Škoda každého affiliate kliku, který padne vedle

Pokud už máte navštěvovanější affiliate weby a vaším cílem je dovést co nejvíce návštěvníků k vašim affiliate inzerentům, už musíte lépe pracovat s „trackingem“ jednotlivých affiliate odkazů. Přesně to radím partnerům, které mám svěřené v programech Affil.Econea.cz a Partner.Naturhouse-cz.cz.

Potřebujete vědět:

  • na jaké odkazy se nejvíce kliká,
  • odkud klikající lidé přicházejí,
  • a průběžné statistiky dle dnů, týdnů, měsíců, …

A také potřebujete mít jednoduchou možnost hromadně tyto odkazy upravovat a data z nich združovat a hledat slabá místa pro ještě lepší výdělky. V dnešním článku vám ukážu, jak to dělám já.

V průběhu času jsem používal kombinaci z těchto 3 nástrojů (ale pokud nepoužíváte ani jeden, poslouží vám i klidně jeden):

Nezačal jsem je používat najednou, ale postupně vykrystalizovaly v čase, kdy jsem začal řešit sledování a správu stovek affiliate odkazů.

Interní statistiky prokliků a správa affiliate odkazů

Už dříve jsem na svém blogu psal svůj názor, že všechny affiliate odkazy by měly být skryté za interní adresu a stále si za tím stojím.

Zjednodušíte si tím právě správu odkazů – nemusíte je editovat přímo v článcích, ale na jednom místě (třeba v pluginu Pretty Link či v jiném) a pro uživatele je vstřícnější vidět hezkou, čistou url, než prasárny, které generuje třeba affiliate síť CJ. A také tyto odkazy můžete jednoduše používat v e-mailingu či sociálních sítích a mít tak přehled a kontrolu nad tím, kam vámi doporučení návštěvníci stále proudí.

Původně jsem pro přesměrování affiliate odkazů používal jednoduchý plugin Quick Redirect, který uměl 301 přesměrování, ale neuměl sledovat prokliky, neuměl sdružovat jednotlivé odkazy do skupin a ani nic dalšího užitečného – jen skryl odkaz a přesměroval návštěvníka.

Vyplatí se investovat čas i peníze

Proto jsem postupně několik stovek odkazů přesunul do Pretty Link pluginu. K tomu jsem časem přikoupil i PRO verzi, která umožňuje vícero typů přesměrování (umí i můj oblíbený brandovaný Pretty Bar), automatické nahrazování konkrétních slov za affiliate odkazy apod. Ale v základu si vystačíte i s bezplatnou verzí, která je ke stažení ve WordPress depozitáři.

Kam návštěvníci klikají a další data..

Díky podobným pluginům zjistíte přímo v administraci WP jaké odkazy se proklikávají, jaké jsou denní či měsíční trendy i odkud uživatele v rámci mezí chodí. V základu je to dobrý odpichový můstek, kde začít s zlepšováním vašich výdělků.

Pretty Link jako nástroj pro affiliate marketing

Důslednou správou affiliate odkazů si udržíte aktuálnost odkazů (odkazují tam, kam mají opravdu uživatele dovést) a také jednoduchý přehled. Ale pro hlubší pochopení kde se berou vaši konverzní návštěvníci potřebujete mít trochu lepší nástroje…

Externí statistiky prokliků a pokročilá analýza

Pro tohle používám tandem klasických Google Analytics a Google Tag Manager – jsou to mocné nástroje, ale málokdo ví, jak je pořádně využít. V základu pro tuto analytiku používám funkce Event Tracking, kterou jsem si musel ohnout kvůli tomu, že affi linky otevírám mixovaně do nového i stávajícího okna. K tomu vás navede část s Outbound trackingem.

Trochu si můžete ulehčit práci právě díky PRO verzi Pretty linku, který umožňuje propojení s různými „Google Analytics“ pluginy do WordPressu. Jsou to:

  • Google Analyticator,
  • Google Analytics by MonsterInsights (formerly Yoast),
  • Google Analytics Plugin.

Sám používám GTM a klasické Google Analyticsy, protože nemám rád zbytečné pluginy, ale pro někoho, kdo neumí nastavit tracking přes GTM, může to bý tohle ideální cesta.

Trackovaní affil linků v Google Analytics

Díky tomu si do GA dokážete dostat i data o zdrojích „konverzního“ traffiku (z pohledu mikrokonverze, kterou je zde proklik na e-shop) i přehled o rozdílnosti prokliků na jednotlivé typy reklamních prvků (ty si odlišujete dle Kategorie události a štítku události), …

Jde jít ještě dál

Další úrovní by bylo získávat od inzerenta data z jeho Google Analytics, která by byla výsekem jen vaší affiliate návštěvnosti. Takže by vám nepředával vše (což nikdo logicky neudělá), ale jen data, které vám pomohou a shop nepoškodí. Není to jednoduché vyjednat, ale u větších inzerentů a větších obratů se to dá domluvit. Výsek těch data byl dle mé blahé paměti také díky kouzelnému Google Tag Manageru (doporučuji kurz zadarmo).

A jak analyzujete svou affiliate návštěvnost vy? Používáte podobné metody jako já, nebo je máte mnohom komplexnější a tomuhle se už jen smějete? Nebo na to kašlete a jedete na cit a poslepu? 🙂 Pochlubte se do komentářů, rád se něco nového naučím!

7 komentářů ke článku “Škoda každého affiliate kliku, který padne vedle”

  1. Wladass napsal:

    Díky za článek a tip na plugin 🙂

  2. Tomáš napsal:

    Používám to stejně, měření kliků v GA je super. Napsal jsem na to před časem i jednoduchý návod, podle kterého to nastaví úplně každý. Dal bych odkaz, ale místní kontrola stále dokola považuje příspěvek za spam 🙁

  3. Kristian napsal:

    Ahoj, super clanok. Ja na trackovanie konverzii pouzivam metodu postback, ktoru mam nastavenu priamo na serveri. Vsetky odkazy z mojho webu si zazdrojujem v UTMkach, následne sa mi data z postbackov vracaju do DB ktoru mam napojenu na Microsoft PowerBI. Vdaka UTM tagom nadherne vidim zdroj preklik a teda objednavky (či uz direct, FB, Google Adwors…) ale aj jednotilve kampane.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj,

      máš pravdu – úplně jsem na postback zapomněl, dříve se používal jen u leadgen velkých kampaní, ale od letoška je integrovaný i v rámci běžného affilboxu, takže se může více rozšířit. Díky moc za vhled do tvé analytiky konverzí.

  4. […] affiliate webů. Pro ty průběžně připravuji praktické návody – recenzní weby, analytika, katalogy, … a další přibudou […]

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.

Pošlete tento článek e-mailem: