Bilanční report za 2024 = jak se mi (nejen v affiliate) dařilo?

Tradičně nový článek na blogu není nic jiného, než zase po roce další report. Budu se opakovat, ale takovouhle možnost se zastavit a bilancovat nějaký časový úsek (rok beru jako užitné maximum, ideálně byste měli hodnotit měsíce či kvartály) bych doporučil využít každému.

Život plyne neskutečně rychle a ani se nenadějete, a už je zase další rok v kalendáři. Takže to zastavení, promyšlení a sepsání (aniž byste to museli sdílet komukoliv) je skvělá možnost si v hlavě srovnat, že ten rok života nebyl zbytečný.

Že mělo smysl ho prožít a neproplácali jste ho ničím, ale třeba i něco postupně zlepšujete, budujete, máte se lépe… 

Minulé reporty:

Pracovní

Ale konec filozofování, pojďme na report. Klasicky ho rozděluji na pracovní a životní část a stejně tak na jednotlivé hlavní firmy/projekty.

AffilBox

Číselně silný rok, jak pro naše klienty, i partnery. Dokonce když se dívám na celková čísla, většinově rekordní. Aneby když říká někdo, že affiliate je mrtvý, nejsem si jist, na základě čeho to tvrdí. Čísla říkají opak. A to jsme do mixu klientů zapojili i náš vhled do managementu influencerů, u kterých se nám v rámci InfluencerBoxu (to je taky novinka minulého roku) daří jim řešit procesní problémy.

Redesign webu

Součástí plánu na minulý rok byl rozhodně redesign webu AffilBox.cz, který potřeboval rozhodně oprášit, celkově překopat. Takže to (bohužel vůči náročnosti předělání) nebyl jen grafický kabáte, ale většinově nová logika uspořádání obsahu, nové texty, sekce, bloky, ceníky, …

Vlastně kompletní překopání. Stejně jako jsme s Jardou za posledních 5 let překopali razantně AffilBox, tak jsme ty jednotlivé změny musely lépe vetknout do webu. Původně jsme jednotlivé iterace tu a tam upravovali, přepisovali, ale vlastně ten celek (via klíčový Network) už nebyl tak srozumitelný

Takže kompletně nové copy, grafika, … Klasicky jsme na redesign a vizuál využili naše přátele z Effecto Creatives  = hradečáky, se kterými jsem poslední roky sdílel kanceláře.

O nasazení designu a vývoj (i PartnerBoxu) se nám postarali kluci z Fira Media. Díky moc pánové za tu práci.

A o samotném redesignu a jak se bude letos propisovat i do designu samotné aplikace, si určitě popovídáme v rámci AffilBoxího podcastu. Ten bude letos také více stěžejní, minulý rok bylo více práce a ne tolik prostoru na naše (většinově) vzdálené nahrávání.

Letos je v plánu více hostů, protože vidíme velký přesah affilu a influencerů do více marketingových kanálů, takže budeme mít hosty z řady překladatelů, UX, SEO, nečekaně influencerství, ale také i kybernetické bezpečnosti (ta se přeci jenom týká nás všech). 

Network

Nový typ licence, který jsme představili rok předtím, se v 2024 ukázal v plné síle – přes 700 větších partnerů, neomezené kampaně, bez zátěžovky a na konci roku s vypiplaným novým trackingem.

K tomu se určitě vrátím, protože to je peckovní posun, na který připravuju pár případovek.

Tahle licence nám do budoucna primárně dává smysl, vidíme jak klientům pomáhá růst (některým i ve škále = ne jen lineárně), mají konstantně nové partnery k pozvání ze sítě (PartnerBox ruku v ruce také rost) a přesah do komplexního měření (cookies první strany, referraly, kupony, S2S, … a nově Networková vrstva) to jen posiluje.

Takže letošek bude hlavní hvězdou a vidíme přesuny klientů právě na tuhle licenci, protože jim dává smysl a chtějí u toho růstu také být.

Network tracking 

Už jsem ho zmínil výše, ale zaslouží si samostatný blok. Povedlo se nám s vývojářem najít další skuliny, které nám umožní měřit více konverzí od partnerů. Takové, které se všemi ostatními metodami nedaly změřit.

Řešili jsme ho i v AffilBoxím podcastu, souběžně s novou generací klasického trackingu, který jsme (zas a znovu = je to nekonečný boj) poladili v odolnosti vůči adblockům. Takže něco, co partneři rádi slyší = co pošlou k inzerentovi, to změříme.

Network tracking

Mám přesně na výkon Network trackingu (je to další vrstva našeho měření) data na případovky, takže postupně je budu publikovat, až doladíme grafiku. Já přesně jako partner se u každého inzerenta pídím, kdy (ne zda) mohou přejít na Network.

Pokud jsou novějšího data, tak na něm začínají všichni noví klienti, protože od redesignu už je k dispozici jen Networková licence.

Tak moc jí věříme a na datech vidíme, že dává smysl pro všechny strany.

InfluencerBox

Téma influencerů na sociálních sítích a jejich správy (či vzletně managementu) se s námi táhne už pár let. Začalo to pomalu od samotných klientů, když začali trackovatelné kupony používat nejen pro klasické affiláky (typu recenzní portály, cashbacky, katalogáře, kuponové partnery, …), ale i pro ambasadory a externí influencery.

S těmi stejně na bázi kuponů spolupracovali, jen na to měření neměli žádný proces. Doslova to byla tužka a papír. I Excel byla vzácnost. A přesně takovou náladu jsme s kolegy navnímali na offline konferencích (už jsem to reflektoval v podcastu, ale byli to Czech Online Expo a E-commerce day Brno).

Takže pro tyto klienty máme připravený InfluencerBox = spinnoff na naši trackovací technologii, který se soustředí primárně na kupony. Už teď víme, že v nějaké fázi se vývojově jednotlivé služby rozejdou, ale aktuálně sdílí stejný kódový základ

Přeci jenom kupony využívají i stávající klienti v návaznosti na affiliate partnery – a i jim pomohou detailnější reporty vlivu kuponů na objednávky. Takže vývoj pro jednu či druhou stranu stále bude dávat smysl všem zapojeným.

Tu časovou úsporu (na jedné z posledních konferencí roku jsem měl workshop právě o influencerech a jejich správě) jsme se stávajícími klienti vykrystalizovali na úroveň cca 80 %.

Neboli o 80 % méně času se musí věnovat procesům a administrativě a více času mají tak na samotné dealy (potažmo hledání nových) s influencery. My jim vyřešíme vizualizaci dat, realitime statistiky, jednoduchý proces předání kuponů, fakturační podklady, … 

Další novinky v rychlých bodech:

  • více překladů kompletní aplikace,
  • vizualizace zdrojů jednotlivých konverzí,
  • 3. generace Network trackingu,
  • logování postbacků
  • a nové rozdělení licencí na měsíční, roční, víceleté.

Všechny novinky minulého roku (i těch předešlých) máme pro vás tradičně na https://www.affilbox.cz/novinky/ = plus je vždy expost reflektujeme v AffilBox podcastu. Tam budeme taky poodkrývat plány na letošní rok – už teď máme 2 velké novinky v testování, na ty se nebetyčně těším. 🙂

PartnerBox

Spojitou nádobou úspěchu Networku je naše sesterská služba PartnerBox = rychlý a jednoduchý nástroj na vizualizování partnerských statistik. Znovu – pro 1 kampaň je to zbytečné dělo, ale pokud propagujete u nás více jak 2 kampaně, už má pro vás smysl tam být.

A mít vše na 1 místě.

V únoru to budou už 4 roky, co jsme ji představili a musím uznat, že ji používám dennodenně. Jako partner rozhodně chodím častěji do PartnerBoxu, než do jednotlivých desítek AffilBoxů. A to byl přesně cíl = ušetřit partnerovi čas se správou a ukázat mu data (kliky, konverze, výplaty, …) na 1 místě. 

V předchozím roce jsme přidali i katalog affiliate kampaní běžících na našem AffilBoxu, kdy se do něj můžete zaregistrovat na 3 kliky (na 1 by to bylo lepší, ale souhlas s podmínkami je potřeba :)). A na něm budeme letos stavět, protože k jednotlivým kampaním můžeme propisovat více výkonových dat.

Ale také máme v plánu přidávat i přehled o reklamních prvcích, kuponech, xml feedech a notifikacích = aby se vám vše postupně „stékalo“ na 1 místě. Z čehož bude benefitovat i mobilní aplikace (iOS a Android), kterou partneři s oblibou využívají.

To mi dělá radost. Byla to trefa, která nám i roky po spuštění extrémně pomáhá. A na tom budeme i nadále stavět. Když budou u nás partneři spokojení, budou růst i naši inzerenti a také i my. Budu se opakovat, ale jsou to spojité nádoby.

Další novinky:

  • filtrace fakturace
  • a notifikace o nových kampaních

Všechny jsou vypsané tradičně na webu https://www.partnerbox.cz/novinky/ + je také zmiňujeme a rozebíráme v rámci PartnerBoxího podcastu (https://www.partnerbox.cz/podcast/), který si zaslouží více prostoru. 🙂 Ale jeho oddělení si hodně chválím, partneři mohou čistě poslouchat díly pro sebe, ne vše z inzerentské či správcovské stránky je pro ně tak klíčové.

Pravopisně

S Tomem Tučkem to táhneme dál! Už je to tak dlouho, že si pro připomenutí toho startu musím dívat na Linkedin. V době psaní je 13 let a 5 měsíců, kdy budujeme portály kolem češtiny, pravopisu, posléze i slovenštiny a jejího pravopisu.

Naše hlavní edu-saas služba Pravopisne.cz zvládla všechny SEO těžkost minulého roku a zase jsme se posunuli. Celý rok jsme opečovávali školní Prémium lience, které jsem nakousl už v minulém reportu. Neboli nabízení naší služby nejen koncovým studentům (potažmo jejich rodičům), ale i přímo do samotných škol. Nabízelo se to, když už i mé dítko je školou povinné = a také už mají Pravopisně. 🙂

Takže téma roku bylo sales (v našem případě 2 salesačky) a větší práce s kontaktováním stávajících škol – skrze registrované učitele češtiny, kterých máme přes 4600. Takže primárně jsme pracovali s již aktivními učiteli, kteří u nás mají své virtuální třídy a žáky. Aktuálně je u nás registrováno 108 425 žáků / studentů.

Od platících škol máme dost zpětné vazby na vývoj a nové funkce, takže tímhle směrem budeme zase pokračovat. Je super slyšet (konečně i fyzicky naživo) zkušenost od ředitelů a žáků, jak jim naše služba ulehčuje například zadávání domácích úkolů, sledování zlepšování žáků v pravopise, či jejich přípravy celkově na maturitu.

Téma maturit a celkově středních škol jsme měli za úkol v 2023, takže tam se extrémně rozrostla sekce o literatuře, autorech i historickém kontextu (protože pravopis už by správně měli všichni znát = správně, ale jak vidíme, není to u všech dokonalé), takže máme na čem stavět.

Téma letošního roku budou rozhodně reference a případovky = jak učitelé a celkově školy používají naší službu, v čem jim pomáhá, co zrychluje, jak zlepšuje žákům pravopis…

Econea správa

Už 10. rokem spravuji program pro českou Econea.cz – juch juch. Takže jsem viděl růst firmy z 4 lidí na 30, z pár set tisíc na 100 mio (2024 bylo ještě lepší). Jsem rád, že jsme se tehdy spojili – na doporučení Franty Szabó z AffilBlogu (zdravím a díky!).

Doslova není lepší, větší a vypiplanější affiliate program (jestli to nevíte, tak je na https://partner.econea.cz) na přírodní kosmetiku, bio domácnost, zero-waste produkty a nově také i potraviny. S těmi totiž souvisí to, že Econea se koncem roku prodala do rodiny firem kolem Country Life a dalších e-shopů, takže  máme perfektně nabito na letošní rok v sortimentové ofenzívě. 

A upadající konkurence tomu rozhodně jen pomáhá.

Takže letos jsme v affilu měli neskutečný závěr rok, ATH obrat, provize partnerů, … což ruku v ruce podpořilo i ATH výsledky Q4 celého e-shopu.

Mám radost, jak se projevila letitá práce celého týmu (díky Martinovi, co roky drží celý tým i firmu a Hance coby fantastické CMO, kteří jsou mi nejblíže) na skladbě sortimentu, cenotvorby, up-sellů a síly brandu a vedlo to k tak super závěru roku.

A myslím, že našich 849 partnerů bude mít jak růst i v roce 2025. Nečekaně vím plány a affiliate je do nich také pěkně vetknutý. A růst našeho affilu podpořil koncem roku i přechod na výše zmíněný Network = takže nejlepší měření, databáze partnerů k ruce, … Vše se letos propojilo do růstu. 🙂

SaasVegas a Mastermind

Zmiňuji to vždy, ale jestli mě něco baví, pohání a díky tomu rostu, tak je to setkávání s lidmi z byznysu. Ideálně tomu mému blízkému – takže SAAS, on-line marketing, affil, … a přesně k tomu sedí už legendární akce SAASvegas od Karla Dytrycha z Freela a Hanky Weaver.

Silná dvojka, která organizuje ty nejlepší akce! Díky moc za to. Lístky na nový (letošní) ročník už máme raději koupené = tak dobrá akce to je, že jsme odjeli a rovnou je rezervovali a platili.

Je to záruka zážitku.

To samé, ale v užším kruhu si zažívám v rámci našeho letitého SAAS mastermindu – Honza Korbel za Fakturoid, Honza Kulda za Freelo, Filip Podstavec za MarketingMiner, Mário Roženský za SupportBox, Jakub Balada za Apify, Honza Kadleček za Datalook / MarketingBI, Miloš Vetešník za Excalidraw a nově i Miroslav Novosvětský za AppBLock a MobileSoft a Tomáš Pětivoký za Dine4Fit / Kalorickétabulky.

I vám díky za letošní rok, každoměsíční setkávání a sdílení!

Byznys network klub

Na doporučení Honzy Minaříka z Effecta jsem naskočil do CBN (Central byznys klubu) = sdílecího a networkovacího klubu majitelů firem. Poslední měsíce byly primárně o rozkoukávání, ale už máme pár byznysových kontaktů, které dopadnou pro obě strany = affil a infuenceři trendují všude.

A ikdyby z toho nebyly přímé prodeje, vidím stále obrovskou hodnotu ve sdílení = nápadů, střípků, pohledů = chytří lidé kolem vás = z toho vyjdete vždy jako chytřejší, než předtím.

Bez kanclu

Závěr roku byl ve znamení změn = třeba že po 8 letech jsem bez kanclu a pracuju z domova. Původní rychlo-řešení (přeci nemůžu pracovat doma) se ukázalo jako zajímavá změna = pracuju jako dříve (3 monitori a Mac Mini), jen domácnost je zavalená věcmi na probrání z kanclu

Ale myslím, že zase do nějakého naskočím u nás v Hradci. 🙂

Osobní

Zrzka/děti

Jestli někdy se ukázalo, jak mám skvělou rodinu (blízkou, ale i vzdálenou), tak to bylo letos – rodina je základ a jsem rád, že já ten základ mám silný (viz další řádky). Díky moc neZrzce, že ji to i po +10 letech dál baví a naše dítka? Školkové a školní děti, které už více dělají radost, než starosti.

Děkuji i za vás. :)) 

Deprese a únava

Upřímně, když si googlujete výrazy jako co je deprese, jak se projevují panické ataky, … apod. Už byste to asi měli řešit. 🙂 Dnes se usmívám, ale období března až červena jsem měl zahalené v černém mraku (absurdně, když to byly nejsilnější byznysové měsíce mého života a našich společných firem).

Ale hlavě neporučíte a poprvé na tak dlouho mě začala vyloženě zrazovat – před pár lety, než jsme koupili AffilBox, jsem si prožil jeden týden v rámci (dnes už vím lehčího) vyhoření. Ale tohle byla úplně jiná liga. 🙂

V ultrarychlých bodech, co s tím: čokoláda, ašwaganda, tereapeut, bloky bez telefonu, hodinek, … me/my time

Prostor pro sebe, trochu podpora nálady od jídla a doplňků (alá biohacking) a hlavně mluvit. Co se vám honí hlavou, proč si myslíte, že to tak je, uniknout od overthinkingu (ten mi historicky pomáhal, ale teď mě zradil na plné čáře), … 

Každopádně v průběhu roku jsem svoje stavy a nálady řešil s desítkami lidí a překvapilo mě, kolik lidí z mé bubliny podnikání, s tím mělo zkušenost. Takže ne žádné, co blbneš, to se ti neděje, … ale jasně, a jak to řešíš, máš už tereaputa, jó to jsem řešil tehdy s tím, … Prostě mile, konstruktivně, dospěle = díky moc každému!

A taky už zpětně vím, že jsem více jak jednotkám lidí pomohl, že jsem tu svou zkušenost sdílel (i proto ji sdílím tady).

Že v tom nejsou sami, protože to řeší také, nebo to řešili, ale utlumuli to v sobě, nebo to řešil někdo v jejich blízkosti. Takže mluvte prosím. 🙂 O všem. 🙂

Hodnocení roku

Po bitvě je každý generál – dnes už vím, že ten rok byl úspěšný, silný, udělalo se dost práce, která hlavně vede k tomu, že nezačínáme rok na 0. Máme zase na čem stavět. To mě vždy baví, už jdeme do hloubky, rozšiřujeme, pipláme, hledáme možnosti pro zlepšení, ale je na čem růst a stavět dál.

Ta zrádná hlava se zpětně neukazuje jako tak negativní, jako to vypadalo naživo. Bylo to silné, ale vím, proč mě to doběhlo, jaké byly podklady, co s tím mám dělat dál, jak se z toho v budoucnu lépe a rychleji dostávat, či tomu ideálně předcházet. V tom byl ten rok silný a rozhodně na něj nezapomenu. 

I díky tomuhle reportu mimochodem. I proto ho píšu, nejen, abych si v době psaní, na přelomu roku ověřil, že ten rok byl rozhodně něčím hodnotným a intenzivním naplněný, ale také i zpětně v budoucnu. protože se k nim vracím.

A s úsměvem se sám sobě směju = hahá, kdybys věděl tohle, … tohle se ti fakt povedlo… ani jsi netušil, že to povede k… a tohle se ti bude hodit za 3 roky, protože… A taky… tak tady ten problém klíčil… a měl jsem se více věnovat XYZ, …

Ale to k tomu právě patří. 🙂 Čas smyje to negativní a zůstane nám všem ideálně jen úsměv. A s tím začínám letošní rok. Snad i vy. 🙂

Přeji vám (nejen s tradičně AffilBoxím Negroni koktejlem – a vedle bující kombuše), ať se vám daří! V čemkoliv co si vymyslíte, pro rok 2025.

Další reporty přátel a známých z onlinu:

Ohodnoťte článek: post

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: