Report z affiliate konference AffilHero 2017 v Brně

Tahle affiliate konference byla ojedinělá – neměla ji pod palcem jediná affiliate síť, ale rovnou 8 a k tomu 4 affiliate manažeři. Samotné konferenci předcházely měsíce příprav, hlasování o celkové koncepci, jednotlivých workshopech a přednáškách (z původních 22 návrhů jsme vybrali finálních 7).

Affiliate konference v Česku trochu jinak…

Affiliate sítě z ČR a SK a affiliate manažerři - všichni co stojí za AffilHero

Program byl nakonec (po pár změnách) následující:

Workshopy

Jaroslav Janíček – WP ALL IMPORT mastery
Štefan Polgári – Alternatívne a netradičné zdroje trafficu pre projekty
Peťo Chodelka – Ako si vytvoriť obsahový plán v Google Sheets

Přednášky

Ondra Hájek – Jak se affiliate trh vypořádává s kuponovými weby a cashbacky v zahraničí?
Mgr. Petra Dolejšová – Jak GDPR zasáhne affiliate publishery?
Štefan Polgári – Ako pripraviť affiliate projekt na predaj a ako vypočítať cenu
Karel Fillner – Bitcoin, kryptoměny a affiliate – jak to jde dohromady?

Co mě osobně nejvíc zaujalo:

Jak jsem psal v mé pozvánce minulý týden, stěžejní byly pro mě přednášky/workshopy ohledně GDPR a BI dashboardu. Druhý workshop bohužel díky nemoci Maigiho nedopadl, tak se náhrady zhostil Štefan z Dognetu s netradičními zdroji traffiku – šlo dost o „low quality“ zdroje, které se i tak dají využít pro konverze v affilu (ač je v tom hromada testování a testování).

Tipy na jednotlivé zdroje:

  • Adult traffic z trafficjunky/pornnub – ideálně získat welcome bonus pod příslibem, že u nich budete utrácet pár tisíc euro měsíčně.
  • Popunder traffic například z Zeroparku
  • Taboola jako native ad zdroj – low traffic x azet klik
  • Redirect traffic z Zeroparku

Cashbacky a jejich vliv na affil

Ondřej Hájek se podíval na zoubek mému dřívějšímu článku Každým nákupem na cashbacku / kuponovém webu zabijete jednoho králíčka, který nakrknul hodně lidí (hlavně z řad cashbacků a kuponových webů). Oceňuji, že si Ondřej dal takovou péči s analýzou problému, která se na světě řeší už dlouho a první zmíňka u nás byla už v roce 2006 – takže to není domnělý problém, který vyvstanul dnes.

Z dat affiliate sítě Ehub.cz vycházelo, že průměrně cashbacky přepisují konverze ostatních v 6 %.

Za mě je to o dost málo, než jsem sám zjistil u programů, které spravuji, nebo které mám čas od času k nastartování. Na konci přednášky jsem se k tomu vyjádřil, že daná data jsou z sítě sdružená/agregovaná, takže se tím skryjí jednotlivé programy u kterých má cashback vyšší % podíl a vyšší překryv.

Za mě se musí programy analyzovat separátně a na základě toho použít některá z opatření, které Ondřej H. našel ve světě – jsou to: úpravy podmínek, které rozdělují cashbacky/kupony od zbylé kampaně, mají odlišná %, nebo se rovnou jedná o speciální skripty, které ovlivňují atribuční modely (ať už lineárním, nebo jiným modelem). Nejsou to jednoduché metody a skripty a rozhodně nejsou běžné v ČR (snad i ve střední Evropě).

Souhlasím s Ondřejem, že je náročné zvolit to nejvhodnější řešení pro férovější odměňování cashbacků/kuponů – ani jedno z těch světových není 100 % dokonalé pro všechny strany. Každopádně děkuji Ondřejovi, že tomuto tématu věnoval hodně času a připravil ho v záživné podobě (atribuční modely nejsou moc sexy téma).

Záznam přednášky o cashbacích a kuponech:

GDPR a affiliate marketing

Neskutečně živá a přínosná přednáška od advokátky Mgr. Petry Dolejšové z advokátní kanceláře E-legal.cz. Tak velkou, vtipnou a mnohdy děsivou jízdu (affiláci toho musí splnit hromady věcí, aby mohli pracovat s osobními údaji) snad žádná konference nezažila. Byla to dost studená sprcha, ale podle mě jsme přesně takovou potřebovali. Díky za to!

Pár poznámek za běhu:

  • Je nutný souhlas uživatele (s čím, proč, na jak dlouho, jaká má práva, …).
  • Týká se například i komentářů na webech (asi nikdo zde nežádá souhlas, takže by se teoreticky měly všechny komentáře doposud smazat).
  • Ohledně GDPR je velmi problematický Facebook like / share kódy, které sbírají data o všech návštěvnících vašeho webu.
  • Je nutné zkontrolovat, kde jsou umístěné servery našich služeb – smarsupp, emailing, servery…
  • Musime mit zpracovatelskou smlouvu.
  • Je potřeba mít samostatná zaškrtávátka pro jednotlivé požadavky na zpracování os. Údajů – registrace, e-mailing, … pokud jsem to správně pochytil, mělo by se to označovat jako granulace souhlasu.
  • Osobní udaje nesmíme uchovavat max. 3 roky pro marketing.
  • Na vsechny podklady a dokumenty potřebujete papírovou verzi, elektronická nestačí!
  • E-maily bez souhlasu s GDPR jsou neplatné a nesmí se používat.
  • Nakonec klasika: v patičce e-mailingu musí být jasná identifikace odesílatele.

Musíme mít připravené pro kontrolu:

  • zpracovatelská smlouva,
  • smlouva společných správců,
  • podklady a souhlasy od uživatelů,
  • záznamy o činnostech zpracování údajů,
  • proškolené zaměstnance,
  • procesy/směrnice ve firmě (i kvůli lidskému zásahu),
  • posouzení vlivu na ochranu osobních udajů.

Záznam přednášky o GDPR a affiliatu:

Co říkám na AffilHero

Vzhledem k tomu, že jsem byl v organizátorském týmu, tak mohu říct, že konference byla přesně taková, jakou jsem si ji představoval. Otevřená, pro-partnerská a zaměřená na pokročilejší partnery. Účastníci dostali dotazník ohledně spokojenosti a připomínek, tak z něj později vydolujeme tipy a rady na zlepšení pro další ročník.

A co vy? Byli jste na konfeře? Co jste na ni říkali? Nebo nebyli a zvažujete to na příště?

5/5 - (2 hlasů)

12 komentářů ke článku “Report z affiliate konference AffilHero 2017 v Brně”

  1. Diginomad napsal:

    No takže GDPR v kostce a) je naprosto ekonomicky neúnosné b) a je to technicky na hraně či dokonce za hranou možností. Už vidím jak to budou blogy či OSVČ s obratem v řádu pár (desítek) tisíc ročně řešit.

  2. Blogy a SMB přestanou používat kanály, které nebudou únosné. Část toho vyřeší providers, například komentáře na WP budou anonymizovat jméno a nebudou chtít mail (na to nemusí mít člověk velkou fantazii).
    S odstupem – byl jsem tam jako Ondra – toho značkou část opravdu udělají poskytovatelé. Ruku na srdce, kdo ze SMB má vlastní řešení na sběr, uložení a oslovení nějaké databáze? To je byznys providerů, oni jej budou chtít udržet a přizpůsobí se.
    Pravdou je, že část dnešních procesů umře, třeba budování CRM, kdy část toho „C“ ve skutečnosti tvoří Cíle, a ne Customers, půjde s GDPR dost těžko (Cold outreach). Ale byznys si najdes svoje cesty, i to trapné „obchodní sdělení“ v předmětu mailingu dáte na konec, kde to většina mail klientů nezobrazuje:)

    Ale první dojem z obsahu přednášky GDPR byl dost ostrý!

    • Ondřej Martinek napsal:

      Díky Zdendo za vyčerpávající rozbor 🙂 Souhlasím, najde se nějaká cesta – s tím WP už mě to taky napadlo, že to bude nejjednodušší (hlavně z logiky věci, kdo vlastně potřebuje u komentářů e-mail?).

      Jo, přednáška byla dost výživná a náročná 😀 Ale hlavně to nebylo jen čisté strašení, ale nabízení řešení – plus rozbor asi 5 affiláckých projektů stál taky za to (škoda, že všichni by dostali flastr jak Brno).

  3. Radek napsal:

    Asi to trochu vypadá, že bych se měl možná trochu bát, protože já jsem s legislativou nikdy kámoš nebyl. Nebude někde záznam z přednášek? Je fakt reálně možné, že bych mohl mít nějaké problémy (nedělám mailing)?

    • Ondřej Martinek napsal:

      Nedokážu říct, když neděláš mailing, tak to jsi o více v pohodě, ale bude se to týkat i třeba remarketingu, Google Analytics a třeba i komentářů na webech. Ale na tyhle věci se postupně asi vytvoří nějaké návody, takže to bude jednodušší (snad tedy, zatím nikdo nic pořádně neví jak to realizovat).

  4. […] Reakcí na tento článek byla jedna z přednášek na affiliate konferenci AffilHero 2017 v Brně – konkrétní přednášku na videu najdete v mém reportu. […]

  5. […] Tolikrát jsem v affil komunitě slyšel, že kryptoměny jsou zajímavý segment, až mi to nedalo a začal jsem si s ním hrát. Podobně jako Pepa Kroupa (popisuje své kryptozačátky na blogu) jsem ale odolával dlouho Zaujala mě hlavně přednáška Karla Fillnera na AffilHero 2017 v Brně. […]

  6. Milan napsal:

    Ahoj, prosím tě potřebuji trochu „trknout“ jak je to s GDPR ohledně affiliate webu, který nerozesílá emaily, neobsahuje komentáře a u kterého nepoužívám žádnou službu typu GA? Jen čistě provozuji web s affiliate odkazy a FB skupinu (nepoužívám like, share tlačítka).

    1. Přístup k nějakým údajům mám jen u poskytovatele affiliate, kde jsou kromě konverzí také IP adresy. Mám to nějak ohledně GDPR řešit? přeci jenom to není na mém webu.
    2. Jak je to s GDPR třeba u FB skupiny mého webu?

    Sotva jsem začal a hned musím řešit tohle… Vím, že se mě ale i tak týká GDPR. Jen s tímto se dost trápím protože nevím jak je to správně. Oslovuji zrovna tebe protože vím, že už delší dobu působíš na obou stranách affilu a máš tedy nějaké zkušenosti. Předem děkuji a omlouvám se, že otravuji. 🙂

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj,

      budeš to mít každopádně o řád jednodušší než my všichni:

      1) směrem u poskytovatele affiliate by to dle mě měla řešit zpracovatelská smlouva (kterou by měli připravit oni pro tebe). Přeci jenom pořád máš přístup k těm datům, přestože nejsi sám inzerent, takže nějaké zplnomocnění tam asi bude muset být (nebo smazání/anonymizování takových problematických dat). Prakticky tě zajímá jen hodnota konverze, kdy byla udělána, jaké iD má a třeba zdroje.

      2) zde si neodvažuji ani odhadnout jak by to mělo být připraveno. Ale obě situace jsou spíše řešené z druhé strany, takže bych na tvém místě vyčkal (květen není zas tak brzy) a tyhle věci se vyřeší, protože na ně nebudeš sám a budou je řešit všichni.

      Určitě neotravuješ, ale sám taky nemám stoprocentní přehled a ještě ohledně toho budeme mít nějaké konzultace s právníky, takže je těžké radit.

      Ať se ti daří a neotráví tě to v začátcích!

  7. Erik Veselý napsal:

    Dobrý den prosím Vás pokud jde o cookies a affiliate to je snad konec nebo co? Mám třeba affiliate od heureky. Návštěvník přijde na můj web a neodsouhlasí cookies. Pak z mého affiliate odkazu jde na heureku a nakoupí. Ale Heureka mi provizi nepřipíše protože nejsou cookies?

    Díky moc za odpověď, hezký víkend všem 🙂

    • Ondřej Martinek napsal:

      Zdravím,

      vůbec se nejedná o konec affilu jak ho známe – dost bude záležet na tom, jakou technologii trackingu inzerent používá – ne všechny jsou postavené na cookies. Affilbox, PAP, ty mají vícero typů trackování na které GDPR se nebude dle mě vztahovat, ty ostatní… to se uvidí dle reálné implementace souhlasu a samotné technologie.

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: