Už teď se pojistěte, že v budoucnu budete mít méně práce

Že to zní nesmyslně? Proč byste úmyslně chtěli mít méně práce? Vždyť to bude automaticky znamenat méně peněz! Bože, to jsou bláboly… Nebo ne?

Pokud můžete delegovat svou práci na někoho jiného (spolupracovníky, externisty apod.), méně práce není problém. Jenže jak zařídit, abyste měli méně práce, ale netrpěl tím váš životní styl (jednoduše řečeno, abyste měli co do huby)?

Článek je primárně určený pro pracovníky na volné noze, které živí pravidelné zakázky od klientů (copywriteři, grafici, programátoři apod.), ale může být inspirativní i pro ostatní.

Jaká je moje situace?

Jsem copywriter na volné noze a jako takový jsem placený od znaků, které napíši (velmi zjednodušeno, ale přesto funkčně vyjádřeno). Své práce si cením a stojím si za ní.

Dávám všanc své jméno (a můžu ho lehce zkazit, kdyby zakázka nebyla perfektní), takže nenechávám tvorbu textů na někom jiném s tím, že bych ji vydával za svou. Musím texty zpracovat a odevzdat sám – jedině tak mám jistotu, že odevzdávám kvalitní práci.

Práce copywritera, který chce i nadále zakázky psát sám, není škálovatelná. Jak se z této situace dostat k cíli, kdy chci mít méně práce, ale srovnatelné příjmy?

Pojistěte se, abyste měli méně práce!

Zvedněte cenu. Cenu pro nové zákazníky. Pokud je to pro vás únosné, nechte stávající cenu pro vaše dosavadní zákazníky. Pro nové ji zvyšte.

Ano, s vyšší cenou přijdete o nějaké zakázky. Ale to vás nemusí trápit. Pokud jste dříve nevěděli kam dřív skočit, protože zakázky se jen hrnuly, nejspíše děláte svoji práci dobře. Lidé si o vašich schopnostech říkají mezi sebou a zákazníci se jen hrnou.

Vyšší cena mnohdy znamená i zajímavější zákazníky. Takové, kteří dle ceny určují kvalitu (neřešme zde, že předražené „hovno“ bude vždy hovnem).

Co když mi to nestačí?

Zvedli jste svou cenu, práce ubylo a vám to nestačí? Pokud máte plnou kapacitu (z časových či mentálních důvodů nezvládáte více klientů), soustřeďte se na stávající klienty. Pokud vaši dosavadní zákazníci platí stále stejnou cenu (nižší než teď), musíte si svou novou cenu obhájit.

Budete mít méně klientů = více času na každého z nich = ještě vypiplanější zakázky, které budete moci odevzdat…

Jak jsem zvýšil svou cenu já?

Začínal jsem na 100 Kč, poté 150, donedávna 300 a dnes 600 Kč za 1 normostranu. Stávajícím klientům, se kterými jsem byl domluven na konkrétní částce, nic navíc neúčtuji. Platí to, na čem jsme byli domluveni.

Funguje to?

Ač jsem se o propagaci ondrejmartinek.cz (můj hlavní web, kde nabízím copywriting) nikdy nesnažil, chodily mi nové a nové zakázky. Týdně hned několik. Lidé si mezi sebou říkali, že dodávám kvalitní texty včas a za dobrou cenu. V průběhu let (poslední 4 roky se věnuji copy/textařině) jsem získal pár větších klientů, a poslední rok (2013) už se příliv nových klientů nedal zvládnout.

Naposledy jsem cenu zvýšil na začátku prosince. Ano, ubylo mi e-mailů od nových klientů (a to výrazně). Už jich nejsou desítky, ale jednotky. Ale v objemu financí se mi to vyplatí – jsem plus mínus na stejných příjmech jako dříve. Navíc se můžu více soustředit na aktuální klienty a dodávat jim kvalitnější práci – WIN-WIN situace.

A proto jsem zvedl ceny. A tím jsem si pojistil, že budu mít méně práce… A stále budu mít co jíst, pít, šatit se a platit vše, co potřebuji…

2 komentáře ke článku “Už teď se pojistěte, že v budoucnu budete mít méně práce”

  1. Jan Pokorný napsal:

    Je to pěkná myšlenka a jsem rád že ti to vychází. Člověk ale musí mít jistoty a rezervu, aby se k takovému kroku mohl odhodlat.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Díky Honzo – určitě další příjem je výhodou, ale jestli by měl programátor/copík/grafik a další pracovníci na volné noze stávající klienty + se mu pravidelně ozývali další a další, dříve nebo později by ho to dohnalo ke zvýšení ceny. Pak už by záviselo na tom, jak moc zdražil ceny a jak moc si zákazníci váží jeho práce.

Přidejte komentář

Pošlete tento článek e-mailem: