Co brzdí affiláka v růstu? #MÁ ZKUŠENOST

Proč nemohou affiliate partneři růst až do nebes? Co je vlastně brzdí?

Z mého pohledu jsou to tyto věci:

  1. cashflow – vlastní či díky neplacení aff. inzerenta – je to bohužel častější nešvar,
  2. vlastní zkušenosti – neumí stavět vlastní weby, sbírat maily, propagovat, využívat xml, iframy apod.,
  3. delegace – vše dělají sami, jsou v tom „nejlepší“ a neumí předat své postupy dalším, kteří by ho zastoupili,
  4. defokus – dělají vše a zároveň nic.

Jak se na to dívám já?

CASHFLOW

  • Začněte si dělat finanční rozvahu – najděte weby/segmenty, které vám vydělávají nejvíce a podívejte se, jaké náklady na ně máte. Ořezejte to, co negeneruje peníze (a ani to nevypadá, že by se to mělo hned změnit) a soustřeďte se na „cash-cows“.
  • Když vám neproplácí inzerent faktury v rámci rozumné doby (50 dní po splatnosti rozhodně není rozumné), hledejte za něj solidní alternativy, ať máte kam posílat své návštěvníky, když padne – to, že neplatí už ukazuje na nějaké problémy = také mají špatné cashflow, něco se krutě pokazilo, …
  • Dalším řešením, je mít kontokorent pro překlenutí těch největších mezer mezi výdělky a reálným proplacením faktury. Není to ideální řešení, ale když se s ním naučíte pracovat, jsou to volné peníze – u některých bank i s minimálními úroky pokud vrátíte (otočíte) peníze rychle zpět.

VLASTNÍ ZKUŠENOSTI

  • Pokud nemáte v sobě nezastavitelný motor, který vás bude neustále nutit jít dál, učit se něco nového, experimentovat, tak jste podle mě druh zralý na vyhynutí. V jiných oborech to nebude tak velký (a hlavně extrémně rychle přicházející) problém, ale v affilu rozhodně je. Všichni vyděláváme peníze na internetu, který se neustále vyvíjí, mění …
  • To co platilo včera, nemusí platit dnes... Možnosti propagace, technická řešení webů, synergie, práce s daty, … vše jde dál a pokud se zastavíte, tak během pár let pravděpodobně skončíte = affil pro vás nebude životním příjmem až do důchodu.
  • I kdybyste chtěli posouvání těchto hranic delegovat na externisty (profíky ve svém oboru), tak vám stejně nejspíše dojde dech = vy budete „úzké hrdlo“ vašeho podnikání a když nebudete ostatní vést správným směrem, skončíte stejně, jako kdybyste je neměli po ruce.

DELEGACE

  • Každý (i já) má pocit, že všechno udělá nejlépe, nejrychleji, … A ono to možná je pravda, ale u větších projektů se nemůžete věnovat rutiním věcem, vše si vytvářet sám: od textů, přes grafiku, kód, marketing, obchodní část = zblázníte se.
  • Co nejdříve najděte obory, přístupy, metody, které vás baví, jdou vám lehce od ruky a těm se věnujte = zbytek delegujte. Vy máte být jen dirigenti a mít k ruce perfektně secvičený orchestr. Budete namítat, že je to drahé. Ano vyjde vás to dráž, než váš čas, ale ten je v konečném důsledku nejdražší.
  • Můžete si svůj čas (1 hodinu) považovat na 500 Kč. Za 1 hodinu uděláte vždy jen určité množství práce a přijde vás to na ušlém zisku (třeba při klientské práci) 500 Kč. Když ale najdete někoho šikovného, kdo má nižší hodinovku než vy, najednou budete vždy v plusu. Práci zastane někdo jiný a vy ušetřený čas můžete věnovat užitečnějším a jistě výdělečnějším činostem.

TIP: cokoliv se dá automatizovat, udělejte to, nebo to rozkouskujte na procesy, sepište to do přehledného seznamu kroků a to někomu zadejte. Díky takovému podkladu můžete práci jednoduše předávat dál a dál na další externisty a postupně klidně daný seznam kroků vylepšovat dle zkušeností.

DEFOKUS

  • Je to chyba i výhoda. Každý má jinou dynamiku práce – může se od rána do večera věnovat jen 1 oboru/ 1 webu a bude pořád plný energie. Jiný zase má rád více projektů z různých oborů, jiných typů a bude také plný energie.
  • Vždy jsem byl ten druhý typ a všude jsem poslouchal, jak je nutné se fokusovat jen na 1 věc, které se bude dařit nejlépe. Ale já jsem je kvůli diverzifikaci rizik nikdy neposlouchal. A dnes jsem za to rád – moje cesta je totiž někde uprostřed.
  • Díky tomu, že jsem se věnoval x různým směrům (blogy, magazíny, recenzní weby, xml katalogy, vlastní e-shop, konzultacím on-line marketingu), mám dnes neskutečnou studnici vědomostí a zkušeností. Vezmu střípek z jedné zkušenosti (klidně failu za x desítek tisíc), k tomu střípek z konzultací od klienta, k tomu něco z vlastního testování na „pískovišti“ (mluvím o nich v rozhovoru s Martinem Bětíkem) a ejhle = něco nového, neotřelého a skvěle fungujícího.
  • Kdybych měl ale klapky na očích a jel jedním směrem = za jedním vybásněným projektem, neměl bych takové zkušenosti z celé šíře oborů a technik.

Zde vám tedy neporadím jednoznačnou věc – najděte svůj svůj směr (více menších webů/směrů na učení, růst x 1 velký TOP vymazlený projekt) a držte se ho.

Co dle vás ještě brzí affiliate partnera v růstu?

Budu rád za každý postřeh 🙂

Doplnění: další tipy na brzdy růstu jsou v komentářích ve skupině Topaffilák 🙂

10 komentářů ke článku “Co brzdí affiláka v růstu? #MÁ ZKUŠENOST”

  1. Radek napsal:

    Asi 2 minuty předtím, než jsem začal číst tento článek jsem si říkal, že dneska jsem zas „blokovanej“ tím defocusem a nic neudělám. Když jsem tak začal článek číst, trochu jsem se těšil na další potvrzení toho, že je potřeba focusovat se, ale moc si mě teda nepotěšil 😀

    Ale musím s tím souhlasit, mám to úplně stejně. Občas něco nevyjde v affilu, občas něco v e-shopu, ale ty chyby i poučení ze všech projektů dohromady dokážou udělat nějakej ucelenější pohled o tom, co by mohlo fungovat a co ne a každej další projekt je tak lepší a lepší. Stejně ale myslím, že jednou je potřeba (až trefíš to pravý) zůstat jen u jedné věci a všechno co znáš naplno rozvinout v jednom hlavním projektu (nemusí to být 1 web).

    • Ondřej Martinek napsal:

      Už jen mluvení o defokusování může být vlastní blok pro užitečnou práci 🙂 Nevěřím, že existuje jen jediný přístup k úspěšnému podnikání = fokus na jednu věc.

      Možná k tomu dojdu, poslední 2 roky seřezávám weby, obory, spolupráce co to jen jde a daří se skvěle. Ale dnes stavím už na 7letých zkušenostech.

      Kdybych udělal na začátku jen jeden web, tak by bylo štěstím, že by uspěl – kdyby zákonitě jako první kousek neuspěl, tak by mě to demotivovalo a třeba bych už nepodnikal 🙂 Takhle se držím už pěknou řádku let a jde to lépe a lépe 🙂

  2. Kamil Staš napsal:

    Heh zrovna dvě minuty před zveřejněním článku jsem se bavil s Petrem Balounem a já si posteskl, že poslední dva roky rostu lineárně. Což je příjemné, ale k větším výdělkům je dlouhá cesta. A ty za dvě minuty publikuješ toto 🙂 Nad tím vším co píšeš už delší dobu přemýšlím. Jenže peníze, které je třeba k delegaci teď aktuálně topím v rodinném rozpočtu, tak stále ne a ne se odhodlat něco reinvestovat. Zajímavé pro ty procesy je přečíst si knihu Nepostradatelní, ale nevnímat ji coby návod na budování kariéry, ale z pohledu právě toho zadavatele 🙂

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj, mě nejvíce asi posunulo delegování textů a svěření práce externímu grafikovi a programátorovi – texty si napíšu v klidu sám, ale ta práce mě ani podnikání nikam neposune, jen „ušetřím“. V kódu a grafice si taky něco vytvořím, ale jen na základní úrovni. Oni mě dokáží neskutečně posunout, vylepšit vše, co jsem si sám „podomácku“ šolichal a nikdy těch peněz do nich nelituju. To je skvělá investice.

      Díky za tip na knížku 🙂 Vůbec jsem ji neznal, tak ji přidám do nekonečné čekací listiny na čtení 🙂

  3. dysm. napsal:

    Pokud nastanou body 2, 3, 4, tak přestane platit bod 1, protože nebude co fakturovat :]. Jinak osobně vidím největší problém v „lenosti delegovat“ – než bych pro druhý připravil zadání, tak to radši časem udělám vše sám ;).

    • Ondřej Martinek napsal:

      Mě k delegování donutila moje dřívější snaha dělat více webů, jiných konceptů (blog, magazín, recenze, xml, autority, …) a už jsem to nemohl stíhat. Na tom jsem se naučil kde hledat lidi, jak jim zadávat práci (rozkouzkovat rutinní práce na podúkoly – pak se to v případě selhání dobře předává) a teď když mám méně webů, tak už z toho jen těžím 🙂

      Když už začneš delegovat, tak se k tomu původním asi už nevrátíš :))

  4. Josef Kroupa napsal:

    Ondro,
    vidíš, já to mám přesně naopak. Ke konci loňského roku jsem se rozhodl pro zaměření jen a pouze na jeden jediný segment. Prodal jsem dva weby, které mi braly nějaký ten čas a z utržených peněz (a z peněz, které jsem utržil na affilu kolem Vánoc :)) jsem si vytvořil drobné cash flow a začal jsem investovat (placená šablona, placené pluginy, texty, linkbuilding).

    Musím říct, že se mi tímto krokem neskutečně ulevilo a hrozně se mi uvolnily ruce. Výhledově plánuji dotáhnout svůj primární web co možná nejdále, maximum činností delegovat a postupně otestované postupy a načerpané zkušenosti převést do praxe i u dalšího jednoho až dvou webů, které jsem si stále nechal. Takže ve výsledku budu mít taky drobný defocus s rozloženou mírou potenciálního rizika 🙂

    • Ondřej Martinek napsal:

      Chápu tvůj přístup a dává mi smysl – v konečném důsledku piluju jen 3 TOP velké weby (víc jak tisíc článků, produktů, …) a zbytek je jen stafáž (ač vydělává), ale pořád je se co učit, jiné obory mají jinou dynamiku a trendy v příjmech a návštěvnosti, takže je to záměrná diverzifikace 🙂 A když se něco naučím v jednom, tak v určitém zobecnění dokážu to know-how přenést i na úplně jiný typ webu/segment a funguje to.

      Už mám poměrně vytyčenou cestu, kam se v affilu vydat a kde to bude dlouhodobě funkční koncept = a bude mi dávat smysl i kvůli kvalitě a přínosu pro uživatele.

      Držím se SA palce:)

  5. Honza napsal:

    Pěkný článek. Tak se konečně nemusím stydět za těch 200+ domén a webů, kdy poslední 2 roky kupuji weby, které někdo seřezal. 🙂
    Fokus je krásná věc, ale není pro každého a jen studenti bydlící u rodičů (alias startupisti ) si mohou dovolit vložit všechna vajíčka do jednoho košíku.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Čím bližší a větší je rodina, tím je nutnější mít více vajíček a více košíků 🙂

      I z toho důvodu si držím více webů, více konceptů, více oborů, ba i affiliate konzultace = ač bych se mohl věnovat jen 1 affil webu a uživil by mě také.

      To strategizování do budoucna je super – díky za připomenutí:)

Přidejte komentář

Pošlete tento článek e-mailem: