bojí, aby je někdo zbytečně neokopíroval.

Nemyslím si, že psát o něčem a osobně se s projektem spojit je to samé, jako ukazovat své know–how. Know–how je něco, co staví bariéru mezi tebou a konkurencí a je to něco, co tě jen v affilu může stát vyšší statisíce až miliony korun investic. A tady je logické, že tohle prostě zveřejňovat nechceš.

Naopak u ztotožnění sebe či týmu lidí s konkrétním projektem je podle mě naprosto nezbytnou záležitostí. Lidé milují příběhy a co by to bylo za příběh bez hlavních hrdinů?

Pokud se někdo bojí okopírování, měl by se zamyslet nad tím, jestli je jeho snaha dostačující natolik, aby v dané činnosti pokračoval i nadále. Strach z okopírování jen jen známkou slabosti a vědomí toho, že někdo jiný dokáže dělat stejnou věc mnohem lépe než já.

Já jsem například velmi dlouho cítil slabost v tom, že akční letenky může psát každý a je jen otázkou šikovnosti je dostat mezi lidi. Byl jsem si vědom rizik snadného vstupu na trh a věděl jsem, že éra Cestujlevne.com může ze dne na den skončit. Však jsem sám vstupoval do již fungujícího trhu a webů o akčních letenkách byly desítky.

Proto jsme zhruba 3 roky zpět začali činit kroky k tomu, abychom náš byznys naškálovali a vybudovali si co nejvyšší pomyslný obranný val. Stále však zůstává faktem to, že i současný stav se dá relativně snadno okopírovat a jediné co skutečně nelze zkopírovat je tvůj brand.

Jakmile se lidé začnou s tvojí značkou ztotožňovat, stáváš se prakticky nesmrtelným.

Už někdo úspěšně kopíroval Cestujlevne.com? Je to vůbec vzhledem k tvé velikosti možné?

Jelikož jsme v našem segmentu zdaleka největší a řadíme se i mezi top 5 nejnavštěvovanějších cestovatelských webů v ČR vůbec, tak si myslím, že nás nikdo doposud úspěšně nezkopíroval.

To však neznamená, že duplicit nevzniká jako hub po dešti. Už jsem přestal vnímat počet nově registrovaných domén a webů věnujících se stejné tématice, ale spíše sleduji trendy, které určujeme. V jednu chvíli se začaly rojit záložky v menu s praktickými tipy k letištím, které byly následovány průvodci po destinacích a dneska to jsou různé zkomoleniny blogovacích platform pro tvorbu cestopisů.

Zkopírovat takto velký web je samozřejmě možné, ale bude to velmi náročné a drahé. A co si budeme nalhávat, v našich končinách se ti to prostě už finančně nevyplatí jako začínajícímu affilákovy či menší skupince lidí. A velké korporáty se zase věnují svému byznysu a tebe zařadí spíše jako partnera, než potenciální konkurenci, kterou je nutné zkopírovat.

Osobně kopírování vnímám jako zdravou formu konkurence. Škoda jen, že mnozí volí tuto cestu jako snadný příjem peněz, než potenciál k tomu vzít něco co funguje a posunout to kupředu. Tady se vracíme ale na začátek rozhovoru.

Pokud se budeš věnovat jednomu tématu, budeš neustále nacházet další a další problémy, které lidé řeší a třeba si to ani sami neuvědomují. Pokud budeš v oboru jen letmo jedním pracovním dnem z týdne, nemáš čas se zamýšlet nad tím, co vlastně a pro koho děláš. A tím, že něco vezmeš a zkopíruješ, tak tím fakt k penězům ani úspěchu nepřijdeš.


Jak se daří tvému Cestujlevne.com?

Nezakřiknout, ale daří. Konečně se vrací úsilí vynaložené na proměnu z letenkářského blogu na komplexní cestovní portál, který by s tebou měl kráčet od prvotního plánování tvé cesty, přes cestu samotnou až k příletu a zpětného uložení vzpomínek do cestopisu.

Meziročně jsme někde na 30 % růstu, což po 7 letech považuji za obrovský úspěch.

Jak zpětně hodnotíš citelný redesign tvého portálu CL? Pro čtenáře: součástí nebyl jen redesign webu jako takového, ale i nahrazení RS WordPress za vlastní systém.

Redesign a vlastně kompletní změna toho, jak Cestujlevne.com vnímat, bylo otázkou budoucích let a možného růstu. Pokud bychom nic nezměnili, neměli jsme už kam růst a mohli se jen každý rok těšit na dospívající jedince, kteří by poprvé chtěli vyrazit sami do světa. A tady jsme skončit nechtěli.

Díky kompletní proměně webu vznikl prostor pro nové vertikály jako jsou průvodci a nyní nově i cestopisy. Pomalu jsme začali lidi učit fakt, že Cestujlevne.com se už nerovná portál, kam můžeš přijít za akční letenkou, ale poradí ti i s běžnými starosti při přípravách na cesty.

Stáli jsme pak před otázkou toho, zda rychle začít měnit věci vpřed a později narážet na možné limity WordPressu a stálého propojování a přidávání možností, nebo začít od nuly a vytvořit vlastní ekosystém bez limitů výměnou za pár měsíců práce navíc.

Měli jsme velké oči, spoustu nápadu a hodně odhodlání, proto jsme zvolili druhou cestu. Dnes mohu s klidem říci, že jsme se rozhodli správně.

Už je transformace CL finální, nebo ještě tento projekt čekají nějaké technologické či obsahové novinky?

Finální určitě není. Máme ještě spoustu nápadů a cest, kudy projekt posouvat dál. Z obsahové části můžeme zatím pokračovat tam, kde jsme začali a troufám si tvrdit, že ani za 5 let nevyužijeme potenciál, který nám třeba průvodci nabízejí.

Z technologické stránky bychom se chtěli začít více věnovat samotnému prodeji, což jsme doposud vůbec neřešili.

Dá se tvůj portál přeložit a škálovat ho tak do zahraničí? Zvažuješ to?

Určitě dá, ale ne v 1:1 podobě. Aktuálně je vše o finančních prioritách a vidíme tu ještě dlouhou cestu, kudy se dá kráčet na domácím trhu, proto je zahraniční expanze na druhé koleji.

Všichni mají těžkou hlavu z toho, že nejsou v zahraničí a mají pocit, že jim unikají milióny. Pokud ale nedokáží vydělat miliony na domácím prostředí, jak by je chtěli vydělat na neznámém trhu? Neznám moc úspěšných projektů, které by byly jedničkou doma a současně v zahraničí. Spíš mají jen v patičce odkaz na jazykové mutace, které sotva přežívají. To vnímám jako spálenou investici a příležitost.

Neomezuje tě dnes jeho historický brand, když už plnou náplní nejsou jen tipy na levné cestování přes chybné či akční letenky?

Občas mívám návaly bezradnosti ohledně názvu webu a říkám si, jak by bylo super mít jiný název… pak ale dojdu k tomu, že stejně žádný jiný trefný nevymyslím a že ten současný vlastně vypovídá o všem nejlíp.

Věnujeme se cestování a radíme lidem s věcmi, kdy při nevědomosti by hodně přeplatili a nechali se někde napálit. Levné je pak jen úhlem pohledu. Já třeba létám levně byznys třídou a stejně tak mnoho dalších čtenářů. Cestovat levně tedy neznamená nutné fakt, že musíš letět s Ryanairem za 250 Kč a bydlet v hostelu nebo u někoho na gauči. Levně můžeš bydlet i ve špičkovým resortu.

Správně jsi pak napsal historický brand. Značí to něco, co je tu už pěknou řádku let a funguje to. A když něco funguje, je to asi správné.

Jediné, co je stále ve vzduchu je otázka změny koncovky z Cestujlevne.com na Cestujlevne.cz. Hodně lidem se to plete a i v médiích dostáváme zmínky na jinou doménu. Ovšem poté, co se podařilo cézetkovou doménu odkoupit a přesměrovat, je to jen špatně viditelná kaňka na bílém tričku.

Když jsi jedním z největších hráčů v rámci on-line cestování, nezvažoval jsi expanzi CL do off-line podoby, například formou cestovní kanceláře?

Nezvažoval. To, proč můžeme takhle rychle růst za cenu minimálních nákladů je právě dáno online prostředím. Nemáme vysoké marže, prakticky dáváme vlastní produkt zdarma a v případě, kdy bychom měli jít do offlinu, bychom museli změnit kompletně celý byznys model.

Jaká vidíš největší úskalí při expanzi do zahraničí? Jsou to překlady? Promo? Legislativa?

Jediný důvod, proč nejsme v zahraničí alespoň s částí projektu, je finanční náročnost na překlad obsahu a jeho následná návratnost. Navíc s tím, kam směřují aktuální trendy vyhledávání se celá úspěšnost expanze jen snižuje.

Co konkrétně myslíš těmi trendy ve vyhledávání?

Google a návštěvnost z něj je velmi důležitý faktor k životaschopnosti projektu. V okamžik, kdy vyhledávač letenek včetně výsledků s cenami je stavěn nad organické výsledky, začíná být jakákoliv další snaha méněcenná. Návštěvnost z vyhledávačů bude stále klesat, proto je potřeba se přizpůsobit i jinak a na to v zahraničí nemáme absolutně pozici.


Jaký je tvůj názor na v poslední době negativní trend snižování cookies, provizí, … Čím to je, že se to teď tak projevilo? Více edukovanějších klientů? Úspory před domnělou krizí?

Abych pravdu řekl, tak spíše vnímám opačný přístup, tedy snahu inzerentů motivovat k vyšším výkonům navýšením provize. Bude to ale spíše tím, s kterými inzerenty spolupracuji já a drtivá většina jich je ze zahraničí.

Je ale pravdou, že v minulém měsíci jsme vedli delší debatu s jedním tuzemským inzerentem nad změnami ohledně provize i cookies. Původní měsíční cookies se změnila již dříve na 7 denní a aktuálně je dvoudenní.

Nijak mi to nevadí. Je to služba, kterou člověk využije buďto hned, nebo o ni nemá zájem a navíc chceme stejně přejít na formu leadgenu a vůbec čtenáře nepřeposílat pryč z našeho webu.

Co se týče provizích, tak tam jsme nakonec odešli s vyšší částkou než dříve. Přispěla k tomu i nová konkurence, která nabízela ještě více, než současný inzerent, ale vzhledem k dlouhodobě fungující spolupráci jsme našli řešení bez nutnosti výměny. Navíc pro sebe vzájemně představujeme důležitého finančního partnera, takže nebyla jednostranná převaha.

Obecně je to pak o přístupu a možnostech. Pokud dodáváte inzerentovi víc, než jen objem, vždy jsou možnosti, jak si říct o více peněz.

U snižování provizí pak hrají hlavní roli emoce. Pokud mi někdo něco bere, začnu to brát hned negativně a hodně o tom mluvit. Doporučil bych se ale spíše racionálně zamyslet nad problematikou a možnostmi, co udělat jinak, abych se nejenom vrátil na původní provizi, ale ideálně i výše. Tlachání na Twitteru to ale nebude.

Podařil se ti v poslední době nějaký husarský kousek? Nějaká nová marketingová metoda? Nová spolupráce či zajímavý monetizační model, který není čistě affiliate?

Husarský kousek určitě na seznamu najdeme, jen není z poslední doby, ale sahá někam do poloviny roku 2015. Tehdy publikovaný článek se během letošního roku přehoupne přes 2 miliony korun na provizích. Jediná stránka.

Letos jsem objevil pár programů, které mě ani ve snu nenapadly, že by mohly existovat. Hází nižší tisíce korun měsíčně, což k faktu, že na ně odkazuji už řadu let i bez affiliate, může jen potěšit.

Možná letos konečně dotáhneme jednu spolupráci s největším tour operátorem v tuzemsku, ale ke zkušenostem už vím, že je předčasné slavit za jakéhokoliv stavu než hotového.

Zároveň na tvůj popud z poslední affilite konference jsme koupili jeden zájmový web z roku 2002. Určitě jej brzy představíme a možná uděláme i případovku.

Jak se z tvého pohledu naceňuje web pro zajímavou koupi? Máš na to nějaký postup?

Obecné pravidlo vychází z ročních zisků či příjmů. Vynásob číslo 6 a máš reálnou hodnotu webu. U mě do toho však vstupuje faktor historie webu, návštěvnosti, autority v oboru a hlavně komunity okolo projektu. Tam se pak cena může vyšplhat i mnohonásobně výš.

Koupil jsi historicky takových webů více? Nechal jsi je žít, nebo jsi je integroval do CL?

Toto byla má první koupě podobného projektu. Líbí se nám právě ta komunita lidí, která tu okolo webu je a chceme s ní i nadále pracovat.

Co bys udělal, kdybys dnes o všechno přišel, všechny weby, marketingové kanály a přesto bys chtěl dál v affilu působí jako partner. Jak bys postupoval? Jak vybíral směr, technické řešení, obsah, …?

To je prakticky jednoduché. Koupil doménu a hosting, nasadil WordPress se základní šablonou a začal tvořit unikátní, ale především užitečný obsah na danou tématiku, který bych se snažil nenásilně tlačit lidem, kterým mohu pomoci s jejich problémem a zaujmout je. Postupně ubereš z času, který věnuješ tvorbě obsahu a přesuneš ho na tvorbu vlastní šablony, shánění odkazů, spolupráce a tvorbu komunity.

Jakmile bys viděl první provize, začneš vracet finance zpět do propagace či dalšího obsahu externí osobou, to vše za předpokladu, že nechceš dát do projektu z vlastní kapsy víc než 500 Kč na rozjetí.

Jako asi každého tě napadají nápady na nové webové projekty, spolupráce… a pravděpodobně si je dáváš do „šuplíčku“ – můžeš se s mými čtenáři podělit o některý, o kterém víš, že ho určitě nebudeš realizovat?

Osobně nemám ambice přemýšlet nad realizací nových projektů, které úzce nesouvisejí s mým hlavním projektem. Čili jakýkoliv nápad mi v hlavě vzniká, je to nápad, který bude posouvat Cestujlevne.com kupředu a budeme jej dříve či později realizovat. Je zbytečné tříštit pozornost do dalších směrů, pokud ti ten jeden funguje a víš, že cíl je stále v nedohlednu.


Jaké je tvoje ideální pracovní místo? Kancelář s pracovní stanicí (PC, monitory, ext. klávesnice, myš, …) nebo jen na cestách třeba v kavárně s samostatným notebookem?

Je to paradox. Ale za celou dobu co podnikám, jsem měl kancelář zhruba jen na 15 měsíců. Převážně tedy sedím doma v koutě, případně s laptopem v nějaké kavárně ať už doma či v zahraničí. Pravda, aktuálně kancelář sháníme a čekáme, až se nám uvolní prostory na letišti, kam se minimálně na půl roku chceme přesunout a utnout současný stereotyp, který už hodně ubírá na produktivitě.

Má základní pracovní mašina představuje kořist z prvního ročníku Affiliate projekt roku.

Kancelář na letišti zní hodně tematicky pro majitele Cestujlevně – má to i jiné výhody, než že jste přímo v „dění“? A můžeš hned z kanceláře odletět na výlet?

Ten hlavní a jediný důvod k takovému místu je, že žijeme tím, co děláme. Nedokáži si představit, že bych měl lidem radit s cestováním, kdybych přitom nenacestoval do roka pětkrát tolik, co oni. Nebylo by to fér. Stejně tak dealer Škodovky nemůže přijet na schůzku ničím jiným, než Škodovkou.

A pokud tu je příležitost pracovat z prostředí, se kterým se maximálně ztotožňuješ, byla by chyba toho nevyužít. Může se to zdát jako malichernost, ale puzzle se musí složit komplet, aby dávaly význam.

Jaké jsou tvoje pracovní návyky? Pracuješ typicky „zaměstnanecky“ 8-16, nebo máš nějaké pracovní bloky v průběhu celého dne? Jak si udržuješ soustředěnost?

Tohle je věc, která mě v současné době omezuje, brzdí i ničí podnikání. Až příliš jsem zdivočel a práce z domova se pro mě stala přítěží. U počítače sedím klidně i 10 hodin denně, ale čisté soustředění nepřekročí 4 hodiny z čehož jednorázový blok nebude více jak 30 minut. Tohle chci a musím změnit.

Jaké desktopové či webové aplikace či nástroje používáš pro svoji práci na svých affiliate webech?

Moc toho není. Komunikujeme po Slacku a na úkoly využíváme Google Docs. Takové ty prkotiny alá Google Analytics asi není potřeba zmiňovat.

Davide díky za rozhovor a ať se ti i dál daří!

3/5 - (4 hlasů)

4 komentářů ke článku “„Ztotožnění sebe či týmu lidí s konkrétním projektem je podle mě naprosto nezbytnou záležitostí.“ – ROZHOVOR s Davidem Eiseltem”

  1. Ludvík napsal:

    velmi dobré rozhovory. Kolik rozhovorů bude celkem vydáno? těším se na další rozhovory.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Zdravím, díky moc za pochvalu, budu se snažit vás nezklamat. Celkový počet neznám, každopádně teď je domluvných dalších 7 a asi 30 dalších jmen z #czaffilu a #skaffilu čeká na oslovení.

  2. Dan napsal:

    Pěknej rozhovor! Travel affil sice není můj obor (krom pár microsites na Invii kdysi :), nicméně levné/letenky celkem sleduju + jsem marketing vystudoval, tak snad nebudu kecat úplně z cesty 🙂

    Podle mě je prostě jedinej další rozumnej posun jít do vlastní OTA a omezit závislost na affilech. S tímhle brandem a trafficem by to byla promarněná příležitost. Zatím je to takovej Orbion pro batůžkáře…:-) A jít do offlinu není nutný ve velkym, ale proč nemít třeba jen kukaň na letišti? (pokud by byl teda už OTA, jako affil to nemá smysl samo)

    S tím souvisí i možnost nabídnutí vlastního affilu + k tomu koupit pár webů (pěkný brandy happyfly.cz, fly4free.cz a HonzovyLetenky.cz / zbytek je imho paskvil +- bez nápadu ) , což by se rovnalo praktickému ovládnutí trhu.

    Ano, udělat OTA je asi hodně práce a nákladů, nicméně byl by to úplně jinej level.
    Tak uvidíme, kam se to bude vyvíjet 😉

    Ze by do toho vstupoval nekdo další si nemyslím. Affil copycat nemá šanci vůbec a OTA… no jsem zvědavej jak si povede takový Flymeto…

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: