AffilBox po 7 měsících – jak se nám daří?

Tímhle článkem pokračuji v ohlédnutích za naším převzetím affiliate softwaru AffilBox.cz. První ohlédnutí jsem dělal po 1 měsíci, a zde je případně první článek o samotné koupi. A teď už k meritu věci – jak se daří?

Než se dostanu k těm hlavním skokům, které jsme potřebovali udělat, tak stále se držíme ve stejné sestavě, jen pro urychlení vývoje částečně přibíráme dalšího vývojáře, který našemu „core“ Honzovi odlehčí a bude moci jít zase do hloubky.

Všichni klienti v novém designu

Tohle byla jasná postupka, která musela nastat. Abychom ale nehodili pomyslné vidle do předvánočního provozu našich klientů, počkali jsme s tím až na polovinu ledna.

Ale od toho okamžiku už všichni jedou na novém responzivním designu. Čistý, jednoduchý a s lehce vylepšeným UX. Ale i tam najdeme nějaké body, které chceme vypilovat – ne vše v novém designu je 100 % dokonalé – konkrétně Fakturace má třeba mouchy. A hlavně nebyl to jen design, to pěkné pozlátko na povrchu, ale i technické jádro. A to je takřka od podlahy nové.

A i díky čistšímu kódu můžeme přidávat nové funkce násobně rychleji, než dříve. Všechny zajímavější novinky (refactoring a provozní věci tam nepočítáme, byť jsou mnohdy pro chod důležitější) sepisujeme do strohého devlogu. Myslím, že je vidět, že do toho šlapeme a posouváme to.

Přesun na Stable

Někomu se změna „hostingu/serveru“ může zdát jako triviálnost, o které by se nemuselo vůbec mluvit, ale pro nás je pružnost a stabilita našeho technického protějšku klíčová.

Když jsme dávali čísla dohromady pro CzechCrunch, vyšlo nám:

na AffilBoxu běží přes 2 000 aktivních affiliate kampaní, za 2019 prošlo skrze ně 415 tisíc objednávek, přivedený obrat byl 1,9 miliardy korun a vyplacených provizí partnerům bylo přes 190 milionů Kč.

Což jsou neskutečná čísla, která narovinu překvapila i nás (samozřejmě v dobrém). I s určitou tíhou zodpovědnosti jsme museli na začátku roku změnit poskytovatele našich x serverů (za chvíli se dostaneme na xx serverů).

Vybrali jsme si Stable.cz, protože mám s nimi skvělé zkušenosti na Pravopisne.cz / +Pravopisne.cz a jsou přesně specializovaní na vysokozátěžové projekty. A tu definici rozhodně splňujeme.

Přípravy na to začaly takřka po samotném prodeji a dotáhly se až v březnu následujícího roku, takže je vidět, že to nebyla rychlá a jednoduchá akce. Ten přesun byl postupný, výrazně jsme si už připravovali půdu, vyvíjely se i nové věci.

Třeba historicky notifikační e-maily byly posílány přes SMTP jednotlivých klientů, díky Stablu a jejich Klerku a analytikou nad ním, je pro nás lepší a stabilnější posílat vše přes „nás“. A takových ulehčení a symbióz jsme postupně našli více, takže přechod hodnotíme rozhodně kladně.

A umožnilo nám to i větší granularitu serverů, takže se postupně rozdělují funkce a kódové bloky na více separátních serverů. Díky tomu máme větší kontrolu nad výkonem, stabilitou i nezávislostí. Podstatná část těch serverů je násobená pro případné problémy, výpadky, … což s dřívějším poskytovatelem bylo dost problémové.

Redesign webu

Tohle je spíše doplňková věc, neboli i samotný web AffilBox.cz dostal kosmetický přeliv. Vzal se původní design, kód se kompletně zahodil a postavil znovu.

Takže je skvěle responzivní, rychlý, jednoduše rozšiřitelný, přibylo vysvětlující video, nové reference, … zasloužil si to. Dělá nám skvělou službu, proto se šlo cestou evoluce, než revoluce. Ta bude potřeba až později.

Tracking kuponů

Jeden z velkých kamenů na odvalení, který jsme chtěli dovyvinout po převzetí. Je to samostatná větev trackingu, která je sice kombinovatelná s klasickým „proklikovým“ a „refferalovým“ affilem, ale může fungovat i sama o sobě.

Je to super nástroj pro nové typy affiláků, které byly zatím těžko uchopitelné technicky – třeba instragramisti nemají do 10k followers možnost dávat k jednotlivým postům odkazy. Takže mohli dát jen 1 do tzv. bio popisku.

A touhle úpravou mohou sdílet unikátní slevové kupony, které když se využijí v objednávce na e-shopu (aniž by mu předcházel samotný „affiliate“ proklik), připočtou mu konverzi.

A díky tomu se do klasického affilu dostanou noví hráči a zároveň pro stávající / klasické partnery se rozšíří možnost získat právoplatně svou konverzi. Protože textový kupon je už ze své logiky nezávislý na prohlížeči, ve kterém vznikl klasický affiliate proklik.

Takže mohou elegantně na mobilu předat kupon a nevadí, že ho zákazník využil doma na stolním počítači. Započítá se vše správně a pro partnera i inzerenta je to větší motivace dál svoji spolupráci rozvíjet.

Nová napojení

Souběžně s klasickým vývojem jsme řešili i napojení na nové e-shopové a webové služby, které nám ulehčí příchod klientů. Předně postupně revidujeme ty stávající.

Pro některé připravujeme samostatný modul (který zajistí například automatické schvalování konverzí, jednodušší propojení, …), nebo jsme zdokumentovali postup jak náš software spojit s ostatními hráči na trhu: SimpleShop.cz, ShopSun.cz, Webareal.cz, Wix, a dalšími…

Cesta integrací je hodně užitečná co se týče akvizic, marketingu i samotného zjišťování zpětné vazby ohledně e-commerce trhu a affiliate u nás. Rozhodně budeme pokračovat v užších spoluprácích s většími hráči, kde je i solidní část naší klientské základny.

Suma sumárum

Takto v kostce se to za 7 měsíců života nezdá moc, ale v devlogu je vidět vícero menších novinek a hlavně spoustu nových funkcí (budoucnost AffilBoxu je za mě rozhodně v technologii a vývoji) je rozpracovaných.

Však od převzetí jsme zpracovali v našem development Trellu přes 237 samostatných tasků.

A pro zajímavost, v našem SupportBoxu jsme zpracovali +2k dotazů od našich klientů, takže i po této stránce nezanedbáváme péči o naše SAASko.

Co byznys?

7 měsíců je za mě nekompletní doba, kdy mohu plně zhodnotit naše AB tažení, protože v rámci SAAS jsou jiné metriky/KPI, než v klasickém e-commerce.

Zde se řeší například: NMR (Net Monthly Revenue), NPS (Net Promoter Score), LTV (Customer Lifetime Value), CCR (Customer Churn rate), …. A díky ročním licencím až vlastně v listopadu 2020 budeme mít plná čísla, která můžeme porovnávat.

Každopádně Q1 2020 byl nejsilnějším kvartálem v historii AB a zrovna uplynulý duben byl (se započtením klientů, kteří už zaplatili, ale přesáhli duben jako takový) nejsilnějším měsícem v historii.

A je to ještě zajímavé v kontextu toho, že affiliate v ČR dle nás roste a jsou tu silní a zajímaví hráči, kteří se snaží o edukaci a zlepšování trhu. A my jsme narovinu ani neměli moc času aktivně získávat nové klienty, primárně pracujeme s těmi, co se ozvou sami, registrují si trial verzi, … I přesto dokážeme růst.

Takže z těchto čísel máme samozřejmě radost a potvrzují to, že náš směr vývoje/marketingu/partnerství se trhu líbí a oceňuje ho.

Co dále?

Stále musíme balancovat mezi našimi interními věcmi na vývoj, funkcemi pro partnery i inzerenty a promíchat to do zajímavého mixu. Aneb abychom soustavně dělali všem stranám radost z naší aplikace.

Kdo zná development čehokoliv webového (natož ještě SAAS), tak mi rozumí, že ne vše jde tak rychle, jak si napřed naplánujeme. Proto ani nedáváme konkrétní datumy v rámci vývoje dopředu, ale raději zpětně dokumentujeme co jsme přinesli nového.

Každopádně v nejbližší době nás čeká nová filtrace, reporty, průvodce, aktualizace reklamních prvků a kousek za kouskem cizelování trackingových skriptů.

Nejnovější je V3, interně existuje dokumentace pro V4, která je jak z jiného vesmíru, ale přesto realizovatelná pro náš software. Ale její vizi budeme naplňovat postupně.

Vývoj můžete ovlivnit i vy

Ale vývoj můžete ovlivnit i vy všichni – jak partneři, inzerenti i affiliate správci – pro náš chod potřebujeme všechny 3 strany pomyslného affiliate trojúhelníku, takže nám klidně napište svou zpětnou vazbu, nápady na vývoj. Buď přes komentář zde pod článkem, nebo na e-mail info@affilbox.cz.

Máme oddělené seznamy na naše interní nápady a externí (právě od klientů, partnerů, …) a převážně jdeme po těch externích, takže určitě posloucháme zpětnou vazbu. 🙂

Děkujeme moc za podporu v uplynulých měsících a doufáme, že ji budeme mít od affiliate komunity i nadále! Bez vás bychom tu kárku nedokázali dál táhnout.

5/5 - (9 hlasů)

4 komentářů ke článku “AffilBox po 7 měsících – jak se nám daří?”

  1. MIchal L. napsal:

    Díky moc za report, kdyby nebyl, nedá se zvenku ani poznat, kolik se toho vlastně děje. Pokud už chcete zpětnou vazbu, určitě bych jako parter ocenil lepší třídění reklamních prvků. 😛 Když na to bude čas, ocením to.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Jasně, to chápu, není to vždy viditelné, na čemž pracujeme. :)) A na tu filtraci se také brzy vrhneme. Díky moc!

  2. MR napsal:

    Ahoj, spěchám, tak stručně: Přidejte prosím podporu pro kupony klasické, ať se dají djednoduše vložit – díky!

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj, i za komentář ve spěchu děkuju. :)) Jsou v TOP 3 na vývoj, budou určitě, protože souvisí s těmi trackovatelnými.

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: