„Kopie či konkurenci neřeším a jedu si to své.“ – ROZHOVOR s Václavem Pěcháčkem

Dalším rozhovorem rozvíjím svou sérii debat s českými i slovenskými affiliate partnery. Tentokrát jsem si pozval Václava Pěcháčka, kterého mnozí budou znát jako zakladatele a provozovatele cashback portálu Refundo.cz.

Ahoj Václave, jak jsi v rámci affilu začínal? Existuje ještě tvůj první affiliate web?

Ahoj! Začínal jsem někdy v roce 2008 a tvořil jsem jednoduché XML katalogy. Tehdy to ještě nebylo tak rozšířené jako nyní a na pár tisícovek měsíčně stačilo jen vzít XML a zobrazit z něj data ve své grafice. Seznam pak už zařídil, že lidi přišli sami. 🙂 Byl to přivýdělek při zaměstnání programátora, které jsem tehdy měl.

A můj první affil web? Pořád existuje, i když jsem na něj od doby, co jsem jej vytvořil nesáhl a asi už tam není nic aktuální – http://www.i-nakupy.cz/.

Od roku 2009 jsem měl i web s nabídkou zájezdů od Invie. Opět pouze zobrazené data z XML feedů, protože to pro mě byla ta nejjednodušší cesta, jak web naplnit nějakým obsahem.

Také jsem naskočil do trendu agregátorů nabídek slevových serverů. To bylo hned v momentě, kdy už bylo co agregovat. Ale dlouhodobě to nebylo konkurenceschopné, protože jsem zase pouze zobrazoval data a nijak více jsem s tím nepracoval. Konkurence to dělala lépe a utekla brzy o parník, takže to časem vyšumělo.

Dá se tedy říct, že jsem tehdy nedělal nic jiného, než že koupil pro nějaké téma doménu a zobrazoval data z feedů. 🙂

V partnerské propagaci pracuješ více napříč tématy, nebo soustřeďuješ úsilí a čas do například 1 niky, kterou chceš plně penetrovat?

V minulosti, když jsem dělal affil ještě při zaměstnání, tak jsem propagoval cokoliv, k čemu jsem měl nějaký datový feed a zaujalo mě to.

Nyní se již věnuji pouze cashback portálu Refundo, což by se dalo považovat za jednu niku, ale jelikož spolupracujeme s více než tisíci obchody, tak je to vlastně napříč úplně všemi tématy.

Veškeré úsilí a čas tedy aktuálně věnuji pouze jednomu projektu, který se snažím maximálně rozvíjet. Refundo běží od samého počátku v Česku a na Slovensku a nyní již máme i maďarskou verzi a plánujeme další státy.

Dává ti smysl se se svým affil webem osobně spojit, více o něm mluvit, psát o něm a tedy i ukazovat své know-how, jako pozitivní krok? Spousta affiláků se tohoto řekněme „coming-outu“ bojí, aby je někdo zbytečně neokopíroval.

V minulosti jsem se svými affil weby nikde nechlubil a nijak se s nimi osobně nespojoval. A ani teď asi spousta lidí neví, co dělám a že provozuji Refundo. Je to nejspíš tím, že jsem introvert, který nerad někde vystupuje nebo se veřejně vyjadřuje. 

Ale pokud je někdo pravý opak, tak si myslím, že není vůbec na škodu jít se svým kvalitním projektem ven, sdílet zkušenosti a ztotožnit se s ním. Ale je důležité si vždy uchovat to své know-how a to nevyzrazovat.

A strach z okopírování? „Všeci kradnú!“ Ne, dělám si srandu. 🙂 Lidi se spíše inspirují, vidí něco zajímavého a chtějí to mít taky. Je jasné, že jednoduchý web jde okopírovat lehce, ale u složitějších projektů není podle mě možné udělat bez znalosti know-how kvalitní kopii. A nebo to chce velké úsilí, kvalitní tým a většinou i množství peněz.

