Každým nákupem na cashbacku / kuponovém webu zabijete jednoho králíčka – blogera, magazín, …

Dnešní článek nebude určený mým běžným čtenářům – affiliate partnerům, ale spíše běžným zákazníkům, mezi které vlastně patříme i my všichni. A poučit by se z něj měli i samotní inzerenti, kteří v affiliate existují a využívajího ho pro prodej svého zboží a služeb.

Cashbacky jsou pro uživatele neskutečně přínosné – mohou nakoupit zboží/služby, které by si stejně koupili tak jako tak, ale levněji. A je to neskutečně lákavé, protože nevyužijete „pouhé“ slevy… ale vy ty ušetřené peníze (většinou v řádu %) dostanete doopravdy zpět. TO je fantazie ne? TO je bomba.

Odvrácená strana cashbacků / kuponových webů

Bohužel skoro nikdo z těch zákazníků netuší, co je za tím. Kdo platí ty slevy? Kde se berou? Jak cashback / kuponový web vydělává? Možná má část z nich nějaké tušení, ale tím to končí. Bohužel to, že skočí na vábničku tolik lákavých „kešbek“ nabídek a slevových kuponů, zabíjí internetový ekosystém tvorby obsahu.

V něm nejsou jen e-shopy, prodejci služeb, ale i ti, kteří je recenzují, doporučují, radí s výběrem, … prostě všichni, kteří mají podíl na tom, aby doporučené služby a zboží se prodávaly. A ten podíl není jen imaginární, ale často mají reálné provize z jejich doporučení.

A takové doporučení je může živit, může financovat celé jejich počínání, provozování blogu, magazínu, fóra…

Reálná situace:

Bloger/magazín – doporučí zákazníka – nakoupí v e-shopu

Když se do této rovnice připlete nejmenovaný parazit – ehm cashback / kuponový web, který nákupní proces zákazníka neovlivní, jen si ho označkuje a zmiňovanou provizi z prodeje dostane on a ne bloger, který inicioval váš nákup konkrétního zboží na konkrétním e-shopu/službě.

= smrt obsahu

A díky tomu blogerovi (třeba vašem oblíbenému, kterého čtete denně) se sníží příjem – který paradoxně nemusí být nijak závratný, ale přesto citelný při chodu blogu/magazínu. A on časem může i přes velké snažení a nadšení pro obor, rady na míru, doporučení, návodům s vlastními fotkami, videi, recenzím, … ztratit energii. A skončí.

Už nebudou žádné rady, detailní testy, recenze, … žádný zábavný a užitečný blog… zbyde po něm prázdné místo. Takže příště při výběru nového produktu / služby už nebudete mít koho se zeptat.

Kdo ho zabil?

Zabíjíte ho jen tím, že jste před nákupem využili „služeb“ mezičlánku, který vám dává za vaši věrnost slevu. Takovou, která je draze vykoupená smrtí králíčka / blogera.

Reakcí na tento článek byla jedna z přednášek na affiliate konferenci AffilHero 2017 v Brně – konkrétní přednášku na videu najdete v mém reportu.

3/5 - (2 hlasů)

49 komentářů ke článku “Každým nákupem na cashbacku / kuponovém webu zabijete jednoho králíčka – blogera, magazín, …”

  1. Matouš napsal:

    To jsem si ani neuvědomoval. Možná je to i tím, že ke všemu, co je „ve slevě/v akci“, mám patřičnou nedůvěru a většinou se tomu vyhýbám jako čert kříži 🙂 Díky za článek!

    • Ondřej Martinek napsal:

      Není zač 🙂 o tomhle nekalém affilovém podhoubí se ví, ale moc lidem se nehodí o něm mluvit.

  2. Zdravím,

    toto jsem si zatím moc neuvědomovala a odteď už nebudu mít tak čisté svědomí když budu nakupovat přes givt.cz… :/

  3. Tomáš Záruba napsal:

    Zdravím Ondřeji,

    zajímavý názor, ale vyhnaný do extrémů. Třeba na Heurece jsou hromady recenzí na vše možné, jsou jich možná miliony a mám pocit, že ani jedna není nijak placená, určitě je tam nepíšou affiláci s touhou si přivydělat. Takže teoreticky i bez affilu budou vznikat recenze.
    Naopak plno recenzí dnes vzniká právě ve spolupráci s cashback portály a vydali jsme nemalé peníze právě na podporu zmiňovaných blogerů. Nevím, jakou máte zkušenost vy, ale přijde mi, že většinou blogeři na „výkon“ nebo za affiliate provizi nechtějí skoro nic dělat a zajímají je naopak peníze na ruku.
    Stejná je situace s tím, že cashback neovlivní nákupní proces zákazníka. Není to pravda, máme jiná čísla. Často stačí jeden mailing a obrat eshopu z cashbacku se třeba během týdne zvícenásobí. Pokud bychom skutečně byli parazit, tak náš mailing nebude mít na nic vliv, ale tak tomu není. Realita je taková, že cashback je marketingový kanál jako každý jiný a stejně tak jako bloger nějak komunikuje se svými uživateli a ovlivňuje je, tak zrovna tak cashback portál se svými uživateli komunikuje a tlačí je do nákupu přes jeho affil odkaz. Nutno dodat, že cashback portály dnes při své velikosti na to mají kvalitní odborníky, kteří to častou mohou dělat lépe a užitečněji pro obě strany, než menší blogeři.
    Navíc jedna velká část uživatelů cashback portálů je sensitivní na cenu a cashback může rozhodnout ve prospěch daného eshopu. Dalo by se to řešit slevou přímo u eshopu a bez marže cashbacku, ale pak slevu získají i zákazníci, kteří by stejně nakoupili za plnou cenu. Pro eshop je tak výhodné si vybrat segment uživatelů sensitivních na cenu, dát jim produkt trochu levněji a navýšit u nich objem a naopak u ostatních uživatelů cenu ponechat, protože slevu nepotřebují. Jak by toto eshop udělal bez pomoci cashbacku? Docela složitě.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Zdravím,

      recenze na heuréce jsou většinou ve formě ++++ – – – a tím končí. Žádný obsah navíc, žádná zkušenost, fotky, videa, jen výčet. Z kterého málokdo něco vyčte. A znovu dáváme prostor jen jedinému hráči na trhu, který s trhem může také manipulovat.

      Proč článek vznikl?

      Protože ten trend kurvení affilu bude větší a větší a mě postihne jako affiláka, který pracuje i s recenzemi (ano psal jsem i o sobě). Nemám zájem o placenou spolupráci s inzerenty na bázi „dej mi produkt, keš a já ti za to napíšu recenzi jakou si přeješ“. Recenzujeme a testujeme objektivně (a sami za sebe) a vyděláváme čistě jen na affilu, který je u čtenářů přiznaný. Jsme tak čistě výkonnostní kanál, jasně predikovatelný a jednoduše vyhodnotitelný. A v našich segmentech nejsme nejmenší.

      Mluvíte předpokládám za jeden z cashbacků a vy samozřejmě proti tomu trendu nic dělat nebudete. Ale prostředníci mezi vámi a affiliate partnery mnohdy ano. Stejně tak chytřejší inzerenti, protože vy jim přivádíte z části jen fantomové konverze = přeplácejí vás za konverze, které by stejně přišly tak jako tak. Každý šikovnější s GA a atribučními modely si dokáže spočítat, jak se mu kryje affil s dalšími kanály a klidně i cashbacky s dalšími kanály.

      Sensitivnost zákazníků je v ČR rozhodně veliká a už i jen to vám hraje do karet, abyste si ještě sáhli na větší objem „hamty hamty“ provizí, které vám vůbec nenáleží. Stejně tak parazitují na trhu (a ještě mnohe více) kuponové weby. Ty jsou čisté zlo, jen prázdná vábnička, která se naštěstí u Čechů tak moc neuchytila.

      Jak to vyřešit?

      Cashbackům (stejně tak jako se to teď děje u hodně programů, které už umí počítat a vidí překryv z jednotlivých mark. kanálů) snížit provize oproti běžným affiliate partnerům, případně zavést „cookie-freeze“ řešení, aneb pokud je konverze v poslední hodinou jen doklepnuta, dostane provizi předchozí partner. Prostě rozumnější a spravedlivější atribuční model.

      Věrnostní program

      Za mě je pro e-shop je efektivnější mít vlastní slevový program, který má plně pod kontrolou a není závislý na druhém subjektu, který výhledově může monopolizovat trh (ruku na srdce, zas tolik velkých cashbacků tu nemáme). A e-shop bude dávat slevu jen těm, kterým chce (kde mu to bude dovolovat marže). A ne všem, kteří využívají při nakupování na e-shopu ještě vyhledávání slevičky ve stylu „název obchodu sleva“ / „název obchodu kupon“, … A to nemluvím ani o vychcaných lištičkách a doplňcích do prohlížečů, které jsou solidní sviňárnou – jinak se to ani nazvat nedá.

      • Tomáš Záruba napsal:

        Myslím, že na Heurece je dostatek recenzí i textových, řekl bych, že v drtivé většině více než na jakémkoliv affiliate webu. Navíc jsou to recenze objektivní = bez odměny recenzovanému. Affiliate partner, který dělá recenzi za účelem svého výdělku, pro mě není zrovna objektivní osoba. Na takových webech většinou najdu zmínky o eshopech nabízejících affiliate, ty ostatní jako by neexistovali a čím větší provizi eshop dá, tím více je vidět a recenzí je více… asi náhoda:) Heureka má konkurenci třeba v podobě Zboží.cz případně zde vznikají odnože jako třeba glami.cz nebo skrz.cz a ty jedou na PPC modelu, takže nejsou z řad affiliate partnerů. Osobně neznám affiliate web na který bych se mohl jít podívat a hledat tam recenze a chtěl ho opravdu používat.

        Je pravda, že na Heurece mi občas chybí recenze málo známých a nakupovaných produktů, ale nedělám si iluze, že až affilák mrkne do analýzy klíčových slov a zjistí, že daný výraz hledají 2 lidi za měsíc, tak mi o tom napíše objektivní článek… bohužel, to nefunguje. A ještě nedej bože, kdyby se to zboží prodávalo v obchodu, který nemá affiliate.
        Mluvit tu o affiliate recenzi jako o objektivní a o recenzi za fixní částku jako o zmanipulované mi přijde mimo, to přeci nedává smysl. Nebo Vám ano?

        Když mluvíte o těch lištičkách, upřímně bych měl rád lištičku, která mi na detailu produktu v kterémkoliv obchodu zobrazí mnoho zajímavých nezávislých hodnocení daného produktu. Klidně něco takového realizujte, pokud tvrdíte, že můžete mít více lepších recenzí než Heureka a ještě objektivnější, bude to mít úspěch. Ale prosím o opravdu nezávislé recenze, né s 50 affiliate odkazy.

        • Ondřej Martinek napsal:

          Affilové recenze

          Ano tvrdím, že affilové recenze mohou (neříkám, že vždy jsou – mluvím za sebe) být citelněji objektivnější, než ty napřímo zaplacené. Opravdu mě „mrzí“, že nějaký e-shop nemá affil a stejně má jako jediný to zboží. Stejně na něj z recenzí odkazujeme – ale snažíme se, aby dané zboží měli i ti, kteří mají affil. Už bych chtěl vidět vás „ehm středobod všeho dobrého“, jak budete spolupracovat s někým, kdo nemá affil 😉 I vás jako projekťáka by majitel cashbacku sežral zaživa.

          Chci vidět, kdo v Česku bude dlouhodobě psát recenze, které bude držet na solidní obsahové kvalitativní úrovni a nebude mít za to jakýmkoliv způsobem odměnu (ať už fyzickou nebo peněžní). To je neskutečné sci-fi.

          Proč jsou za mě affilové recenze soudnější? Když mi za recenzi někdo napřímo zaplatí, bude to pravděpodobně samotný e-shop, který produkt prodává. A tedy z článku budu vždy odkazovat jen a jen na něj. Tím se mu dostávám do područí, protože když se mu recenze nebude líbit, příště nezaplatí. U affilu ta závislost odpadá – e-shopů v hodně segmentech s affilech je hodně, takže si můžete odkazovat na kohokoliv chcete = ne vždy ti co mají nejvyšší provize mají největší konverznost. Nemusíte se tedy bát, že byste se někomu upřímností recenze znelíbili a máte volnost.

          Heuréka

          Jste z oboru, tak byste měl vědět, že Heuréka je neskutečně obrovský affil a PPC konglomerát :)) Ta objektivita je hodně vtipná.

          Affil a cashbacky

          Vzhledem k tomu, že mluvíte za cashback, tak jste buď naivní nebo chcete manipulovat. A rozhodně bych neodcházel od tématu, kde je jisté, že cashbacky jsou paraziti. A vzhledem k tomu, že zrovna vy máte právě takovou lištičku, co přepisuje cookies, tak jste paraziti číslo 1 🙂

          Ať se daří, věřím, že se vám pracuje dobře, když:

          1) váš bývalý majitel založil vaši přímou konkurenci,
          2) affil pro cashbacky se bude (ať se vám to líbí nebo ne) rušit, nebo citelně omezovat – a já k tomu přispěji.

        • David Eiselt napsal:

          Tomáši, teď jsi mě fakt rozesmál 🙂
          „ Na takových webech většinou najdu zmínky o eshopech nabízejících affiliate, ty ostatní jako by neexistovali a čím větší provizi eshop dá, tím více je vidět a recenzí je více… asi náhoda:)“
          Můžeme se kouknout k tobě na cashback? Máš tam nějaký eshop, který nemá provize? Promuješ i eshopy s malou provizí nebo jen upřednostňuješ ty s největšími procenty? 🙂
          PS: ty lživé reklamy na FB jdou přímo od tebe?

          • Ondřej Martinek napsal:

            Touché 🙂

          • Ondřej Hajný napsal:

            Jsem dost zvědavý na vysvětlení od Záruby. Souhlas s Davidem, taky mě neustále rozčilují ty lživé reklamy na Facebooku od Plné Peněženky.

            Mně to od Záruby přijde jako velký alibismus ohánět se tady morálkou… On sám bude nejlépe vědět, jak to v 5DM mají, jak vyrostli na spamu a pořád jim to tvoří část businessu…

          • Tomáš Záruba napsal:

            Davide, já tu reagoval na vyjádření Ondřeje o tom, že affiliate recenzní weby jsou objektivní a křišťálově čisté. V odpovědi jsem dokázal, že to není pravda. Jsme jako každý jiný projekt, takže upřednostňujeme spolupráce, které jsou pro nás a naše uživatele zajímavé. Ale aspoň pak nepíšu opak do diskusí na blozích. Myslím, že v tomto jsou jakékoliv affiliate weby stejné, včetně cashbacků.
            Co se týče výše provize, tak nemyslím, že vždy nejvyšší pozice je to nejlepší k propagaci, ale to asi víš sám, takže to jen takový detail k té poznámce o výši provize.

            Jsem občasným uživatelem Cestujlevne.com (když zrovna akci vychytáš dříve než ostatní) a když se na ten web podívám, tak z velké části vyrostl a dle mě je stále závislý na slevách leteckých společností (možná tomu říkáš levné letenky nebo něco na ten způsob, ale prostě fakt je ten, že to jsou slevy:) Proto mě překvapil tvůj tweet s odkazem na tento článek s tím, že slevy jsou zlo, nebýt slev, tak dnes nemáš pěkný projekt.

            Co se týče reklam, můžeš prosím uvést, jaké reklamy pokládáš za lživé? Osobně nevím o jediné lživé reklamě na FB ani nikde jinde. Reklamy nedělám já, pokud jsi se ptal na toto, ale nesu za ně zodpovědnost. Ale jestli máš nějaké pochybnosti, tak dej vědět a podívám se na to. PlnáPeněženka je postavena na důvěře lidí v nás, třeba v to, že jim vyplatíme peníze, že to opravdu bude fungovat apod. takže určitě nemáme zájem uživatelům lhát.

          • Ondřej Martinek napsal:

            Tomáši, nedokázal jste v komentáři vůbec nic. Jen utíkáte od tématu cashbacků k recenzím, kterým stejne nerozumíte (aneb když považujete „recenze“ na Heuréce za recenze). Nic moc krycí manévr. Trochu se vám to sype – asi jako domeček s karet.

            Mimochodem článek si přečetlo už více jak 600 čtenářů a nevidím moc podporovatelů CB, kteří by se vyjádřili ve váš prospěch. A to jsem ještě neposílal e-mailing na cca 100 inzerentů, které tu mám zaregistrované – jejich názor bude taky zajímavý.

          • Aleš Dvořák napsal:

            Mě se tedy zdá, že důvody proč affiliate recenze není o nic objektivnější objektivnější než recenze na Heurece nebo recenze udělaná na základě poskytnutého produktu byly předloženy celkem přesvědčivé… Takže to, že to nic nedokazuje je asi spíše Váš subjektivní názor. Když někomu říkáte, že recenzím stejně nerozumí u Vašeho článku o CB, kterým také nerozumíte, tak to zní trochu pokrytecky.

            Jen abych vysvtělil svoji pozici. Nejsem porvozovatelem CB ani kupónového webu, ale v problematice se celkem orientuji, hlavně pak díky zkušenostem ze zahraničí. Zdá se mi však, že Váš článek je trochu účelově zaměřený a ne zcela objektivní. Využívat svůj prostor k publikování jednostranných závěrů a u toho slova typu „kurvit affil“ se mi zdá trochu účelové.

            Jsem celkem zvědavý na ten článek a data z Ameriky, protože si myslím, že budete vybírat opět jen to co se Vám hodí k závěru „zlý CB“. Pravda je však taková, že CB nejsou černobílé. Jejich přínost pro zákazníka je nepopiratelný, jejich přínos pro obchod již popírat lze, ale výsledek je takový, že při správném nastavení systému pro obchod prospěšné jsou. Jsou na to data a mnoho let testování hlavně v USA a Velké Británii.

            Situace není určitě taková, že CB a kupóny Vám žerou provize, v některých případech určitě, ale uživatelů CB a kupónů v ČR není tolik, stejně tako jako Vy nepřivádíte tolik zákazníků. Průnik těchto skupit proto určitě není tak razantní jak se snažíte naznačovat. Souhlasím s tím, že kupónům a CB by se mohly oproti statním affilákům zmenšit provize, protože to opravdu mají o něco snažší, stejně tak nějaké frozen cookies může být vhodným řešením. Ale vyřadit je není to správné.

          • Ondřej Martinek napsal:

            Díky za konstruktivní komentář – článek byl určený jiné cílovce, byl záměrně psaný jednoduššeji, ale mělo mě napadnout, že zasáhnu své obvyklé čtenáře, než zákazníky (a byla to i špatná premisa, problém s CB vyřeší inzerenti a ne zákazníci – těm jsou mé „žabomyší“ války ukradené :)).

            A ano na mém blogu budou mé subjektivní články – na téma CB napsal Štefan Kuska hlubší článek a já jsem na něj reagoval, že není vše černé a bílé (via http://www.stefankuska.cz/cashbacky-kuponove-weby-vyjmuti-affilu-samostatne-odmenovani-zmena-atribuce/#comment-27218).

            Vyřazení CB / kuponových webů je čistě na inzerentech, já jako affiliate konzultant jim mohu „jen“ poradit, jak se na tuto tematiku dívat okem analytiky a logiky. Rozhodně trend těchto webů podporovat nebudu a vzhledem k tomu, že mi týdně projde rukami vícero programů, tak zapojení do CB budu postupně ovlivňovat. Affiliate programů jsou v ČR tisíce, ale v CB jich je zapojených jen několik stovek – trh se dá edukovat, kór když těch zapojených shopů není tak moc, jak bych sám čekal.

            Když už nic jiného, tak můj plochý a subjektivní článek rozvířil debatu. A to nejenom na mém blogu (cca 1 500 měsíčních čtenářů není nijak zářných – ač affil nenní tak velký obor, jak bychom si přáli, takže to není tak špatné), ale i na sociálních sítích a i mezi inzerenty. A tím tedy splnil svůj účel. Každý si z něj vezme to, co považuje za hodnotné a může to otestovat na svém prodejním webu, který je zapojený do CB / kuponů. A dle toho se rozhodne, co udělá.

          • Aleš Dvořák napsal:

            Jsem rád, že si uvědmoujete, že tento článek je subjektivní. Bylo by však také dobré to říci všem, které tím chcete jak píšeš ovlivňovat, říct, že na tom máte svůj osobní zájem.

            Na Váš blog jsem nyní narazil poprvé a pokud to chápu dobře, tak jste jakýsi konzultant affiliate programů. Konzultant by neměl u svých klientů prosazovat osobní zájmy ani jim prezentovat subjektivní názory jako fakta.

            Přestože každý se budeme asi odkazovat na jiná data, určitě se shodneme na tom, že nejelpší je vše otestovat. Věřím, že poté bych dostal za pravdu já 🙂

          • Ondřej Martinek napsal:

            Asi vás trochu zklamu, ale článek je sice psán se subjektivním nádechem naštvaného affiláka, ale je založený na objektivních zkušenostech z xleté správy a stavby programů. Hlavně omezování CB a kuponů nevzešlo vůbec ode mě, děje se tak v posledním cca roce a půl – každý inzerent si validuje své mark. kanály sám. A to nemluvím jen o ČR, děje se to všude, kde má affil citelnější zásah na trhu. Jinak ke mě už i teď přicházeli inzerenti, kteří sami řekli, že kupony a CB v affilu nechtějí – takže povědomí o jejich dvojsečnosti tady je.

            S tím mým zaměřením je to pravda asi tak na 10 % – primárně mě živí affiliate propagace (60 % příjmů), správa programů je tak 30 % a zbylých deset jsou ty zmíněné konzultace/stavba nových programů.

            Jako poradce v oboru musím klienty upozornit jak na klady, tak na zápory, které v affilu jsou – možnost spamování, ovlivňování seo profilu přes nekanonizované odkazy, překryv kanálů, a také cashbacky a kupony. Problematičnost CB a kuponů je nesporná a nejde o žádné mé subjektivní názory – problémy s nimi řeší i v českých affiliate sítích, kde se klienti ptají, „proč je vlastně pořád propagují jen CB a ne někdo jiný“. Samozřejmě to neřeší v affiliate sítích, kde jsou v přímém střetu zájmů – třeba když provozují vlastní cashback/kuponový web. Ti radši matou.

            Plně s vámi souhlasím, že otestování hypotézy je vždy klíčové – ale já už mám na svých kampaních otestováno a na základě toho vznikl i tento (možná nevhodně) zabarvený článek s králíčkem 🙂 Takže ne, za pravdu vám nedám – CB / kuponové weby (už těm kupoňákům musím vymyslet zkratku, nebo se upíšu při psaní jejich oboru) nejsou tak přímočaře pozitivní a super prospěšné pro inzerenty, ač se to ti, kteří v těch oborech/projektech jsou zainteresovaní, snaží tvrdit. Na této spolupráci vydělají jen zákazníci a CB, ale zbytek dle mě prodělá.

            Doplněno v 10:09: A prodělají na tom nejvíce ti, kteří si nespočítají překryv kanálů, náklady na zákazníka z jednotlivých kanálů, jeho life-time-value = z toho musí zhodnotit, jestli (případně v jaké výši) mohou dávat odměny celému affilu i separátně CB či kuponům.

            Ale kdo to dnes dělá? Bohužel si myslím, že jen ti největší – ostatní radši řeší balení balíků…

  4. Jan napsal:

    Souhlasím s tebou. Jenže jako každý podnikatel se snaží z trhu urvat co nejvíc to jde a tak je mu úplně jedno jestli jeho CB portál „zabije“ nějakého blogera. Pak už je to jedině o tom, že budou inzerenti důsledně zakazovat CB i kupóňáky a budou affil brát jako plnohodnotný marketingový kanál a ne jako PPC. Cestu bych viděl, že inzerenti budou spolupracovat jen s pár kvalitními partnery, které si budou vybírat a kterým pak budou ochotni dát třeba i slevový kupón na míru. V systému si pak budou moc ohlídat jestli ten kupón zneužil nějaký kupóňák. Ale pořád tady bude spousta inzerentů, kteří v affilu vidí spásný marketingový kanál, který jim přivede mraky objednávek. Takže jim jde hlavně o objemy a tihle pak přímo nahrávají CB a kupónákům. Takže je to spíše o inzerentech samotných, než o zákaznících. Zákazníci jsou tupé ovce, které nepřemýšlí.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Jasně CB je jedno, že zdecimuje affilácké blogy – oni budou jedině rádi. Však myslím už Kwanko/NetAffiliation (affil síťě) nasadili řešení ve stylu „cookie/freeze“ – tedy pokud jde skutečně jen o doklepnutí, tak poslední článek (tedy v hodině před nákupem) nedostává konverzi započtenou, ale ten předposlední ano. Ochrání se tak obsahoví affiláci oproti doklepávacím affilákům (cashbackům a kuponům).

  5. Cashbacky nemam rad. Nepouzivam je. Chapu clanek i to, co jim chces sdelit. Ale nelibi se mi to, jak si to podal. Pokud tohle blogera zabije, pravdepodobne dela neco spatne on sam a ne jeho uzivatele. Nemyslis?

    • Ondřej Martinek napsal:

      Jestliže jeho práci ovlivňuje něco, co nedokáže vůbec ovlivnit, tak ne, nedělá něco špatně. Jen uživatelé jsou chamtiví, hamty hamty za slevou a nechápou všechny důsledky. Nevidí, že práci blogera musí někdo zaplatit – pokud to nebude dělat jako hobby (což se dlouhodobě dělat nedá, regulérní recenze zaberou klidně i xx hodin), tak se musí peníze někde brát:

      • bude platit inzerent natvrdo a bude ovlivňovat hodnocení recenzí,
      • bude platit inzerent za bannery na webu (vliv stále má),
      • bude platit inzerent přes affil a vliv ztrácí.

      A pak se budou čtenáři divit – podobně jako v Americe. Zbydou tu jen blogy, které nebudou výkonově hodnocené, ale úkolově, tedy zmanipulovatelně.

      Za mě je nejčistší spoluprácí affil – mohu propagovat koho chci, jak chci (recenze, banner, e-mailing, socky, …) a dostávám jen spravedlivý díl (počítaný z reálného výkonu prodejů). Inzerent i dobrý affilák na tvorbě takového obsahu profituje. Ale jak se mezi ně dostane ještě parazit, který ničemu nepomůže, celé WIN-WIN jde do háje.

  6. Lukás napsal:

    Ja som úplne rád, že niektorý rozumnejší inzerenti, používanie cashbakových portálov v ich kampaniach zakazujú, pretože z určitej časti sú to paraziti, a dosť veľa poškodzujú z nejakého hľadiska aj samotný e-shop/inzerenta.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Díky za další názor – byl bych za další komentář v diskuzi rád i kdyby nepodpořil můj pohled na věc 🙂 Takže takhle dvojnásobné +.

  7. Ondřej Martinek napsal:

    Mam dost podobny nazor – dokonce z me zkusenosti si silou vynucuji zapojeni eshopu do cashbacku – „aneb kdyz tam nebudete (a ze my jsme nejvetsi), konkurence vas sezere.“

  8. Pavel Trojánek napsal:

    Neznám teď všechny souvislosti, ale není jedna z možných cest využívání cashbacku i samotnými affiliate partnery/recenzenty? K rezenzi přidat i možnost cashbacku?

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj Pavle, myslíš, že by samotní affiláci měli své cashbacky? Cashback dává smysl díky své velikosti, že tu máš malou provizi, tu jinou a postupně si nastřádáš na výplatu = stejná analogie je u affiliate sítí, ale s provizemi z jednotlivých programů.

      Nebo to prezentovat jako benefit, který může využít čtenář recenze? Ano to by šlo, ale podobně jako Heuréka a e-shopy je to monopolizace a dost naivní napomáhání někomu, kdo dříve nebo později bude své pozice na trhu zneužívat.

    • LukasP napsal:

      Psal jsem o tomhle na Twitteru zrovna nedávno: Jakmile jim totiž pošleš do cashbacku z tvého webu člověka, který se u nich registruje, pravděpodobně z něj už nikdy nezískáš konverzi, třeba na jiném tvém webu z recenze na které jsi strávil X hodin psaním, vše shrábne cashback, protože tam proběhne poslední krok před jakoukoliv objednávkou. Smutné… Maj to bez práce no…

  9. Petr F. napsal:

    Tyjo, článek dost laický (chápu, že byl určený jiným čtenářům) a názory spíše specialistů z oboru. Chtělo by to příště zasáhnout ty správné čtenáře, které chodí k tobě na blog.

    Ale aby to nebylo jen OT: princip cashbacků znám, ale příjemný mi z pozice inzerenta není. Ale nevím jak z toho ven. 

    • Ondřej Martinek napsal:

      Souhlasím s vámi – článek byl určený jiné cílovce. A špatně jsem odhadl, že přes mé běžné propagační kanály článků z blogu ji dokážu zachytit a zaujmout.

      Příště už budu psát jen pro „své“ – affiláky, inzerenty a správce programů. Takže jedním z dalších článků bude detailnější rozpitvání vlivu cashbacků a kuponových webů na affiliate program – vezmu svá data i ta z jiných zdrojů (v Améru toho řešili dost a dost) a udělám z toho kompendium o ne/přínosu cashbacků.

  10. Radim napsal:

    Sám v affilu jedu několik desítek webů. Od recenzí, přes katalogy, až právě po kuponový web Kuponik.cz. A i ten kuponový web není žádný med. Každý si myslí, že se jedná o easy money, svezení se na brandu apod., ale není to tak. I kuponový web musí sbírat traffic jen díky obsahu a v PPC platí pravidla pro všechny stejné (no brand). Stejně tak, když píšeš recenzi na produkt či eshop, popisuješ konkrétní produkt nebo obchod a cílíš na konkrétní produkt nebo brand. Přece pokud by tomu tak nebylo, tak i kdyby jsi byl v serpu na prvním místě i např. na hardcore KW ,,nejlevnější notebooky´´, tak neřešíš, že kuponové weby mají slevu na Kasu nebo Alzu, doporučoval by jsi jiný shop nebo dával možnost výběru…
    Osobně to vnímám tak, že inzerentovi buduji brand + přivedu zákazníka, se kterým může nadále pracovat díky emailingu, retargentingu apod. a věřím, že má nákladově jasno, proč kupón dal k dispozici. Nevadí mně naopak, pokud napíše, že si nepřeje být na webu prezentován, stejně jak to udělal MTnábytek nebo itesco. Pořád z toho mám lepší pocit než z půjčkových magazínů a vnímám to tak, že pořád dělám větší dobro 🙂 BTW – půjčkový magazín jsem nedávno prodal s pocitem, že jsem zachránil NEjednoho králíčka…

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ano, neslyším poprvé, že kuponové weby nejsou tak jednoduchý důl na zlato. Ale stejně je to jen zneužívání možnosti, jak extrémně levně a hloupě získat slevychtivého zákazníka – v konečném důsledku právě ti jsou největší potížisti a e-shopu toho moc nepřinesou. Měl jsem vlastní e-shop a když jsem testoval kupony, tak v 80 % případů z takové objednávky byl nějaký problém.

      A teď, proč to říkám – slevový kupon a affil je dohromady dost agresivní útok na marži (samostatně jsou unesitelné), takže obchodník může být ztrátový na takových objednávkách. A když si k tomu připočtete ještě pravděpodobně problematického zákazníka, je finální affilákova konverze (z kupon webu) jen průser a negativní čísla. Takže za cenu toho, že affilák chce krátkodobě vydělat, je bit dlouhodobě obchodník, který mu takovou možnost dovolil.

      Mě osobně naplno živí tak 3-4 roky, pracuji na webech, které mám i 7 let a affil miluju. Chci, aby mě živil i nadále roky a roky, takže musí skvěle žít i dané e-shopy, abych měl koho propagovat. A sázka na kupony a cashbacky je dle mě problematická a krátkozraká. A e-shopům se pravděpodobně nevyplatí i díky překryvu kanálů. Takže právě podpora kuponů mě u affiláků zaráží nejvíc – to je jako kdybyste si vrážel do zad nůž. Záměrně.

      Z pozice affiliate manažera mám s kuponovými weby ty nejhorší zkušenosti – vykrádali naše e-mailingy pro interní kupony, vymýšleli si slevy a kupony (a my jsme pak museli řešit naštvané zákazníky, kde že je ta slibovaná sleva, …) a nerespektovali naše přání na konkrétních webech nebýt.

      Btw. a nezachránil byste těch králíčků víc, kdybyste web neprodával (a tedy nepředával dál jeho funkčnost, historii a potenciální další konverze. které jsou z pohledu morálky problematické), ale zrušil ho? 😉 Ekonomicky je to blbost, ale tímhle si stejně do karmy moc nepřidáte.

    • David Eiselt napsal:

      To mi vysvětli, jak to SEO pro kupón děláš 🙂 Měl by sis objasnit co je morálně správné a co ne, viz prodej půjček s vidinou toho, že jsi někoho zachránil.

  11. Petr Jurča napsal:

    Já bych ty CashBacky/kupóny nebral tak extrémně negativně. Je určitě pravda, že podle atribučního modelu posledního prokliku „doklepává“ zákazníky, že zbude méně potenciálních provizí na aff weby jiného typu, že zákazník bude nákupy přes CB asi opakovat, že méně provize zbude pro inzerenta a že zákazník asi není do budoucna pro inzerenta tak hodnotný.

    CB/K je pro inzerenty nový kanál, který se učí používat. Je to prostě vývoj na internetu, kterému se všechny strany musí přizpůsobit. Při příchodu srovnávačů cen se předpokládalo, že už nikdo nebude na eshopy chodit na přímo. Nestalo se. Stalo se ale to, že se eshopy více snaží zákazníky lákat i bez srovnávačů. A přesně tenhle vývoj hádám i u CB/K – eshopy budou více podporovat obsahové AFF weby.

    Pokud jsou pro inzerenty konverze z CB/K zajímavé (určitě se najdou), tak to budou podporovat a je čas taky CB/K udělat – přidaná hodnota zde jde vytvořit jako u každého jiného webu.

    U inzerentů, kde to zajímavé nebude, budou CB/K omezovat. Já to teď vidím jako pozvolný trend. Minulý týden, jsem byl na jednání s jedním větším inzerentem, kde si zákazníky z CB/K analyzoval a zjistil, že pro ně nejsou zajímavý. Takže chtěli provize pro CB/K co nejvíce omezit a ptali se jak podpořit jiné affil partnery. Takže se to děje, inzerenti to řeší 🙂

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ano musí se ho naučit používat, ale malí inzerenti jsou rádi, že si spočítají konverzní poměr, na tohle hlavu a ani zkušenosti mít nebudou. Ti velcí si to dopočítají a často budou CB/K omezovat. Jenže mezitím, než to udělá citelná část trhu, to „otráví“ vzduch a pro mnoho inzerentů i ten čas bude imaginárním (a mnohdy nepravdivým) znamením, že affil nefunguje, protože malým affilákům se nebude dařit a konverze budou přivádět jen jednotky subjektů (CB).

      Takže když inzerenti například utekli od Heuréky, protože se zalekli objemu dat, které jí dávají, zvyšujícím se nákladům, monopolizace trhu po posledních prodejích, tak u affilu díky CB narazí na podobnou paralelu. A trpět na tom bude jen affil – nažerou se jen CB.

  12. Štefan Kuska napsal:

    Sepsal jsem na podobné téma také článek, ve kterém se více zabývám celkovou pozicí podobných projektů v rámci affiliate spolupráce. Názor na to kam to vše spěje máme stejný, ale asi se lišíme v pohledu na cashbacky a kupónové weby, které bych osobně nezatracoval. Vše je to pouze o práci s nimi. Článek naleznete na mém blogu, tak snad tím přispěju jiným pohledem na toto důležité téma.

  13. Tomáš Nejedlý napsal:

    Ahoj Ondro,
    myslím, že postačí, když inzerenti CB/K zakážou. Stačí tak málo a nemusí nic řešit  

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ahoj, ano, taky možnost a jednoduchá – ale mám rád analytiku, takže je dobré vždy každou hypotézu na konkrétním webu ověřit.

  14. Vasek napsal:

    Ja bych to tak nevidel. Na prvnim miste je uzivatel. Ten to chce levneji. Pokud je bloger chytry tak nabidne cashback taky…

    Nejaka regulace nebo omezovani neciho byznysu mu prijde usmevna. Kdyz jedine reseni problemu je ‚regulace‘.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Pokud je bloger chytrý, nabídne mu tak perfektně připravený obsah, který ho tak zmlsá ke koupi, že na nějaký cashback / kupon zapomene 😉 I zde v diskuzi padly důvody od ostatních, proč bloger + cashback je ekonomická sebevražda.

      Regulace tu už probíhá cca rok a půl co pozoruji a je plně v pořádku – marketingové kanály se neustále vyhodnocují a evidentně i velcí inzerenti přišli na to, že nemá smysl podporovat CB a kuponové weby. Takže řešením je buď tyto kanály odříznout celkově, nebo je znevýhodnit tak, aby jejich negativní dopad nebyl tak citelný.

      Vzhledem k tomu, že ten „něčí“ byznys je 100 % závislý na affiliate inzerentech (kteří by měli táhnout za delší provaz), tak si díky informovanosti o problematice atribučních modelů u CB / kuponů, mohou restriktivně omezovat koho chtějí. A to ikdyby chtěli mít v afilu jen CB a žádné „obsahové“ affiláky. Nebo naopak.

  15. Sandra Kleinova napsal:

    Nasla jsem tenhle clanek v affil skupine na FB, tak bych rada pridala pohled obchodnika (byt ne z Ceska, snad zadny problem). Prodavame skate boty, ksiltovky, batohy, snowboardy, longboardy, trocha streetwear a dalsi veci. Obsluhujeme Nizozemi a Belgii, planujeme Francii/Nemecko. Mame affiliate program a spolupracujeme s kuponovymi weby, nespolupracujeme s cashbacky. Standardne mame 15% provizi + 21 dni cookie, pokud chce nejaky affiliate partner kupon, muze dostat 5% nebo 10% slevu a dle toho se mu snizi provize (tak, aby nas to nevyslo dohromady na vice nez tech 15% = 5 % pro zakazniky, 10 % pro nej etc). Nemusi to tedy byt jen kuponovy web, muze to byt i treba influencer na instagramu nebo blog s video recenzemi, ktery chce davat ctenarum slevu etc. Pokud je privedeny nakup pro nas uplne novy zakaznik, tak dostane jeste bonus 3 % (tedy celkem az 18 %).

    Kazdy affiliate partner dostane kupon ve svem zneni jake chce (eg ACTIECODENL10) a ten sparujeme s jeho uctem. Pokud se u jeho objednavek objevi kupon, ktery neni sparovany s jeho uctem, tak se provize zamita. Takze pokud pouzije nekde zkopirovany nebo z newsletteru a tak, tak je nam to jedno, protoze jeho provize se zamitne. Vetsina affiliate partneru je tak s nami v kontatku a je to skutecne affiliate *partnerstvi*. Mluvime spolu, rikame jim dopredu o akcich, vyprodejich nebo velkych dodavkach zbozi.

    Vyplatime na provizich nizke desitky tisic euro mesicne a tak si troufam rict, ze to celkem funguje. Jsme spise drazsi shop v segmentu, kde je hodne konkurentu, nemame zadne unikatni zbozi (eg. tenisky New Balance a dalsi si muzete koupit kdekoliv), ale snazime se mit dobry customer support, rychle dodani etc. Diky kuponovym webum nebo obecne slevovym kuponum, obslouzime i zakazniky, kteri jsou cenove sensitivni a ti nam tak neunikaji.

    S takovymi zakazniky, kteri pri nakupech, pouzivaji kuponove weby, pak i jinak pracujeme, posilame jim ruzne slevove kupony i sami a proste je bereme jako lidi, kteri jsou price sensitive a tak i treba newslettery maji ruzne upravene. Dostavaji akce vzdy treba na mesic, kde je slevovy kupon na 15% na nejakou sekci, takze v tu chvili je to lepsi nabidka nez pres kuponovy web a tak je dulezite, ze zakaznik je primo nas a muze u nas nakupovat opakovane, byt se slevou, mame pro ni prostor. Proto nedelame s cashbacky, protoze tam vernost uzivatele je vuci cashbacku a nase zbozi (treba tenisky) muze priste koupit kdekoliv jinde, kde mu ze stejne ceny daji treba o par % vyssi cashback.

    Kupony mohou byt prinos, hlavne v segmentech s vysokou konkurenci a ne-unikatnim zbozim, ale je treba s touto podporou v affiliate marketingu aktivne pracovat. Dat kupon platny vsem a vsude a na vsechno – to neni spravna cesta. A nechapu michani kuponovych webu a cashbacku dohromady. Sorry za obsahly comment, jen nazor, mozna je to doma v Cesku jine.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Neskutečně děkuji za názor ze strany obchodníka – dost mi v komentářích chyběl.

      Upřímně vám tleskám za ten distribuční/affiliate systém pro kupony, co jste nastavila – v tomhle vidím udržitelný koncept, jak fungovat s kupony, protože máte v systému nastavených hodně podmínek a principů, které snižují jejich zátěž na marži. V tomhle jste dle mě mnohem dál, než třeba affilite sít CJ, kde by takové úpravy konverzí dle kuponů asi neprošly.

      Děkuji i za potvrzení mého názoru, že cashbacky nebudují důvěru danému e-shopu, ale jen sobě a samotnému principu „cash-back“.

      Musím uznat, že ve vašem případě ty kupony smysl dávat budou, ale „chybí“ vám tam obrana běžných affiláků, aby jim v rámci last-click atribuce kuponové weby nepřevzaly konverzi – proti tomu jsem se hlavně vyhrotil v článku. V průběhu diskuze se ve mě vykrystalizoval směr, kdy by byly kupony/cashbacky oddělené od základní kampaně nejenom odměnou, ale i samotnou kampaní, takže by nemohlo docházet k přepisování cookies. A když už, tak by se podobně jako u vás v případně konverze deduplikovala a dostal by ji jen předposlední článek – běžný affilák.

      Ale i přesto máte skvělý pohled na věc a škoda, že se od vás málokdo zde inspiruje – bohužel třeba i tím, že váš kuponový koncept (když to mohu tak nazvat) nelze v ČR jednoduše aplikovat, protože na to nejsou zde používané technologie/aff. řešení stavěné. Možná i proto zde nikdo nehledá cestu, jak s kupony/cashbacky pracovat chytřeji a efektivněji.

      Mohu se zeptat, co používáte za affiliate software/platformu?

      Rozhodně děkuji i za tak obsáhlý komentář 🙂 tohle téma se nedá rozebrat na pár řádků a váš názor je neskutečně střízlivý. Snad někoho zde inspiruje.

      • Sandra Kleinova napsal:

        Pouzivame Zanox sit na provoz affiliate programu, ale duvodem je, ze se pouzivala uz pred mym prichodem. K tomu v internim systemu mame databazi kuponu (komu patri, do kdy plati, na jakou kategorii, jaka vyse etc), cele je to pak propojene skrze API. Myslim si proto, ze by podobny princip sel delat i pres CJ, Tradedoubler nebo vlastne jakoukoliv sit, ktera ma dobre API. Ptala jsem se kolegy programatora, jak to popsat spravne, ale pry jednoduse u nas v eshopu porovname parametry objednavky (id affiliate partnera a kupon v objednavce) s tabulkou prirazenych kuponu a dle toho pak skrze API povolime/zamitneme provizi v Zanoxu.

        Neresi to to prepisovani cookie, jak pisete, ale zas kvalitnim obsahovym partnerum by se asi dal treba dat kupon 8 % a 10 % provizi, tedy o trochu vice, nezli je ten zaklad, ale uzivatele by nemuseli aktivne hledat 10% kupon, kdyz rovnou u recenze dostanou 8% nebo tak. Ani ja to cele nevymyslela, ale inpispirovala se jinymi eshopy a jejich programy a upravila si to konkretne pro nas. Bez obav to muzete jako affiliate manager/konzultant prevzit i pro CR, treba to taky bude nekomu vyhovovat. Mate pravdu, ze to neni tema na par radku.

    • Tomáš Nejedlý napsal:

      Super konstruktivní řešení, je vidět, že kupónové weby mohou bez problému fungovat a také přinášet pozitiva. Podobně fungují i některé kampaně u Dognetu

  16. Samuel Hornek napsal:

    Ahoj, hezký článek, ještě lepší komentáře,
    souhlasit můžeme, ale je to stejné jako nadávat, že Amazon zničil trh malých eshopů – přitom u Amazonu je to „nekalé“ podhoubí, ještě mnohem větší. Stejným způsobem se likviduje mnoho malých hráčů v dalších oborech – je to trend, je to globalizace.

    Jediné co to může trochu korigovat jsou regule států a centrální správa ekonomiky (to je ale dvousečné). Vše ostatní nemá šanci se prosadit. Je tedy dobře, že článek vznikl jako edukativní příklad, sáhnout však můžeme kamkoliv jinam. Králíčci se prostě vždycky budou vraždit ve velkém.

    Osobně si myslím, že králíček prostě změní strategii, nebo jak píšeš, zahyne. Všem králíčkům přeji, aby našli nové způsoby, kterými ty výpadky příjmů doplní.

    • Ondřej Martinek napsal:

      Ano, králíček z se malosti s tým celý trhem nehne a bude se muset přizpůsobit nebo skončit. Na inzerentech ale bude rozhodnutí, jestli se jim vyplatí pomlátit díky cashbackům obsahové (i třeba recenzní weby), které přinášejí i další benefity kromě konverzí.

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: