Byla 4. affiliate konference přínosná?

Poprvé jsem se vydal na affiliate konferenci (13. 11. 2013 v Praze), kterou mi všichni doporučovali jako skvělý zdroj informací a možnost pro zajímavý networking. Stála za to? Dozvěděl jsem se něco praktického? To se dozvíte na konci.

Na pořadu dne byly hamburgery, koláčky, džusy a kafe… Ne vlastně to byl jen doprovodný program, který jsme mohli sníst. Hlavním programem (kromě networkingu) bylo 10 přednášek. Po nich následovala panelová diskuze a afterpárty (na párty jsem bohužel nebyl).

Konferenci pořádala společnost VIVNetworks pod záštitou světové affiliate sítě Commission Junction.

Moje poznámky a postřehy:

1) Vladan Hejnic – Co by měl vědět každý, kdo pracuje v affiliate marketingu, aneb tipy a triky ze zahraničí

Česká odnož CJ má aktuálně 2150 inzerentů a měsíčně vyplácejí dva a více milionů korun (dle pozdějších zpráv je to částka pouze z českého trafficu).

Nejvíce mě zaujaly novinky, protože v CJ jsem nováček a ještě nemám vše prozkoumané:

  • Deep link generátor je doplněk, který umožní po přihlášení do účtu rychle vytvořit deep link (odkaz na konkrétní podstránku inzerenta) – pro mě ideální, protože u affiliatu používám především deep linky.
  • Generátor widgetů je podporován tam, kde inzerent má vhodný XML feed (či jakýkoliv jiný „product feed“). Generátor si natáhne jeho feed a je možné z něj vytvořit například grafickou galerii s fotkami, texty a cenou a tu si vložit na svůj web – samozřejmě vše s affil linky.
  • Real Time Bidding sleduje, co vaši návštěvníci nakupují (a za kolik) a dle toho se pak návštěvníkům předhazuje to, co vám už dříve dobře konvertovalo.

Vladan Hejnic: je zaměstnancem společnosti VIVNetworks a má na starosti práci s klienty.

2) Jan Javornický – Přicházejí z Facebooku a v kapsách nesou miliony

Zaujalo mě: sociální sítě nemají rády affiliate, a proto se naučily rozklíčovat zkracovače odkazů, které často slouží jako jednoduché skrytí affil ID. Jenže „soc.“ sítě je umí přečíst a takové odkazy banují.

Jan Javornický: dříve copywriter, PR specialista ve společnosti Media Factory. Dnes odborník na sociální sítě. Tweetuje pod účtem @javorjan.

3) Michal Vávra – Jak se (u)živit affilem

Osobní příběh jak se od „sračkoidních“ MFÁček dostat k pořádnému webu, který je pro lidi užitečný. Aneb „Je lepší mít jednu užitečnou službu, než dvacet reklamních blbostí“ (parafráze).

  • Je dobré produkt (který chcete affiliatem propagovat) znát, ale ještě lepší je mít produkt, který se skvěle prodává.
  • Důležité je vytěžit niku před všemi ostatními – točit v trafficu takové peníze, abyste co nejrychleji vyžrali vše, co jde.

Michal Vávra: Aktuálně je jeho primárním projektem Cestolino.cz. Na Twitteru má účet @mikeycz.

4) Jan Kvasnička – Zvyšování konverzního poměru v praxi ll.

Honzu jsem už několikrát viděl přednášet na téma použitelnosti (UX) a zvyšování konverzního poměru, takže obsah přednášky mi byl povědomý. Ač měl Honza podobnou přednášku na předchozí affiliate konferenci a své tipy demonstroval na vybraných webech návštěvníků konference, tak přesto po půl roce nebyly zapracovány všechny jeho připomínky… Laxnost či hloupost? Kdoví.

  • Call to action má být kontrastní – zelená není vždy nejlepší, záleží na daném webu.
  • Je důležité, aby akční prvek měl kolem sebe dostatek volného prostoru.
  • U produktu na affiliate stránce doporučuje co nejvíce informací.
  • Cena produktu má být vedle výrazného call to action tlačítka na „vložení do košíku“.

Pro urychlení stránek, které brzdí například FB plugin (like box), ho doporučoval načítat jen jednou za den přes CRON a po zbytek nahrávat verzi z cache webu.

Stručně řečeno – Honza šel s praxí až na dřeň, což pro mě bylo ideální. Dal nám rady, které jsme mohli hned aplikovat na affiliate weby a analyzovat jejich účinky.

Jan Kvasnička: dříve programátor, dnes především specialista na UX. Píše blog blog.kvasnickajan.cz a na Twitteru má účet @Jan_Kvasnicka.

5)      Jiří Nový – Jak zlepšit efektivitu programu

Jiří Nový rozebíral 4 zásady kvalitního affiliate programu:

  • Provize a motivace.
  • Zvyšování konverzního poměru cílových stránek.
  • Nutnost rozšiřovat možnosti odkazování (odkazy, lead gen, bannery, kreativy).
  • Soutěže, bonusy a subaffiliate.

Dle mě spoustu provozovatelů e-shopů a webových služeb nejvíce šetří právě na bodu 2.

Další poznámka: pokud vám na trhu chybí vhodný affil, oslovte sami provozovatele e-shopu či služby, že ji chcete propagovat za provizi za uskutečněný prodej – neřeknou vám ne.

Jiří Nový: zaměstnanec pojišťovny Allianz, u které se zaměřuje na internetový marketing – díky spolupráci s CJ se mu podařilo dostat usínající affiliate program pojišťovny do zajímavých čísel.

1)      Tobias Allgeyer – Jak využít mobilní reklamní formáty a aplikace Android a iOS v Affiliate marketingu

Přednáška čistě v angličtině s množstvím informací o mobilním affiliate u Commission Junction:

  • 51% kupujících v US využijí k platbě mobilního zařízení.
  • Affiliate řešení CJ sleduje 1 aktivitu – například stažení/nestažení aplikace.
  • CJ (který v USA má 80% trhu) je první affiliate sítí, která umí trackovat přístupy z webu do appky.
  • Prozatím CJ podporuje sledování konverzí v iOS – Android bude podporován až později.

Tobias Allgeyer: zaměstnanec německé odnože sítě Commission Junction.

2) Pavel Ungr – Jak se nenechat vyhledávači doběhnout a vyhnout se penalizaci

Za mě nejslabší přednáška – nedokázal jsem se ztotožnit s řečmi, že se máme strachy třást v koutě a bát se porušit sebehloupější pravidlo Googlu či Seznamu.

Nejvíce mě štvalo tvrzení, že když neoznačíme jakoukoliv reklamu atributem nofollow, tak bude zle (a Google na to přeci přijde, protože je nejspíše vševidoucí). Jako kdyby nikdy přirozeně nevznikaly články o našich projektech na cizích stránkách – nejspíše nikdo nemůže napsat info o svém oblíbeném projektu, aniž by byl vyhledávači popotahován za to, že píše neoznačený reklamní článek a nemá v něm nofollow.

Jediné, s čím jsem souhlasil, byly teze o budování dlouhodobě ziskového projektu tím, že bude kvalitní a silný. Dobrou myšlenkou byla i otázka, kterou si máme vždy položit při úpravách webu či marketingu – „Udělal bych xy, kdyby neexistovaly vyhledávače?“.

Pavel Ungr: konzultant v agentuře H1, dlouhodobě píše blog Bloxxter.net a tweetuje pod účtem @necodymiconer.

3) Michal Majgot – Affilákem na plný úvazek

Za mě nejlepší přednáška dne – upřímná a k věci.

Michal nevnímá affiliate jako pasivní příjem. Celá přednáška byla zamyšlením, jaký je rozdíl mezi velkým a malým affilákem. Velký přemýšlí ve větším objemu (peněz a trafficu), vydělá si minimálně 50k za měsíc. Jako vtípek uvedl, že když něco chce otestovat, neptá se na WT (Webtrh.cz), ale udělá to a sám vyhodnotí.

Jak se stát velkým affilákem? Zde je důležité pořadí:

  • Zbastlíme špatný web (klidně i nekonverzní).
  • Dostaneme tam traffic – ze všech možných (i nemožných) typů kanálů.
  • Nebojíme se, že proděláváme – berme to jako školné.
  • Optimalizujeme web, měříme, analyzujeme.
  • Optimalizujeme kampaně.

Nejvíce jsem se našel v chybách affiláků, kteří nikdy nevyrostou:

  • Stále pracují pro klienty – nemají čas na affil a ten skomírá.
  • Spoléhají se jen na SEO.
  • Bojí se investovat do projektu a využívají zdroje zdarma – free šablony, obrázky z fotobank zdarma, aneb „Dám xy do webu/propagace, až to xy affiliate vydělá“.

Michal Majgot: velký affilák věnující se výlučně českým affiliate programům, dříve affiliate manažer velkých programů, dnes „jen“ menší privátní 5DM sítě. Na Twitteru ho najdete pod @Maigicz‎ a @affilakcz.

4)      Martin Papoušek – Proč neodmítat cashbacky

Přednáška působila jako přesvědčování, že jsou cashbacky přínosné a pomáhají s retencí platících návštěvníků. Na mě přednáška dobrý dojem neudělala. Cashback mi přijde jako parazit na cestě zákazník – e-shop, takže bez přínosu pro obchodníka. Pan Papoušek na mě působil spíše jako propagátor své mateřské společnosti Vratnépeníze.cz.

Martin Papoušek: zaměstnanec společnosti Vratnépeníze.cz, které spadají pod Mafru.

5)      Mário Roženský – Motivace partnerů – vnější x vnitřní motivace

Vnitřní motivaci affiliata moc neovlivníme, takže se zaměříme na tu vnější.

Dáváme pozor na:

  • Včasné výplaty.
  • Zamítání konverzí.
  • Neodpovídání na maily.
  • Měnění výše provize.
  • Affiliate program ve dvou sítích.
  • Častá změna obchodních podmínek.

Mário Roženský: provozuje a vyvíjí vlastní platformu pro provizní prodej Affilbox.cz a nově nabízí kurz pro provozovatele affiliate programů Affiliateacademy.cz. Jeho tweety najdete na @mariorozensky.

Panelová diskuze

Na konci programu byla panelová diskuze, které se z větší části zúčastnili předcházející přednášející:

Vladan Hejnic, Martin Bětík, Jiří Nový, Mário Roženský. A přidal se k nim i Petr Baloun, který stojí za Affiliatemagazin.cz.

Řešilo se kolik je vlastně v Česku aktivních affiláků, čím je prospěšný affiliate pro provozovatele, co je letos na české scéně potěšilo a co ne…

Z panelovky si toho moc nepamatuji, ale dost mě zaujal pán z publika, který o affiliate uvažoval jako o vhodném marketingovém nástroji pro jeho projekt. Až zde na konferenci zjistil, že na affiliate se zaměřují jednotlivci i profesionální týmy, kteří mohou na míru danému programu (a cílovému e-shopu) vytvořit co nejvíce konverzní minisite, magazín apod. Jak se sám pohybuji ve „zprostředkování prodejů“, mě nikdy nenapadlo, že by to mohlo být jinak.

Je vidět, že když je člověk do něčeho ponořený, ztrácí rozhled. Jeho postřeh není nijak klíčový, ale jen posílil můj pocit, že je nutné nebýt zavřený doma, ale vyrazit ven a prozkoumávat svět, ptát se a rozšiřovat si obzory.

Resumé

Jak jsem spokojený se „svou“ první affiliate konferencí? Náramně – Vivnetworks má už evidentně dost zkušeností v pořádání, takže celý program šlapal jak hodinky… S přednáškami se začalo v 9 ráno a program končil „panelovkou“ chvíli po 6 hodině odpolední.

Jsem rád za řečníky z více oborů, nebylo to monotónní a dozvěděli jsme se více pohledů na affiliate (i od lidí, kteří ho nepoužívají jako marketingový kanál – taky přínosné). Na konferenci mi chyběl soustředěnější workshop. Na minulé konferenci byl, netuším, proč se tentokrát nekonal.

5 komentářů ke článku “Byla 4. affiliate konference přínosná?”

  1. […] lupeny, tak rozhodně na nic nečekejte – minule to rozhodně stálo za to (viz můj report Byla 4. affiliate konference přínosná?) a lístky se vždy rychle […]

  2. […] ode mě nečekejte vyčerpávající report (podobný jako minule: BYLA 4. AFFILIATE KONFERENCE PŘÍNOSNÁ?). Tentokrát jsem spojil síly s Františkem Szabó z Affilblogu a připravili jsme společný […]

  3. […] vás nudit sáhodlouhými reporty z affiliate konferencí, které jsem tu dříve publikoval. Předposledně jsem se spojil s Frantou Szabó a publikovali […]

Přidejte komentář