Musím přiznat, že i Refundo byla „inspirace“ jiným cashback portálem, o kterém jsem si přečetl článek. Takže to nebyl unikátní nápad, ale líbilo se mi to a věděl jsem, že něco takového také dokážu vytvořit. A jak šel čas, vznikaly pak v Česku další a další „kopie“. 🙂

Z těch všech kopií se ale nakonec vyprofiloval každý web jiný a každý si jede to své jinak. Základ je stejný, tj. poskytovat cashback svým uživatelům, ale na to se nabaluje spousta doplňkových věcí, které dělá každý jiné a jinak.

Já osobně kopie či konkurenci neřeším a jedu si to své. Nemám potřebu se každý měsíc porovnávat s konkurencí a honit si ego. Ale po očku sleduji, co se okolo děje.

Ano, boj mezi českými cashbacky je dost vyhlášený. Dle mě se trh postupně pročistí. Jak kvůli jejich počtu, tak i jejich možnostmi. U tebe jsem našel třeba doplněk do prohlížeče – to je zajímavý posun od klasického cashbacku. Jak jsi na něj přišel?

Boj mezi sebou některé portály vedou a my to jen pozorujeme z povzdálí. Jak říká můj kolega: nebudeme do toho zasahovat, budeme to sledovat v klidu ze zákopu a počkáme, jak ta válka dopadne. Vychází to z toho, co jsem už říkal, že ostatní neřešíme a soustředíme se na sebe.

Co se týče doplňku, tak ten v různých podobách máme všechny portály na trhu. Není to můj nápad. Když jsem viděl, že ho mají i cashback portály v zahraničí, že je to nejspíš must-have věc, tak jsem si ho hned z počátku naprogramoval taky.

To, čím se od konkurence v Česku a na Slovensku odlišujeme, je např. naše iOS a Android aplikace. Tu ostatní nemají a od našich uživatelů na ni máme pozitivní ohlasy.

Jakou nejmenší částku si lidé u tebe nechali vyplatit?

Vyplácíme od 25 Kč, příp. 1 €. Takže to jsou ty nejmenší částky. Spíše je zajímavé, že jsou uživatelé, kteří si nechávají peníze vyplácet okamžitě, jakmile tuto hranici překročí. Na nic nečekají a šup hned vyplatit. A přitom nakupují pravidelně, mohou si nastřádat více a dokonce získat bonus za vyšší výplatu. Ale když jim to tak vyhovuje 🙂

Předpokládám správně, že největší náročnost cashbacku je právě ve vyplácení extrémního množství malých částek? Tedy zátěž pro zadávání příkazů, účto, …

Už jsem to nakousl v předešlé odpovědi. Výplat je dost a i když to máme určitým způsobem automatizované, tak vždy je tam nějaká lidská kontrola. Najdou se totiž i vykukové, co nějakým způsobem obcházejí systém a musí se to hlídat. Takže když při výplatě vidíme něco podezřelého na jeho účtu, tak to řešíme a výplatu pozastavíme nebo úplně stornujeme.

Ale výplaty zas tolik času nezaberou. Náročnější na čas je třeba support, protože se hodně řeší nepřipsaný cashback. Tzn. když se nezaznamená provize kvůli adblocku, blokování nebo přepisu cookies atd. Ale snažíme se ty případy eliminovat a uživatele už při prokliku do obchodu na možný problém, který jsme testováním jeho prohlížeče zjistili, informovat.

A nejvíce času nám samozřejmě zabere propagace jednotlivých e-shopů nebo jejich akcí. Denně si např. čteme newslettery velkého množství e-shopů a čerpáme z nich informace o akcích, které následně propagujeme v našich newsletterech, na webu nebo Facebooku. Nebo nás obchody samy osloví a informují nás o nějaké akci a domlouváme se na propagaci.

Jak zpětně hodnotíš vlastní affiliate program pro získání nových registrovaých uživatelů?

Funguje. Jen se musí hlídat podvodníci, kteří přes svůj odkaz vytvoří klidně desítky jiných účtů. Stráví nad tím i několik hodin, vytvářejí fake e-maily a my jim to nakonec stejně smažeme. 🙂

Ale to je spíš problém našeho interního systému pro doporučení. Máme affiliate kampaň i u Dognetu, pro všechny tři země, a zde funguje vše korektně a s nějakými podvody se nesetkáváme. Jsme s tím spokojeni.

Dochází často u cashbacků k podvodům například pro získání registračního bonusu, či provizí za neuskutečněné objednávky?

Dochází, ale spíš u těch bonusů za doporučení. Nebo si někteří jednotlivci po každé objednávce vytvoří nový profil, aby zase získali registrační bonus.

U objednávek se sem tam objeví případ, kdy někdo na dobírku nakoupí věci za desítky i stovky tisíc, ale nemá v plánu zásilku převzít nebo ji rovnou hned stornuje. Myslí si, že mu cashback za takovou objednávku zůstane, ale má smůlu, protože taková provize není nikdy obchodem potvrzena a cashback je místo schválení zamítnutý.

Jaký je tvůj názor na v poslední době negativní trend snižování cookies, provizí, … Čím to je, že se to teď tak projevilo? Více edukovanějších klientů? Úspory před domnělou krizí?

K tomuto mám jednoduchý postoj: beru to tak jak to je a jsem s tím smířený. Jelikož netuším, co k tomu inzerenty vede, neznám jejich čísla a jejich strategie, tak mi nezbývá nic jiného, než to respektovat a přizpůsobit se tomu.

V našem cashback oboru jsem si již zvykl, že čím dál více inzerentů má rozdílné podmínky pro cashbacky (a kupóny) a ten zbytek.

Když je však inzerent znalý a zkušený, tak ví, že nejsme jen ti, co přivedou člověka, který by tak jako tak nakoupil. Ví, že jsme schopni inspirovat k nákupům, přivést nové zákazníky a být tím prvotním impulsem, proč člověk nakoupí.

Ti s výškou provize umí pracovat tak, aby to bylo win-win. Takoví inzerenti nám často nabízejí i zvýšenou provizi oproti standardu oplátkou za zvýšenou propagaci z naší strany. Často se tak ale děje u zahraničních inzerentů.

Pak se najdou i takoví inzerenti, kteří hned při spuštění affiliate programu nastaví rozdílné provize pro cashback a zbytek, aniž by si otestovali, jakým jsme zdrojem zákazníků. A to mě trochu mrzí, že si to nejdříve nezměří.

Jak moc tvoji práci ovlivňují blokátory reklam? Při velmi striktním nastavení mohou (byť to není 100 %) blokovat affiliate odkazy.

Je to problém, i když asi ne u všech affil programů nebo sítí to vadí. Ale i přesto se na to snažíme uživatele upozornit. Jednoduchou hláškou je informujeme o tom, že buď ať si blokují, ale musí počítat s tím, že cashback nemusí být připsán, a nebo ať si blokaci vypnou a vše by mělo proběhnout v pořádku

Často si však blokaci vypnou jen pro web Refundo a na ostatních webech ji nechají aktivní. To už nemáme jak ověřit a samozřejmě tak může dojít k blokaci tracking scriptů z domén třetích stran. Pak se jim někdy težko vysvětluje, že za to nemůžeme my, ale že je to problém v nastavení jejich prohlížeče.

Podařil se ti v poslední době nějaký husarský kousek? Nějaká nová marketingová metoda? Nová spolupráce či zajímavý monetizační model, který není čistě affiliate?

Za takový kousek považuji spuštění Refundo v Maďarsku v loňském roce. Ať už se jednalo o prokousání jejich legislativou ohledně založení bankovního účtu a nebo to, že jsem v Brně sehnal spolehlivého člověka, který umí maďarsky a o tuto jazykovou mutaci se kompletně stará.

Další výzva bude překlad naší mobilní aplikace do maďarštiny, protože ty jejich slova a slovosled absolutně nesedí do grafiky, kterou máme pro češtinu a slovenštinu. 🙂

Jdeme totiž cestou, že nechceme mít více aplikací pro každý stát, ale jen jednu, kde jdou přepínat jazyky a nabídka pro konkrétní státy. Stejně máme dělaný i web, kde přepínání funguje změnou domény pro každý stát, ale uživatel je schopen se přihlásit ke svému účtu na jakékoliv doméně.

Co bys udělal, kdybys dnes o všechno přišel, všechny weby, marketingové kanály a přesto bys chtěl dál v affilu působí jako partner. Jak bys postupoval? Jak vybíral směr, technické řešení, obsah, …?

Jako programátor bych šel opět cestou tvorby vlastního systému z větší části naplněného externími daty. Vlastně tak, jako byly mé začátky. Jen bych to teď dělal sofistikovaněji a muselo by to mít nějakou přidanou hodnotu a ne jen naplnit katalog a čekat na výsledky. Takhle už to dnes dělat nejde.

Velmi se mi líbí současné vyhledávače a inspirativní weby v oblasti módy, nábytku a kdo ví čeho ještě, takže bych šel nejspíš touto cestou.

Jako asi každého tě napadají nápady na nové webové projekty, spolupráce… a pravděpodobně si je dáváš do „šuplíčku“ – můžeš se s mými čtenáři podělit o některý, o kterém víš, že ho určitě nebudeš realizovat?

V minulosti jsem měl pár nápadů, koupil pro ně domény a nakonec zůstalo pouze u té koupě. Tím, že mě zaměstnává naplno pouze Refundo, tak mi již přijde zbytečné tříštit pozornost i na něco jiného. 

Takže pokud mě v současnosti něco napadne, tak je to vždy ve spojitosti s Refundo a přemýšlím, jak to do něj implementovat a nabídnout uživatelům. Ale spousta těchto nápadů se ještě nerealizovala…

Jaké je tvoje ideální pracovní místo? Kancelář s pracovní stanicí (PC, monitory, ext. klávesnice, myš, …) nebo jen na cestách třeba v kavárně s samostatným notebookem?

Nejlépe se mi pracuje na pracovní stanici se dvěma monitory, takže mám kancelář, kde se skoro každý den scházíme s týmem z Refundo. Stejně to mám i doma, pokud zrovna do kanceláře nejdu.

Když už někam vyjedu, tak si s sebou beru pracovní notebook, ale nejsem na něm tolik produktivní. Tento rozhovor se mi na něm však píše dobře 🙂

Jaké jsou tvoje pracovní návyky? Pracuješ typicky „zaměstnanecky“ 8-16, nebo máš nějaké pracovní bloky v průběhu celého dne? Jak si udržuješ soustředěnost?

Ještě když jsem byl zaměstnanec, tak jsem 8 – 16 dělal v korporaci a večer a o víkendech pak doma dělal affil nebo e-shopy pro klienty.

Aktuálně to mám tak, že odvedu ráno dceru do školy a kolem osmé přijdu do kanceláře a dělám s pauzou na oběd do 16. až 18. hodiny. Večery a víkendy už většinou nepracuji, to se věnuji koníčkům a rodině.

Jaké desktopové či webové aplikace či nástroje používáš pro svoji práci na svých affiliate webech?

Není toho moc, na e-maily používám Thunderbird, jako úložiště dat máme cloud na vlastním NASu a pro komunikaci v Refundo máme Slack. Pro vývoj pak používám PHPStorm a pár dalších aplikací.

Díky moc Václave za rozhovor ať se ti daří!

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.

Pošlete tento článek e-mailem: