Affiliate a e-shopy – recenze Atomeru
Moc lidí to neví, ale kromě copywritingu i affilu jsem měl v dávnější době i e-shop. Ale stejně jako teď, jsem neměl zrovna ideální cashflow, abych dokázal dlouhodobě udržet zboží skladem, čekat na peníze z dobírek a posílat zboží a to znova a znova a znova. E-shop jsem zakonzervoval a věnuji se už jen affilu a okrajově copy. Ale ty zkušenosti mi zůstaly a díky tomu více chápu pozici e-shopisty v affiiliate partnerství.
Vyzkoušel jsem dříve pár řešení pro e-shopy (všechny free) a teď jsem dostal možnost otestovat i Atomer.cz. Je o nich dost slyšet díky recenzím blogerů, tak jsem se mu taky chtěl podívat na zoubek.
Najít klady a zápory. CO mně by vyhovovalo, kdybych někdy chtěl znovu e-shopovat (a modlit se, že zákazník objednávku převezme a nebude vymýšlet důvody na reklamace)? Co bych udělal jinak? Jaké funkce bych potřeboval pro hladký chod elektronického obchodu?
Začínáme jízdu…
Hned na první pohled – vstupní stránka e-shopového řešení nevypadá zrovna nejaktuálněji. Umím si představit důvěryhodnější web, který bude v moderním hávu ukazovat, co všechno shopík umí. Ale vyzkoušel jsem i hůře vypadají řešení – klíčová je funkčnost a možnost upravit e-shop pro své potřeby, takže ať si homepage poskytovalele vypadá jak chce, že? :))
U free systémů byla většinou funkčnost jednou daná a když se někdo z komunity osmělil, tak něco nového přibývalo. A mnohdy ani ne zadarmo (ani kuře zadarmo nehrabe).
Jak probíhá zřízení e-shopu u Atomer.cz? Na to se podíváme dnes. Bez přikrášlování a hezkých slovíček. Rovnou ještě zmiňuji, že kromě e-shopu můžete u Atomeru zvládnout i vytvoření webové stránky. Dala by se použít na nějakou podpůrnou minisites (satelitní stránku).
Co se mi líbí
Stavebnicový systém
Postavíte si e-shop vlastně na míru – z jednotlivých částí/bloků (zde nazvané jako atomy) si dáte dohromady funkce, které potřebujete – co bych bral já:
- Ankety (kdo jsou moji návštěvníci, chtějí nové produkty?),
- Články (recenze, návody, Faq, tipy a rady),
- SEO doplňky (pro produkty i kategorie – ty navíc navrhnout dle klíčové analýzy a tím si přivést další návštěvníky),
- Výrobci (další klíčová slova a možnost přitáhnout návštěvníky),
- Slevové kupóny (slevy všeobecně nemám rád, ale na určitou skupinu lidí = ČECHY = stále platí),
- XML pro zboží/heuréku ,
- Platební brána pro kreditky (dobré zkušenosti mám s nasazením Gopay i s jejich zákaznickou podporou).
K tomu doplnit můj ověřený live chat (brzy v recenzi) a může se jet. Postavit podpůrné stránky, kupovaný cílený traffic (PPC, Sklik a Facebook) a objednávky by padaly.
SMS notifikace
S nepřebíráním objednávek zákazníky jsem kdysi neměl problémy. Po objednání přišel e-mail zákazníkovi o objednávce. Při změně stavu v e-shopu se „zákošovi“ poslal e-mail (Zpracovává se, K odeslání, Odesláno) – stačilo po odeslání balíčku poslat e-mail s sledovacím kódem České pošty a bylo malinko nepřebraných objednávek.
Ale umím si představit, že s mými pár set objednávkami by šlo zlepšit přebíratelnost SMS upozorněním (samozřejmě automatickým – v automatizaci je síla a škálovatelnost e-shopu a vlastně i affilu).
Tisk dokumentů
Žádné z mých řešení neumělo tisknout podklady pro poštu a jednoduchý export faktury – tady stačí 1 proklik a mám rovnou i podací lístek a vše díky pár ikonkám. Prostě „keep it simple“. Palec nahoru za to. Šetření času je vždy důležité.
Interní mailing listopad
Pár kliků a můžete obeslat všechny zákazníky newsletterem či cílenou nabídkou – jednoduchá funkce, kterou jsem však dříve nechával na specializovaných nástrojích – zde pokročilější triggery, autorespondery apod. nečekejte. Jen základní mailing.
Co se mi nelíbí
Zmatečná registrace
Trochu zmatečná registrace – sic stačí jen název shopu, e-mail a heslo (s tím si založíte svůj shopík), tak pod registračním tlačítkem „Vytvořit“ je možnost vybrat šablonu. Proč?
Snad existuje nějaká logická posloupnost – nejdříve registrace, bez nutnosti přemýšlení, záseků a problémů a až poté navalím na uživatele další možnosti. Zde jsem se zasekl a to rozhodně nejsem začátečník. Zbytečný krok – jestli chtějí prezentovat vzhledy free šablon, tak ať to dělají jinde než pod registračním polem.
Mimochodem vybral jsem si Thorium šablonu – jednodušší, čistší a určená na jednoproduktový e-shop. Stejně jako u affilu se mi osvědčilo u e-shopu mít vstupní stránky na míru cílovce, kterou přivádím na konkrétní produkt.
To se dá v menší míře udělat i u e-shopu třeba díky satelitním stránkám o 1 produktu s CTA na podstránku na vašem e-shopu. Konverze jsou z toho skvělé, takže když znova jít do e-shopu, tak s velmi omezenou nabídkou.
Množství barviček v adminu
Hned po registraci na vás vybafne barevná administrace. Osobně si zde umím představit průvodce, který by mě po jednotlivých funkcích provedl a pomohl mi s nastavením. Takový pomocníček je jednoduše zpracovaný na samotném webu Atomeru, ale zde bych chtěl pomoc s konkrétním nastavením.
Suma sumárum a konec…
Celkově co si odnáším ze zkušenosti s Atomer.cz? Existuje cenově dostupné e-shopové řešení, které si můžu poskládat jak chci (funkce k funkci co potřebuji), platím za využívané funkce (zajímavá konkurenční výhoda) a s jednoduše editovatelným webem. Chybí mi responzivita základních šablon a přehlednější administrace. Ale užitečné řešení to rozhodně je.
Zajímalo by mě ale využití pro dropshop/přeposílání objednávek – affilu se totiž nehodlám vzdát 🙂 Balit zboží už také nehodlám a dropshopy/affil katalogy jsou zajímavou evolucí od minisites, přímé arbitráže, „autority“ stránek a dalších partnerských instrumentů 🙂