Proč jsme v AffilBoxu začali s podcastem? A jak ho připravujeme, natáčíme, …

Je až s podivem, že jsem na blogu nic nenapsal o našem AffilBoxím podcastu, když je to aktuálně náš/můj nejaktivnější mediální „výstup“. A to jak z pozice tvorby obsahu, tak i vystoupení z určité komfortní zóny. Rozhodně jsem nečekal, že bych někdy mohl mít podcast.

Jak to začalo

Jarda to nadhodil už kolem koupě samotného AB, ale po té smršti, která se na nás po dealu vrhla, jsme na to zapomněli… Takže až jsme vše na naší příslovečné „stodole“ opravili, mohli jsme se rozhlédnout, nadechnout a vymyslet co dál. A tam už si to sedlo. 

Proč?

Protože nám chyběl zdroj informací o affiliate marketingu, který bychom si sami rádi poslechli. A díky koroně zmizela i určitá sociální vazba, povídání, kecání, …

Pro nás je to určitá forma terapie, protože jinak jsme byli odříznutí od našeho profesního světa. 

Konference, Affiliate čtvrtky, kempy, … moc toho se v té době nedělo. A tímhle jsme si aspoň na 1x v týdnu zafilozofovali a srovnali myšlenky. Právě ta příprava na jednotlivé díly (veškerý kredit jde zde za Jardou) i samotné natáčení, uvažování, … nám neskutečně srovnala myšlenky.

Aby naše snaha o předání srozumitelných informací (ne že by se nám to vždy dařilo, viz první díly) měla nějaký smysl, tak nás nutila si neustále revidovat naše pohledy na podnikání, on-line práci, vydělávání peněz, … 

Takový sebezpyt, meditace, terapie v jednom, která měla i nějaký veřejný výstup. Petr Baloun (via jeho Affiliate magazín a Topaffilák) v jedné z referencí poznamenal, že je to podcast a „stand-up komedie“ zároveň. Díky moc! :)) Potěšilo a díky smíchu nám to prodloužilo život o pěkných pár měsíců.

Jakou máme koncepci

Původně jsme drželi co týden, to 1 epizoda. Až jsme se dostali na 20. díl, kdy už bylo cítit, že potřebujeme trochu více přípravy a rozvahy do dalších epizod. Aktuálně je to 1 díl co 14-30 dní. Vždy podle nálady, nápadů, ale je možné, že se znovu vrátíme k kratším intervalům. 

To „momentum“ či řekněme návyk mít každý týden 1 díl, bylo hodně podmaňující.

Vymysleli jsme si určitou povinnost, či příslib a teď ještě více je cítit, že je dobře, že jsme na začátku nastavili takové tempo. Díky němu jsme si v poměrně krátkém čase dokázali (aspoň trochu) vypilovat mluvení, přípravu, techniku, postprodukci,

A co technika?

Tohle je téma, které se u podcastingu hodně řeší. Aneb na co a jak nahrávat. Budeme tomu věnovat časem seperátní díl, protože se to už každého dílu mění, abychom si otestovali co nejlepší kombinaci. Ale nečekaně začátky byly punkové a dle toho taky „vypadaly“, neboli byly tak „slyšet“.

Co jsme testovali:

HW

  • Samson Go Mic
  • Apple AirPods
  • Jabra Elite Sport
  • Saramonic Blink 500 B2
  • RØDE SmartLav+

SW

  • Audacity (úprava videa po nahrávání)
  • Zoom (audio spojení nás 2 a nahrávání)

Jak vypadala mezifáze

Aktuální setup:

Hardware

Jarda:

  • BLUE Yeti Blackout (mikrofon)
  • MOZOS MSHIELD Cabin Pro (zvukový paravan)
  • Apple AirPods (poslech)
  • Logitech StreamCam (4K video/mikrofon pro webináře – viz pro video/podcast se SE)

  • RØDE NT USB (mikrofon)
  • MOZOS MSHIELD Cabin Pro (zvukový paravan)
  • Xiaomi HD Audio (poslech pro mě)
  • Joby GorillaPod + Joby GripTight One Mount (stojan/držák telefonu pro čtení osnovy)
  • Logitech StreamCam (4K video/mikrofon pro webináře)
Software
  • Zoom (jen audio spojení)
  • Apple Diktafon (každý si nahrává na své straně svou audio stopu).
  • Audacity (úprava audia po nahrávání)

Aktuální stav u mě

Aktuální stav u Jardy

A abych nezapomněl – osvědčilo se mi u nahrávání stát. Mám polohovatelný stůl (btw. budu muset aktualizovat moje pracovní místo), takže jsem s ním vyjel na jeho horní maximum a mikrofon mám ideálně u hlavy.

Nevrzá mi židle, lépe se mi dýchá i přemýšlí – a to nejraději u mluvení chodím (to je slyšet na prvních 2 podcastech). Ale ten pohyb je slyšet a stejně není kompatibilní s tímhle HW. Takže stání je přijatelný kompromis.

Distribuce podcastu

Pro samotnou distribuci podcastu od začátku využíváme Anchor (před pár lety koupený Spotify) a mohu to jen doporučit. Celou zvukovou stopu nahrajete na 1 místo a samotná služba ji rozšíří na x dalších.

Díky tomu jsme k poslechu na:

I na samotném AffilBoxím webu, kde je u každé epizody základní struktura, odkazy a když se poštěstí, tak i přepis. Ty bychom rádi měli u všech dílů (příkladem je druhá epizoda o hledání partnerů), ale… jaksi nám došly ruce a promačkali všechna tlačítka na firemních klávesnicích. Takže to budeme muset zadat externě – nebo znáte nějaké SAASko na přepis? Děkujeme mockrát za postrčení a radu!

Místo?

I na našich improvizovaných studiích se muselo a bude pracovat. Oba točíme ve svých kancelářích – takže plně remote, aneb vliv korony se nezapře. U mě bývá více lidí, takže se natáčí vždy večer. Když už je klid, nikdo tam není, nebo jich je tak málo, že nejsou tak hlasití.

A papír „AffilBox on Air“ si s tím poradí. 🙂 

Ale vždy musím vše na počítači, telefonu, hodinkách dát do tichého režimu bez notifikací, vypnout kávovar, obě čističky vzduchu a vychytat čas, kdy nebude tolik zvonit blízký zvon (ehm každou hodinu nečekaně)…

A stejně to není ono – mně stále dělají problémy klenuté stropy, takže ozvěna se musí vždy postprodukčně odstraňovat. Ideálně by bylo ji vůbec nenabírat z mikrofonů = vždy je co ladit.

Jaká témata vás ještě čekají

  • Jak se daří nejlepším inzerentům?
  • Kolik si mohou vydělávat nejlepší partneři?
  • Affiliate a adblocky.
  • Affiliate mastermind.
  • Jak partneři hostují své weby?
  • Jak se dá Affiliate využít pro expanzi do zahraničí?
  • Co se nám ne/osvědčilo při nahrávání podcastu?
  • Jak najít a vypořádat se s nekalými praktikami partnerů?
  • Affiliate management den po dni.
  • Co znamená, že nejsme affiliate síť? A proč?
  • Jak se dají partneři motivovat?
  • Skrývat či neskrývat odkazy?

A určitě se budeme vracet i k těm původním – snažili jsme se vždy natáčet podcast tak, aby šlo o určitý evergreenový obsah.

Neboli naše nejlepší zkušenosti, strategie, nápady, které se dají použít i za čas = takže ne „hot rychlé trendy“, které příští týden už neplatí. Ale každý obsah nějak zastarává, takže se budeme k některým tématům znovu vracet a rozšiřovat je či aktualizovat. 

Není to jen o nás

V podcastech (textový editor mi to slovo vždy přeloží jako „podlostech“ = že by záměr?) na konci vždy žádáme posluchače, ať nám napíšou zpětnou vazbu. Upřímně v komentářích se toho moc neobjevuje. Ale píší nám nepřímo, protože citelnou část našich posluchačů známe osobně (affiliate „svět“ v ČR je malý). A i od nich máme dost nápadů, doplnění, rozvinutí našeho povídání, takže i to budeme více zapojovat do samotného nahrávání.

Aktuální „poslechovost“ našeho AB podcastu

Upřímně těší mě, že jsme se dostali takhle „daleko“ (podcast přežil problematický 7. končící díl – v rámci podcastingu se mluví o tom, že 95 % podcastů končí právě kolem sedmého dílu) a to jen ve nás 2.

Každopádně v Čechách je určitým nešvarem, že podcast = rozhovor s hosty.

A my jsme zatím žádného záměrně neměli. Chtěli jsme si to prožít a naučit se sami = tolik bylo kiksů technologických, obsahových (a těch mluvních), že my sami jsme to stěží zvládali.

To byste nechtěli dělat naživo s hosty… Takže až teď máme zajetý postup, techniku, spojení a můžeme si bez ostudy konečně zvát další profíky na Affiliate, marketing a celkově na on-line vydělávání peněz.

Co by zajímalo vás?

Ať už z affilu jako takového, partnerského či správcovského, potažmo z chodu samotné saaska AffilBoxu? Určitě budeme rádi za každý nápad, dotaz, tip na zlepšení. 🙂

5/5 - (6 hlasů)

34 komentářů ke článku “Proč jsme v AffilBoxu začali s podcastem? A jak ho připravujeme, natáčíme, …”

  1. Wladass napsal:

    Díky za parádní článek. Vždycky je fajn dozvědět se více ze zákulisí projektů. díky za to a díky především za váš podcast 🙂

    • Ondřej Martinek napsal:

      Není vůbec zač, měl jsem ho rozepsaný už pár měsíců, ale až dnes jsem měl finální stimul ho poslat do světa. 🙂 A souhlasím, podívat se někomu do „kuchyně“, je zajímavé, takové články mám osobně taky nejraději.

  2. Jarda Pajskr napsal:

    Díky je to zajímavý. Jedno jsem zkusil tu zástěnu s pěnou a zjistil jsem, že je to docela k ničemu. Zaujal mě ale ten text na mobilu. Ty/vy to čtete nebo jsou to jen body o čem mluvit?

    Tohle mě zajímá, protože řeším natáčení videa, ale dát 5-10 minut mluvení jen tak z patra je docela těžký a když si to napíšu, tak je to zas jak když to čtu. Jak to teda děláte?

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ta zástěna pomůže jen v konkrétních situacích, já vůči stropům v kanceláři bych potřeboval spíše pěnový domeček kolem mě, aby to bylo ok. :)) Možná si pozvu nějakého profíka, ať mi poradí na míru, co konkrétně vybrat, koupit, kam dát „krabičky od vajíček“ či jiné zvukové paravany.

      Na tom mobilu mám jen tu strukturu/body, které jsou pak vypsané v samotném článku u konkrétního podcastu. Číst se to nedá, nemáme ani co. Začínáme (a končíme) jen těmi vypíchnutými body.

      Takže nakonec je to jen optická pomůcka, abychom nezapomněli na stěžejní body.

      Jedeme to vždy spatra (celou tu hodinu). Proto někdy odběhneme od základního tématu, protože nás při samotném mluvení napadne kontext, který je potřeba zmínit (v tomhle jsem přeborník já). U nás je to jednodušší, že ty témata si vybíráme my sami a je z oboru, kterým žijeme, takže je vždy o čem mluvit.

  3. Michal S. napsal:

    Ahoj, díky za vhled do zákulisí. Poslouchám od tak 5. dílu a ten zvuk určitě šel nahoru. Na úplně tichou místnost to není ideál, ale pro běžný poslech už v pohodě.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Díky moc – za věrnost i otrlost, že jste to s námi vydržel. 🙂 Teoreticky by se to mělo zlepšovat každý dílem, dost věcí jsme vychytali i na straně postprodukce. Dokonalé to asi nebude, paradoxně na kvalitu zvuku máme asi nejméně zpětné vazby a většinou je na úrovni: je to v pohodě. Takže spíše se budeme posouvat v lepší přípravě obsahu. 🙂

  4. Rado napsal:

    U toho Saramonicu to chápu, není to vůbec podcastový mikrofon – kór pro 1 člověka a 1 jinde. Aspoň, že máte nějaký posun.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Souhlasím, měli jsme ho k dispozici, stejně jako ten původní Samson (ten se paradoxně s dobrým úspěchem využívá u zvukových diktátů na Pravopisně.cz).

      Je to postupná cesta – jak nákladově, tak i naším sluchem/hluchem. Je možné, že se dostaneme ke klasickému podcastovému grálu, neboli Shure MV7 / SM7B.

      Kolega Tom z Pravopiska má v Hradci (zatím neoficiálně) podcastové studio, takže zkusím někdy nahrávat i od něj… Ale čekám, že to bude taková pecka, že bychom museli měnit oba mikrofony a to se nám zatím nechce. O:)

  5. Tomáš Rada napsal:

    Jakou má výhodu/odlišnost, že jste předtím (asi) nahrávali 1 track z ZOOMu a teď máte 2 z jablíčkovského diktafonu? Díky mockrát.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj Tomáši.

      Došli jsme k tomu na základě rad ostatních (díky Štefane a Petere), co už mají hromady dílů nahrávání za sebou, tak jsme si řekli, proč se neinspirovat.

      Principielně jde o to, že ZOOM nahrává online, takže ten zvuk jde nejdříve přes net, nějaké algoritmy, bla, bla, fakt netuším a až pak se nahrává na samotné cloudové službě.

      Tenhle postup plně stojí a padá na síle a stabilitě internetu. Občas nám to trochu udělalo zásek v audiu. A teď máme v podstatě 2 linie nahrávání:

      1 x online přes ZOOM – pojistka, kdy je celé naše audio v 1 stopě nahrávané.
      2 x separátní nahrávky přes Diktafon.

      Z toho diktafonu za nás jde čistší zvuk, jak se nahrává přímo u „zdroje“ (byť oba máme USB mikrofony, což by audiofilní puristi s XLR a předzesilovačem a externím nahrávačem typu Zoom H6 nepřežili – zdravím!) a je to plně nezávislé na netu. Takže pokud bychom potřebovali, klidně si můžeme volat přes klasický telefon s handsfree, ale mikrofon by stejně nahrával jen daného mluvčího.

      Takže máme 2 oddělené stopy, které poté musí Jarda dát dohromady a srovnat čas.

      Děláme to tím, že si tleskáme. Tlesknutí je tak hlasité, že se propíše do zvukové stopy jako velký „výstřel“, takže je dobře vidět při rychlém hledání. Stejně tak označujeme přeřeky, aby se to jednodušeji editovalo… Někdy si takhle tleskáme tolikrát, že by to pro nezaučeného sledujícího vypadalo, že si děláme navzájem egoboost! :))

  6. Marky napsal:

    Zdravím, kdy vidím, že máte Audacity, ale co vím, tak oba máte Macy – nezvažovali jste používat GarageBand?

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj, je pravda, že pro nás oba by GarageBand byl přirozenější, jak je přímo v systému, možná jsme ho i vlastně zkoušeli, ale u Audacity nám více sedly ty „čisticí“ filtry ohledně ozvěny, ruchů, srovnání hlasitosti apod.

  7. Jarda S. napsal:

    Ahoj,

    2 věci:

    1) U toho Anchoru se něco platí, když je to vlastně hosting pro dané podcastové nahrávyk?
    2) Jak rychle se nahrávají ty audia po nahrání na Anchor? Myslím na další platformy coby Apple, Google, … je tam i Soundcloud?

    Díky! A pokračujte – klidně v aktulizování tohodle článku – určitě budou nové poznatky, kisky a jistě nejen já se rádi přiučíme z praxe. Taky bych chtěl někdy začít s nahráváním, ale jsem prozatím jen v někaké učicí fázi, kdy sleduji všechny zdroje a snažím se naučit to dělat od ostatních.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj Jardo, vezmu to postupně:

      1) Aktuálně ne, je to původně nezávislý startup, který byl zadarmo a koupilo ho Spotify coby posílení své podcastové databáze. Je možné, že bude někdy zpoplatněn, jako konkurence, ale to nám nevadí – je to dobrý nástroj, s zajímavými daty (je tam částečně analytika nad přehráními skrze mateřské Spotify – coby demografie, pohlaví, geografi posluchačů, …). Takže tu hodnotu to má. A za mě (jsem estét) mají pěkný web, appku a celý vizuál. Konkurence je mnohdy jak za krále klacka.

      2) Myslím, že je to do 24 hodin. Tam bude určitě nějaká logika ohledně četnosti nahrávání nových dílů, kdy si protistrana sáhne na „vaše“ RSS a stáhne si nahrávku k sobě. Podobně fungují i Česképodcasty.cz, tam jsme se ale registrovali sami. Princip je takový, že téměř všichni mají své podcasty hostované v nějaké cloudové službě a mají jednotný RSS kanál, se kterým umí ty platoformy samy pracovat.

      A určitě je na začátku super si něco nastudovat, ale rozhodně nejvíce jsme se naučili praxí. Právě tím, jak jsme do toho rychle vlétli po hlavě, tak udělali jsme hromady chyb, ale těmi jsme si museli projít. A i díky tomu intervalu nahrávání nás to tak nepustilo, že to uteklo strašně rychle a najednou bylo 5 dílů, pak 10, 15, … no a teď máme 22. a rozepsané strukturálně další 4.

      Takže začni klidně už teď, pokud máš promyšlenou strukturu, obsah, téma, … I na horším mikrofonu, s horším zvukem, než nijak. Aneb praxe bojem! Bojuj a nevzdávej se na začátku. :))

  8. Markéta Slovinková napsal:

    Zvažovali jste nějaký jiný hosting pro svůj podkást? Ať už Soundcloud, nebo něco z tohodle seznamu? Viz: https://www.podcastinsights.com/best-podcast-hosting/. Děkuju za jakoukoliv odpověď. Markéta.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj Markéto,

      když jsme začínali, věděli jsme jen o libsyn.com a buzzsprout.com. Už je to třičtvrtě roku, co jsme to prvně řešili, ale myslím, že kromě designu a statistik vyhrál Anchor díky své provázanosti na Spotify.

      Primárně tam jsme chtěli mít svůj podcast – plus dle zpětné vazby od posluchačů na Apple Podcasts a dle statistik to tak odpovídá. Viz:

      Platformy poslechů - affiliate podcast

  9. Míša napsal:

    Ahojda, díky za váš podcast, pro mě to bylo předání informací o affilu na upřímné úrovni – dali jste ven sebe, svůj hlas a je to pro mě mnohem stravitelnější forma než je klasický text. Jen občas bych u toho ocenila slovníček pojmů, možná je vysvětlit v nějakém odrážkovém bodu pod každým dílem? Díky

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj, díky moc za podporu – dobrý nápad – celkově náš slovníček potřebuje řádně rozšířit, oprášit a přepracovat, tak by se to mohlo spojit. Tady na blogu mám jeden, na AffilBoxu další, ten sice delší, ale určitě chce více péče.

  10. M. Petr napsal:

    Ahoj, vás už jsem slyšel dosystosti – nemusíte se urážet. :-)) Ale budete mít i nějaké hosty? Nebo si to udržíte na úrovni jen vás dvou? I s tím budu v poho, ale klidně to proložte někým dalším – ať už ve 3, nebo jen 1:1. Dík a pokračujte – klidně ve větších rozestupech, ale je dobré, že aspoň nějak.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj, ano budeme je mít. Předběžně je plán, že se s nimi budeme střídat, takže někde mezi 1:2 či 1:3 se budeme pohybovat. Chceme přidat i případovky našich klientů, rozhovory s nejlepšími affiliate partnery, … no je toho dost jak se v tomhle konceptu vyřádit. Díky, že nás posloucháš.

  11. Matějíček napsal:

    Souhlas, líbí se mi, že je vidět ten postup/změn a ve vybavení, místě, což evidentně dělá dost na zvuku/výstupu. Ač tohle bude asi dost alchymie, jak je to náběr zvuku, pak jeho přenos, úprava a pak zase distribuce – takže hodně uzlů, kde se to může vylepšit a naopak zmrvit. To ale časem vypilujete – a překvapivě (pro mně), ten zvuk není tak špatný a ani jsem v komentářích u vás či tady neviděl výtky. Asi je to dostatečné, takž emůžete t brát jako stabilní verzi a už jen si povídat.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Díky, snad už se blížíme ke stabilnímu a čistšímu zvuku, ač to nikdy nebude ani z profia studia. Ale zatím moc špatné zpětné vazby jsme neměli na zvuk. Spíše na jazyk/přeřeky. 🙂

  12. Tom napsal:

    Jak je to specifické v marketingu, tak firemně, nezvažovali sjte nějaký Podcast roku či jinou anketu/soutěž? třeba byste tam získali další posluchače či promo pro své obličeje. Díky a rád vás poslouchám v autě do práce.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Děkujeme za tip, upřímně nás to ani nenapadlo, jak je to dost cílovkou omezený firemní podcast. Ale třeba příští rok se k tomu dostaneme. 🙂

  13. Bugreport napsal:

    Líbila se mi asi nejvíce ta epizoda s analýzou zahraničních webů – takže nějaké case-studies, kontrola, analýza webů, ze kterých si může posluchač/divák něco vzít. A zapracovat to v našem čeksém rybníčku. Děkuju předem za další!

  14. Mila napsal:

    Jestli by to šlo, také se přimlouvám za přepisy, někdy je fajn se k tomu vrátit a nedokážu (asi nebudu jediný) to poslouchat pasivně, potřebuju se na to soustředit. A u toho klidně číst tu přepsanou předlohu – byť co jsem slyšel, nemusí být doslovně hovorová a tedy s přeřeky. :–) Good luck!

    • Ondřej Martinek napsal:

      Díky za zpětnou vazbu – na přepisech se jednotlivě pracuje, budou výhledově u všech. 🙂 A průběžně i měníme tu koncepci, původně tobyly doslovené přepisy, teď se je snažíme trochu polidštit.

  15. Milan S. napsal:

    Taky se přimlouvám za více přepisů, někdy je to horší rozumět! Díky moc a pokračujte určitě.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Díky Milane za komentář – kolegyně na nich už usilovně pracuje, ale vzhledem k dílce podcastů, průměr je k 50 minutám, tak to trvá. 🙂 Ale určitě budou, mají pro vás více pozitivních efektů, než jsme původně očekávali.

  16. Petr Rychetský napsal:

    Zkusil bych ještě nad tebe dát nějaký odrazový paravan na světlo (fotky toho konkrétního místa jsem viděl na náborovém inzerátu na StartupJobs, aby ses nebál, jak o tom vlastně vím). Mělo by to eliminovat ty echa, která se v podcastu u tebe objevují.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj Petře, děkuju moc za tip. Také jsem se nad tím už zamýšlel, jen musím zkontrolovat jejich váhu, abych sice nezískal čistší zvuk, ale taky díru v hlavě po pádu toho světla. :))

  17. Petr Lindner napsal:

    To pěnové udělátko za mikrofonem má spíš malou nebo i zanedbatelnou účinnost – „za sebe“ totiž mikrofony „slyší“ jen velmi málo. Důležitější jsou akustické úpravy před mikrofonem, tedy za osobou, která na něj mluví, odkud jde zvuk. Jenom třeba obyčejná zavěšená peřina (přikrývka, hustší deka) dělá divy. Vyzkoušejte 🙂

    • Ondřej Martinek napsal:

      Díky moc za tip – u nás hlavní problém dělalo směřování mikrofonu. Čistě moje amatérská chyba. 🙂

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: