PRAKTICKY: Jak uspět v novém #czaffil oboru?

Jak uspět v novém affiliate oboru, kde nemáte do začátku žádné synergie s vlastními weby, sesbíranými e-maily či remarketingovými publiky? Na to se dnes podíváme. A prakticky. Oživuji / revitalizuji partnerský program Veselézvíře.cz, který běží na CJ a ten použiju jako dnešní základ.

Pár čísel

  • 10 % provize (nadstandard v oboru krmiv).
  • 45 dní cookies.
  • Průměrná objednávka 600 Kč.
  • 5 % konverzní poměr (nadstandardní snad ve všech e-shopových segmentech).

Affiliate program nabízí kromě běžných reklamních odkazů i XML feed. Ohledně toho jsem už na tomto blogu několikrát psal, takže nemá smysl opakovat stále stejný postup či nástroje. Pro inspiraci či osvěžení si přečtěte články z hledání.

Pokud oboru rozumíte, budete králové!

Zde XML feed použijeme pro stavbu úzce zaměřené ministránky týkající se péče o domácího mazlíčka. Když ho budete sami opravdu mít, tak máte napůl vyhráno. Není nic překvapivého, že lidé, kteří mají vztah k zvířatům, budou schopni postavit užitečnější a konkurenceschopnější stránku o zvířátkách. A s tím budeme pracovat.

Část affil oborů se dá dělat čistě silou – marketingem / výkonem, vylepšování UX = technicky (finance, zdraví, …. celkově lead-gen). Ale ne na všechny obory to funguje. Já se na ně masochisticky specializuju (viz kampaně, které propaguji, oživuji, nebo jsem jejich správce – mimo NH). Čistí affiláci zde nemají takové úspěchy jako nadšenci z oboru. A dost podobné to bude i u této kampaně.

Jak vytvořit automatizovanou ministránku v malé nice?

Vezměme obsah e-shopu Veselézvíře.cz – krmiva, podestýlky, pamlsky, hračky, oblečky, … prostě všehochuť pro majitele domácích mazlíčků (tedy pokud mezi ně nepočítáte manželku či přítelkyni). Kategorie jsou v základu rozdělené pro psy, kočky, hlodavce/fretky a ptáky. Od tohoto rozdělení se i my odpíchneme.

Vezmeme třeba psy – co bude zajímat páníčky? Jak o psy pečovat, jak je krmit, čím je krmit, jak vybrat obojek, jaké zdravotní problémy může mít, … Všechny tyto věci má zkušenější majitel psa zmáknuté. A pokud je trochu zdatný ve psaní, dokáže tyto zkušenosti předat i ostatním. Když bude alespoň trochu šikovný, může vlastní praktické texty doplnit i o vlastní fotky psíka, doplňků, krmiva, … čehokoliv, co se týká tématu.

V základu byste měli mít tedy „blog“ o péči o konkrétního psa (třeba Hafíka), s jeho fotkami a vlastními radami jak o něj pečovat. Takový obsah je užitečný a má smysl ho číst. Ale jak na tom vydělat? Affiliate a xml feed je dobrá cesta.

Cest k napojení feedu na obsahový web je několik:

  • úzce zaměřený katalog se všemi produkty pro psa (záložka v menu, bočním menu, …)
  • tematicky spojovat produkty z dané podkategorie (třeba krmivo) k článkům (pod článkem může být výčet nejprodávanějších produktů v dané kategorii.

Můžete naši logiku i otočit a mít katalog s doplňujícím obsahem, ale nikdy to nebude tak udržitelné a stabilní jako obsahový web s produktovým katalogem takříkajíc „bokem“.

Tajný TIP: ve feedu je v tagu MANUFACTURER i výrobce daného produktu – mnohé z nich jsou vyhledáváné – vytvořte pro tyto brandové výrazy nové vstupní stránky s logem, velkým popiskem a výpisem produktů s podřazenými kategoriemi = ideální pro organickou návštěvnost.

Bez práce to opravdu nepůjde

Teď si ale část z vás řekne – ale to je hodně práce… Já zvířatům nerozumím, tak bych to musel delegovat… (a najít někoho, pro koho jsou zvířata vášní) A nebude to zadarmo… A… Ještě… Nebo… Pokud nevidíte smysl v užitečném obsahu, který bude oživený ještě o automatický obsah s produkty (kontextově přiřazený a relevantní k článkům), tak vás tento přístup k affilu živit nebude.

Můžete zkusit jít hrubou silou (PPC, e-mailing, …), ale do budoucna vám třeba dojde dech, peníze, energie a zjistíte, že jste nic nevytvořili. Jen jste přenášeli návštěvníky z bodu A do bodu B a doufali jste, že vás to dlouhodobě zajistí.

Proto i sám vytvářím obsahové weby okořeněné o produktové xml a funguje mi to. Ale musel jsem si k tomu dojít přes xx pokusů. Zkuste se inspirovat a pak mi napište = rád vám poradím 🙂

4 komentáře ke článku “PRAKTICKY: Jak uspět v novém #czaffil oboru?”

  1. Michal N. napsal:

    Konverznost solidní (snad až moc) 😀 Ale ok – díky za ten tip s brandem, dost jsem je opomíjel. Tak už nebudu.

    • Ondřej Martinek napsal:

      S brandem se dá pracovat skvěle a stojí to jen trochu práce se stylováním, hledáním vhodného loga a textařiny. Přitom je to super vstupní stránka typu „Brit krmiva“ apod. Dá se s tím pracovat v celém affilu…

  2. Jiří Pavlas napsal:

    Pěkný článek a užitečné tipy, díky. Něco podobného v jednom segmentu mám již delší dobu v plánu. 🙂

    • Ondřej Martinek napsal:

      Díky za pochvalu – jo ten princip je přenositelný snad na všechny produktové kampaně – stačí najít problémy, které řeší daný uživatel a propojit je s produktovým obsahem, který bude přímo příbuzný k daným článkům.

Přidejte komentář

Pošlete tento článek e-mailem: