„Rozvrstvit svoje chyby mezi 20 projektů je rozhodně horší, než je mít v 1“ – rozhovor s Milanem Pichlíkem

Dnešní rozhovor je s Milanem Pichlíkem a jeho pohledu na XML katalogy, aneb je možné v affiliate marketingu začít právě na nich?

12096131_10205681043012176_7597771938591404513_n

[no_toc]

Sekce

1. Ahoj Milane, nejdříve – můžeš se představit pro čtenáře mého blogu? Čemu se v affilu věnuješ?

Zdravím, ještě studuju Západočeskou univerzitu v Plzni a chybí mi rok a půl do dokončení magisterského studia. V affilu se konkrétně věnuju xml katalogům, ale mám i obsahové weby, kde mám Adsense. Dále e-shopy na bázi přeposílání objednávek a ještě dělám klientsky PPC – takže mám 4 zdroje příjmů.

2. Nutnost neustálého vzdělávání u affiláka je asi věc, na které se shodneme. Ale vidíš smysl v učení se čistě výkonnostních věcí (ovlivní tvůj profit) typu získávání návštěvnosti, ux, retence návštěvníků, … nebo s velkým přesahem na podnikání, e-commerce apod.?

Víceméně mě baví osobní rozvoj, je pro mě hodně důležitý. Takže čtu knížky, které jsou zaměřené na podnikání, investování i na to, jak se stát úspěšným člověkem.

Jedná se například o knížky Jak získávat přátele a působit na lidi (Dale Carnegie), některé od Kyosakiho, dál Globální samoobsluha, Jeff Bezos a věk Amazonu a další. A taky všechny knihy, které tvoří podnikatelský příběh. Myslím, že právě z těchto příběhů a z principů jak někdo vytvořil úspěšnou firmu, se dá vzít ponaučení a využít ho v affilu.

Ve své podstatě je affiliate nízkonákladový byznys a ty můžeš jednotlivé metody/postupy, které jsou v knížkách, vyzkoušet v daleko menším měřítku. Pak uvidíš, jestli na českém trhu fungují. Takže určitě studuju věci i mimo affil a věřím, že se v mém podnikání obecně projeví.

3. Děláš si z takových knížek i své poznámky? Vracíš se k nim? Nebo ti stačí si je jen „uložit“ do hlavy?

Já bych těch poznámek měl už tolik, že jsem to zavrhnul. Věřím, že věci, které se opakují a mají smysl, tak si zapamatuji. Když už mě něco zaujme, udělám si poznámku do Evernotu, ale jsou to jen úryvky. Ve své podstatě ty poznámky používám ve chvíli, kdy je potřebuju a později se k nim už nevracím.

ZAČÁTKY V XML AFFILU

4. Jaké technické řešení bys zvolil pro začátečníka, který neumí pracovat s xml feedem a affilem?

Dřív jsem říkal, že vlastní řešení je defakto nejlepší, ale to bylo ještě za dob, kdy WP All Import na tom byl hodně špatně. Teď si už myslím, že za ty peníze není na trhu lepší řešení, než WPAI.

Vlastní řešení je skvělé v momentě, kdy na něj máš peníze a jedeš xml affil ve velkém, takže se ti náklady na vývoj a udržování technologie vrátí, protože s každým dalším webem se náklady snižují. Když máš stabilního programátora a zajištěný vývoj, můžeš dotáhnout do konce hodně věcí na míru a mít lepší vychytávky. Ale v situaci, kdy je WPAI v takové podobě jako dnes, tak se to dá těžko posouvat dál. Už ty další kroky jsou hodně nákladné.

5. Jsou nějaké on-line obory, kde už nemá smysl pokoušet štěstí s xml katalogy?

Pokud bychom se bavili na úrovni začátečníků, tak nemá smysl se pouštět do oborů, které jsou evidentně přesycené konkurencí. Na obory typu elektronika už musíš vědět co chceš dělat a jakému segmentu v elektronice se chceš věnovat. Naopak pro začínající affiláky by měly smysl třeba módní segmenty, kde se neustále otevírají nové a nové. Trh on-line módy stále roste a příležitost tam ještě je.

6. Setkal jsi se s někým, kdo překlopil affiliate katalog do reálného e-shopu? Tedy použil nasbíraná data o návštěvnosti, prodejích a segmentu a využil je pro vlastní byznys? Doporučil bys to?

Má to rozhodně smysl – třeba pro mě je to zajímavé ve chvíli, kdy nebudu přeposílač balíčků, ale dokážu ten proces outsorcovat.Ten proces transformace je super, když vezmeš cashflow, které jsi vydělal na affilu a utopíš ho do skladových zásob (a to do takového segmentu, který ti už dobře konvertoval). A necháš všechno zboží v externím skladu, aby ho za tebe odesílali – formou dropshippingu. Budeš v tom mít více peněz, s větším rizikem, ale budou se od toho odvíjet i větší procenta zisku.

Reálně jsem se s tím nesetkal, ale mám něco podobného v plánu.

7. Považuju tě za hodně technicistního affiláka – řešíš technologii a to stylem za co nejmenší díl práce/času (byť za peněžní investice), získat co největší výkon. Měl jsi to tak vždy?

Určitě to nebylo od začátku – dříve byl rozpočet omezený a na žádné investice nebyly peníze. Ale postupem času jsem k tomu došel, že čas je to nejcennější co máš a investice do ušetření svého času je to nejlepší, co můžeš udělat. Neměl jsem to tak vždy, ale přišlo to časem.

JAK NA VZDĚLÁVÁNÍ

8. Jak se vzděláváš? Dávají ti více off-line setkání, kde se setkáváš s lidmi, kteří řeší stejné problémy? Nebo naopak nějaké on-line blogy?

Pro mě je ideální zlatá střední cesta – kombinace obou věcí. Protože v on-linu si s člověkem nepokecáš, ale články můžeš na denní bázi číst. Takže je určitě super mít načtený teoretický základ. Přečíst si praktické case-study, něco co funguje – takové články jsou nejlepší. Už mě tolik nebaví články typu „udělej tohle, tipy a rady, …“. Z toho jsem vlastně už vyrostl, protože je toho v ČR stále hodně.

Například články, jakým stylem máš dělat linkbuilding, se mi od roku 2010 zdají stále o tom samém a už je víceméně nečtu. Raději investuju čas do zahraničních textů, ale i české nezatracuju. Hlavně ty, které se k tobě dostanou skrz Twitter, nebo ti je už někdo známý pošle.

Co se týče offline vzdělávání – tam, kde je tvoje cílová skupina, tam se vyplatí zajít. To znamená Affiliate čtvrtky, Affiliate konference apod. Ty jsou pro mě zdrojem inspirace a vždy jedu domů nabitý a těším se domů, až všechny nápady a nové tipy přetavím do svého podnikání.

9. Jak rychle z tebe vyprchá nadšení z podobných akcí? Dokážeš z té energie rychle něco aplikovat do svého projektu, nebo to hned skončí a nevyužiješ to naplno?

Když mám nějaký nápad, snažím se ho dotáhnout do konce. Právě poznámky z podobných akcí nezaložím jako tipy z knížek, ale mám je v Trellu na místech, kam se k nim denně dostanu. Díky tomu je mám stále na očích a postupně je zapracuju. Možná se to nestane hned, ale v horizontu několika dní či týdnů (obvykle spolu s programátorem – potřebují často čas na přípravu) je dotáhnu do konce.

10. Máš nějaké tipy na zahraniční zdroje – blogy, magazíny, fóra, kde se dá něco nového přiučit?

Odebírám newsletter od Baclinko.com od Briana Deana. Pak čtu samozřejmě i MOZ.com, který mnozí považují spíše za obecný. Ale v poslední době tam nacházím hodnotné články a něco si z nich vždy odnesu. Dalším zdrojem je newsletter od Pavla Ungra, který na měsíční bázi posílá novinky ze SEO a UX. Tam občas taky narazím na zajímavé články. A ještě MarketingČesky na Twitteru, kde jsou víceméně české a slovenské články, které stojí za to číst.

XML A ŠKOLENÍ

11. Zpátky ke xml katalogům – dává ti smysl se věnovat 1 katalogu, rozšiřovat ho obsahem a všechny peníze investovat do něj, nebo jít do stovek ne tolik „pečlivých“ katalogů? Jak postupuješ ty?

Když jsem začínal, měl jsem jeden katalog, do kterého jsem investoval všechen svůj čas i jsem do něj soustředil (byť ne všechny) prostředky. Byla to moje priorita. A myslím si, že je to nejlepší cesta pro začátek. Rozvrstvit svoje chyby mezi 20 projektů je rozhodně horší, než je mít v 1.

Mně to trvalo přes rok, než jsem pochopil/vyladil celý proces, jakým způsobem funguje katalog produktů, co je na něm nutné udělat, jaký obsah přidávat, jak dělat strukturu kategorií, analýzu klíčových slov atd. Těch věcí je hodně.

Myslím, že je to nejlepší přístup, který může začátečník mít. A ten proces víceméně nejde uspěchat, musíš si to odsedět a vyzkoušet různé možnosti propagace. Naučíš se spoustu věcí a až pak svoje znalosti rozvětvíš do dalších webů.

12. Je tvým cílem zůstat u xml katalogů, pilovat je, vylepšovat, nakopávat až do „nákupních galerií“ typu biano.cz, glami.cz apod., nebo vidíš budoucnost jinde?

Dřív jsem to viděl jako super věc a samozřejmě jsem to chtěl dokázat a transformovat affil katalog do lepšího modelu, kde nebude jen affil, ale inzerenti tam budou chtít být sami. Ale… aktuálně směřuju trochu jinam, protože ve chvíli, kdy se při tvorbě katalogů dostaneš do nějakého bodu, je to jen manuální práce, kde replikuješ svoje know-how.

Jsem od přírody člověk, který chce vytvářet nějakou hodnotu, chce pomáhat lidem. Chci vytvářet něco, co bude pro ostatní přínosné a budou to rádi sami využívat. A v tom vlastně vidím i smysl celého podnikání. Do budoucna, až mi odpadne starost se školou a budu mít volné ruce na 100 %, určitě nechci dělat katalogy s tím, že budou hlavní pilíř mého byznysu.

13. Takže jsi to měl jen jako výchozí pozici, s tím, že ten koncept fungoval a stále funguje a vyrostl jsi na něm, ale tvůj smysl pro podnikání tě táhne dál?

Jo – byla to pro mě zkušenost a budu se tomu věnovat dál, protože mě ta technologie baví. Je to krásně technicky náročné a pořád si můžeš vymýšlet nové vychytávky. To je něco, co mě baví, ale nechci na tom postavit hlavní zdroj mého příjmu. Ať už to bude 500 webů, nebo 1 katalog.

Chci vytvářet něco, co bude vytvářet hodnotu. Říkám to ale teď – neříkám, že se to třeba za rok či za dva nezmění.

14. Byl jsem na tvém dřívějším školení o xml katalozích, které by mi ušetřilo hodně času a starostí, kdydybych byl začátečník. Plánuješ nějaké nové? Pro začátečníky, nebo i nějaké do větší hloubky?

Plán je teď na 9. 4. opět v Praze na 4 hodiny. A mám volných ještě 7 míst, takže ještě je místo pro nové zájemce.

Rozhodně ho plánuju vylepšit – minulé školení bylo mé první vůbec a byly v něm chyby, na které mě účastníci postupně upozorňovali.

15. Máš v plánu rozdělit školení na začátečníky a pokročilé (třeba už bývalé absolventy tvého školení), nebo ho ponecháš ve stávající podobě?

To už by nebylo školení affiliate katalogů obecně, ale bylo by nutné zvolit nějaký směr – třeba import produktů, tvorba katalogů, SEO/linkbuilding, … Museli bychom se věnovat do hloubky jednoho segmentu. Pak by to pokročilé školení dávalo smysl. Ale pokročilejší školení affiliate katalogů nemám v plánu. Nedokázal bych do tak krátkého času dostat tolik informací.

Díky Milane za rozhovor a držím palce v dalším podnikání 🙂

Další rozhovory s Milanem Pichlíkem najdete zde: Mladýpodnikatel.cz a Affiliateclub.cz.

Rozhovory a affiliate?

Proč jsem začal s rozhovory s affiláky? Protože je to jeden ze způsobů komunikace, jak můžete poznat toho druhého. Můžete pochopit jeho myšlení, rétoriku i životní postoj. A protože rozhovorů není nikdy dost, budu v nich pokračovat – v základu přes skype či osobně, jako nouzové (a poslední) řešení vidím e-mail.

5/5 - (3 hlasů)

Přidejte komentář

Kliknutím na tlačítko PŘIDAT KOMENTÁŘ udělujete
souhlas se zpracováním osobních údajů.
Pošlete tento článek e-mailem: