Jak se mi dařilo (nejen v affiliate) v roce 2022? Bilanční článek

Je vidět, že jsem letošní rok tomuhle blogu moc nedal. Přeci jenom poslední článek je také bilanční a to z 2021. Asi mě to nepřekvapuje, ač jsem to nečekal, mluvený projev (alá náš stand-up comedy podcast) mi sedl – ač to nezaručuje kvalitní výsledek. 🙂

Takže ty hlavní myšlenky, nápady a novinky jsme reflektovali v něm. I určitá AffilBoxí a PartnerBoxí bilance bude společně s Jardou Janíčkem formou podcastu.

Dřívější reporty:

Jaký byl 2022?

Klasicky je tenhle report mým vnitrozpytem, šancí se zastavit a ohlédnout se. Vzpomenout si (v ideálním případě), co se vlastně ten rok událo, ne/povedlo, dát tomu strukturu a zapsat to pro budoucí zasmání. Jestli něco pomáhá mojí hlavě se nezbláznit z práce, tak je to právě to zastavení a hodnocení.

Každý rok si říkám, že bych ho měl dělat častěji, než 1x ročně (typicky v období po Vánocích, kdy jsem sám v kanclu a mám na to klid a ticho). Ale jak vidíte, přání je to sice hezké, ale realizace pokulhává.

Klasicky mám report rozdělený na pracovní a osobní rovinu.

Pracovní život

AffilBox.cz i com 🙂

Klasicky největší část reportu i největší podíl práce v letošním roku spadá pod náš AfflBox. Jsou to už 3 roky od koupě a stále to hodnotíme jako skvělý kup. Meziročně jsme vyrostli sice méně, (13 % YoY v rámci zaplacených licencí), ale i tak to byl silný rok. Technologicky i byznysově. Výrazně se nám totiž mění skladba klientů.

Podstatnou část už tvoří PRO licence, na které Basicáři docela houfně přecházejí = až se dá čekat, že v čase tuhle licenci zrušíme a bude jen PRO jako základ. Byť třeba sa kratším fakturačním intervalem, než je doposud.

AffilBox Pro

PRO jede

Nedivím se jim, funkčně je to nadupaná verze a stále rozvíjená a košatější. Vidíme i násobně nižší churn právě u PRÓček, než u základních licencí. Affiliate prostě není o zkoušení a pokusech, je to dospělý marketingový kanál a je vidět, že to klienti chápou a investují do něj.

Dost pomáhá, že ty výhody vysvětlujeme napříč Podcastem, takže je to srozumitelnější předání jednotlivých use-casů, než stroze přes Ceník.

Až když to slyšeli od nás, jim ty výhody docvakly.

Celkově jsme dřívější roky tekli na tom, že jsme nedokázali in-app předávat info o novinkách, výhodách funkcí, … Což se s novým (a aktualizovaným) Wizzardem pro nové licence zlepšilo. Ale na nový rok máme ještě dost možností, ja více v samotné službě informovat o jednotlivých funkcích.

Z těch 61 novinek a úprav, které šly letos ven, určitě musím vypíchnout:

Spousta práce (jak typické pro 10 leté SAAS) bylo tzv. pod kapotou. Plus probíhaly přípravy na API pro vlastní mobilní aplikaci, ale o té více až v novém roce.

Refactoring a zakopávání kostlivců je už denním chlebem.

Hlavní kredit za letošním rokem nejde určitě za námi, ale naším týmem. To množství práce a nadšení (i po letech s námi) je neskutečné. Za to vám děkuji!

A hledáme = tech seznamka :))

Btw. hledáme Junior vývojáře, další ruce se nám v novém (a krizovém) roku budou hodit. A když už jsem u toho, tak potřebujeme s Jardou uvolnit ruce co se týče marketingu, takže taktéž i markeťáka. My se budeme soustředit na vývoj a sales.

Off. svět

Také jsme pod hlavičkou AffilBoxu byli poprvé na off-line konferenci! Shopcamp byla neskutečná jízda. Už jsem o tom někde mluvil, ale byly tam snad 3 hodinové úseky, kdy jsme šli ve 3 lidech z konzultace do konzultace

Ani jsem nedojedl oběd a už jsem spěchal ostatním pomoci s frontou. 🙂

Takže to rozhodně hodnotíme pozitivně a určitě si to v novém roce zopakujeme. Prohnutou promo stěnu máme (nad tou konstrukcí někdo hodně přemýšlel = pecka), stolek s monitorem (video s titulky se hodně osvědčilo jako lákadlo), rollupy se budou aktualizovat (mění se jen potisk, rám zůstává) a doplníme dle zkušeností z posledně ještě druhý stolek pro dárky.

Affiliate srdcaři

Plus jsme si udělali radost subbrandem Affiliate srdcař, který se už objevoval na našich trikách, taškách, vizitkách a samolepkách. V příštím roce s ním máme plány na trochu odlehčenější a vtipnější merch, ale uvidíme. 🙂 Ten vizuál budu rád nosit dlouhé roky…

Jsem totiž i po 14 letech affiliate srdcař!

PartnerBox.cz

Hra, kterou jsme touhle partnerskou (pseudo BI) službou rozehráli předminulý rok, se plně projeví až v novém roce. Už teď je rozhodně prospěšná pro partnery a to byla do světa vyslaná jen jako MVP.

Aktuálně:

  • sdružuje data o zapojených affilboxích kampaních na 1 místě,
  • upozorňuje na zamčené / končící kampaně,
  • překročení výplatního minima,
  • nově umožňuje i žádat o fakturaci na 1 klik
  • a nahrávat faktury přímo z PB (novinka posledních dní mimochodem).

Těch partnerů, kteří ho aktivně používají je přes 480.

A z principu toho, že má smysl do PB jít, když máte více jak 2 kampaně, jsou to větší partneři. Část jsou rozhodně TOP affiláci (ať si dáte jakoukoliv definici za to TOP). 🙂

Ten finální záměr se ale projeví v novém roce (2023), kdy dotáhneme určitý matchmaking mezi partnery a inzerenty v rámci AB kampaní. Bude to klíčový prvek pro růst partnerů u nás, ale i AffilBoxu jako takového.

I proto do něj budeme ještě více investovat. Pár lidí už beta-testuje mobilní aplikaci s notifikacemi (native iOS a Android = snad ho někdo v rámci affilu používá). Na ty interní notifikace se budou v další fázi předávat i notifikace z jednotlivých AB, které je také používají skrze Notifikační centrum.

Takže vám nic neunikne a vše bude datově i informačně na 1 místě. A v lednu v něm přibude potřebný katalog našich kampaní, rychlo-registrace i právě detail partnera, který bude protikusem pro nový AffilBox Network.

Plus větší prostor v novém roce získá partnerský blog/magazín, z kterého pro příští rok chceme udělat hlavní médium kolem affiliate. 🙂 Možná i s vlastním podcastem čistě pro affiláky.

Pravopisně.cz i Pravopisne.sk

S Tomem Tučkem to spolu táhneme přes 11 let a zatím to vypadá, že nekončíme. V uplynulém roce jsme více předělali monetizaci – ta kombinuje placené Prémium studentské profily, 3 mediální agentury (každá je silná v jiné reklamní ploše), Adsense a ještě jednu technicko-datovou spolupráci.

Tu v novém roce přetvoříme do nového pilotu, který bude čistě výkonnostní. Aneb budeme moci k dalším zákazníkům přejít po „spřáteleném chrbtě“. Což bude výstup našeho asi 6 letého oťukávání a rozhodně to projekt zase posune.

Růst jako takový byl YoY dle Fakturoidu (doporučuji ho stále každému podnikavci) 48.7 %. V příštím roce by to díky pilotu mohlo být ještě citelně více. V náštěvnosti jsme v nejsilnějším měsíci přesáhli 844 000 návštěv = je vidět propad oproti covidovému roku, kdy ten strop byl přibližně kolem 1 250 000.

Rok to byl primárně obsahový, Tom s externisty pracoval primárně na nové literární sekci – testové i okruhové, za což mu jde plný kredit. Technologicky jsem trpěli nedostatkem rukou u vývojářů, takže jsme dotáhli pár věcí. A to:

Většina vývoje byla letos hlavně interního rázu, refactoring (+10 let kódu se už projevuje) a aspoň základní BI pro analytiku profilů.

Zase jako v posledních letech nám s vývojem a grafikou pomáhají borci z Firamedia.cz a Effecto.cz.

Affiliate správa / konzultace

Začátek (meziročně) byl v rámci Affil.Econea.cz rozhodně chladnější, ale poslední (alá korporátní Q4) část roku byla neskutečně pozitivní. A jen těsně o pár desítek tisíc jsme nepřesáhli ATH z listopadu 20. Takže je nakonec co slavit, protože celý rok (nejen u nás nečekaně) ovlivňovala plíživá energetická krize a a stále probíhající VÁLKA na Ukrajině.

(Nevím proč, ale až včera jsem si objednal tričko Fuck Putin – doporučuju.)

Ta nás ovlivňovala více, vzhledem k partnerčině rodině, která z Ukrajiny pochází, takže to téma se nás úzce týká a prolíná se nejen prací, ale i rodinou. Takže i ta pomoc v průběhu roku byla intenzivnější.

Osobní život

Užší rodina je pořád se mnou trpělivá a díky bohu zdravá, ťuk, ťuk. Ač se je snažím odradit, stále se mnou zůstávají. Aneb neZrzka je už se mnou přes 10 let a zkusím ji neotrávit, že to vydrží i dalších 10 let. V širší rodině se už bohužel objevují pohřby, ale takový je bohužel život.

Musíme už s tím počítat a nějak to zpracovávat.

Necvičení

Jestli něco definovalo letošní rok, tak to bylo skvělé jídlo, hodně práce a méně pohybu, než je zdrávo. Výsledek na mě je vidět, takže to je samozřejmě fail. Takže v novém roce se zase více vrátím ke kolu (auto od cca srpna mi moc nepřidalo = ale 2 dítka na 1 kole nejsou pro cestu do školky ideální).

HW / hračky

Každý rok si dělám radost, ať už lepším pracovním místem, tak domácími hračkami. V kanceláři už není moc co vymýšlet, 3 vertikální stoly (stále je doporučuji, stejně tak i vertikální myš = už jsem tím nakazil dost lidí), hromada monitorů, pár Homepodů, … Ta sestava je už dost stabilní. Doma jsem si udělal radost jen chytrými hlavicemi na topení, o kterých jsem přemýšlel roky.

Dávaly mi smysl už v době, kdy nebyla energokrize, v té aktuální je to za mu super krok. Původně jsem chtěl NetAtmo, nakonec jsem zvolill Eve Thermo (2 ks v sadě). Jeden odešel během asi 3 týdnů, asi HW závada.

Stačil 1 telefonát a Apple.com mi poslal rovnou 1 nový, že ten mrtvý si mám zrecyklovat.

Skvělý support a servis, který se nevidí. Vědí, že náklady a starosti s posláním tam i zpět 1 ventilu jsou větší, než poslat rovnou nový kousek a mít mě spoko. Tenhle ventil už má Thread/Matter, takže oproti NetAtmu (které dle všeho u těch ventilů nebude mít tuhle podporu nikdy) nepotřebuje hub a komunikuje rovnou s HomePody a TV.

Takže tlumí topení když odejde poslední člověk, můžeme si domácnost předehřát, když jedem z výletu domů, přes Siri ovládat teplotu ve všech místnostech, … ideální hračka pro nás.

Kanáry

Pár dní po vypuknutí války jsme odletěli s rodinou na Kanárské ostrovy. Nevěděli jsme co se bude dál dít, takže původní rozhodnutí (nesouvisející ale s válkou) si vzít jen jednosměrné letenky, bylo osvěžující. Nakonec jsme stejně tam byli jen tři týdny, ale i tak to byla skvělá volba. Výchozím bodem byl všemi doporučovaný Las Palmas.

Pár dní nám trvalo se rozkoukat a srovnat se s větrnem, ale ve výsledku jsme si to přesně zamilovali.

Živo, svěží vzduch, skvělé rybky a oceán na koupání (jsme teplotně odolnější). Rozhodně jsme projeli Gran Canarii křížem krážem a v novém roce se zase vrátíme, snad i na déle. :))

Co nás čeká v 23?

Narovinu nečekáme od příštího roku žádnou procházku růžovým sadem. Ekonomický růst a celkově blahobyt už máme za sebou, takže čekáme spíše masakr. Ochlazení e-commerce, které jsme viděli letos, se v novém roce nejspíše prohloubí. A své udělají i nové zákony kolem recenzí, Google E-E-A-T a OpenAI (příležitost x hrozba).

Vstupy se prodraží a bude větší tlak na výkon. A jestli něco umí affiliate, tak je to VÝKON.

Takže jsme si vsadili rozhodně na dobrého koně. I tak očekáváme, že se příští rok proinvestujeme a prosekáme více agresivně, než doposud. 🙂 On totiž masakr pro jedny, je příležitost pro druhé. A toho se budeme držet.

Každopádně přeji (nejen za AffilBox) vše NEJ do nového i Nového roku. 🙂 Nejen hodně konverzí, jak přeje naše aktualizované Affil Negroni!

Reporty a články přátel a známých z oboru:

Kdyby tu chyběl váš report, napište mi, nebo ho dejte do komentářů a já ho v čase přidám do seznamu. 🙂

5/5 - (1 hlasů)

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: