Potřebují velcí hráči affiliate marketing?

Dnes zabrousím do vod úvah – potřebují velcí hráči na českém trhu affiliate marketing? Vyplatí se jim? Má pro ně nějaký přínos?

Affil můžete chápat jako velmi výhodnou strategii nejenom pro získávání nových objednávek, ale i pro přebírání objednávek své konkurenci.

Svými běžnými mark. kanály (SEO, SEM/PPC, remarketing, soc. sítě, mailing, RTB apod.) dokáže velký hráč zasáhnout velkou část své cílovky – ale někteří zákazníci těmto běžným formátům nevěří (právoplatně). Ale spíše uvěří blogerce či vlivnému magazínu, který mu produkt doporučí v rámci podrobné recenze / testu.

Překryv jednotlivých kanálů

Na předposlední konferenci Jan Tichý z Medio.cz řešil překryv jednotlivých reklamních kanálů (video má název Partnerské provize v multichannel světě). U velkých hráčů může být opravdu velký – PPC, SEO, e-mailing, remarketing, affiliate, … – je hodně cest, kde můžete zákazníka zároveň zasáhnout a těžko se bude vyhodnocovat přínos.

Osobně tipuji, že menší blogy s důvěrou svých návštěvníků budou mít násobně větší konverzní přínos než PPC inzerát v Skliku či Adwords…

Koho odříznout jako první?

Jenže Seznamu či Googlu asi neřeknete, že mu nezaplatíte, protože „překryv“ zacílení byl moc velký. Po čem šáhnete v případě, že si vypočítáte markantní překryv?

Nejspíše po affilácích – buď je budete jednotlivě odlišovat a nastavovat jim různé výše odměn (dle blízkosti webu partnera v rámci konverzní cesty a překryvu s dalším kanály, případně přidané hodnoty – recenze / testy, větší promo brandu, kvalitní obsah, seo bodíky apod.), případně odříznete affil jako celek.

Není to zbytečně hrozivé?

Může se to v ČR stát? Určitě – trh je sice hodně v plenkách, ale mnozí velcí hráči budou dříve nebo později zvažovat, jak snížit náklady. A je možné, že díky hodně „shit“ propagaci některých affiláků díky tomu skončí i jejich affiliate program. Nebo se jen stane privátním a zůstanou v něm jen ti, kteří přidávají do propagace tolik probíranou a podceňovanou „přidanou hodnotu“.

Co myslíte? Čeká nás brzy nějaké odříznutí či „zprivátnění“ velkých aff. programů? Máte nějaké tipy?

6 komentářů ke článku “Potřebují velcí hráči affiliate marketing?”

  1. Johny Rybka napsal:

    Stačí se podívat jak to funguje v zahraničí, tam většina velkejch obchodů affil má a nemyslim, že by si stěžovali a tim nemyslim Amazon, ale stovky dalších. Jen tam prostě s tim affilem uměj trošku líp pracovat (víc raději nebudu naznačovat, protože vim, jak by to dopadlo 🙂

    A to, že u nás by to mohlo bejt na trošku lepší úrovni neni jen tim, že prodejci affil softů, zástupci affil sítí i affil manažeři chtěj vykazovat co nejlepší čísla. Ale prostě tim, že se u nás affil využívá krátkou dobu, takže o něm chybí přirozená/obecná vzdělanost – do který samozřejmě nelze počítat školení těch, co prodávaj affil soft, nebo těch co s nim mají ve světovém měřítku omezené zkušenosti (i když se v ČR mohou jevit jako top).

    Každopádně pokud přemejšlet o uzavření affil programu (kterej vlastně stojí jen poplatek síti a manažerovi), tak lze přemejšlet o vypnutí display/brand reklamy atd. Nebo třeba návštěvníky co šli přes affil odkaz netahat nebo naopak tahat přes remarketing atd. Víc radši nebudu naznačovat, nebo to tady budou všechny affily vypadat hůř než Pilulka, kterou by teda s průměrnou objednávkou pár stovek, provizí 6% a obrovskou konkurencí mohli klidně vypnout (a to si ještě jejich manažer stěžuje, že nemůžou najít pořádný partnery, heh).

    • Ondřej Martinek napsal:

      Díky za vhled do zahraničního affilu (nemám s ním žádné zkušenosti). Dle mě to v konečném důsledku potká všechny shopy, které chtějí být 1 na trhu a chtějí mít trh jen sami pro sebe (když toho dosáhnou, začnou řešit nákladovost růstu a třeba zjistí brutální překryv…) – kde bude více velkých hráčů a budou se battlovat (a tedy budou chtít přebírat objednávky konkurenci), tam se bude affil držet dlouho.

      Když velký hrač affil zavře, tak affiláci přejdou k 2. či 3. na trhu a boj může začít znova 🙂 V určitých oborech to může být pád na nižší objemy a menší konverznost, ale přežije se to.

  2. Zdeněk Dvořák napsal:

    Musím se postavit na blogerkou nebo magazínem, co něco doporučí jako affil. Kolik takových je u nás? Přidané hodnoty je málo a to říkám jako správce jednoho z programů.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Máš hodně specifický segment, kde se nedá moc pracovat s konkrétním kusem – když porovnám svou propagaci magazínovými weby, recenzními weby x katalogy, ppc apod. tak konverzní poměr je jasně lepší u těch prvních. Ale je to závislé na oboru.

      V módě a zdraví/krása jich je hodně – youtuberky, blogísky, blogspoty… vytvoří hodně obsahu a mají solidní návštěvnosti… To musí skvěle fungovat.

  3. Martin Bětík napsal:

    Blogerů je hodně (v segmentech fashion a food) a generují inzerentům slušné obraty.

    Jinak u Slevomatu mi přišlo, že se o affil nechtěli starat a proto jej ukončili.
    Myslím že i velký brand v malém českém rybníčku můžeme provozovat affil tak aby se mu vyplatil. Stačí se jen zamyslet co je cílem?
    Například nastavit lepší provizi za nové zákazníky, za stávajícího dám méně a mailingová db může dále růst. Nebo odměna za registraci…

    • Ondřej Martinek napsal:

      Slevomat bych připodobnil k Aukru – potřebovali nabrat určitý objem zákazníků/kontaktů a když je měli, tak to omezili/zařízli, protože nemělo smysl platit za stejné kontakty vícekrát.

      Souhlasím s tebou Martine, že cest jak dál nastavil affiliate je více a dáváš dobré tipy 🙂 Díky.

Přidejte komentář

Pošlete tento článek e-mailem: